Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Första totalsegern för Per.

Det blev en skön revansh efter fjolårets avåkning i Säffle, när Per Christensson från Kil relativt ohotad kunde köra hem sin första totalseger någonsin. Detta när Säffle Motor Club arrangerade den sista grustävlingen i Lecab Rally Cup nu i lördags. Men det var inte bara Per som åkte fort på de snabba och breda Säfflevägarna, även bland B-förarna och i Volvo Original hittar vi förare långt upp i totallistan.

Det kunde lika gärna slutat med fiasko. När Per Christensson rullade ut från besiktningen mot starten gick alla hjulbulten av på ena hjulet. Pers Opel blev stående på tre hjul och en intensiv kamp mot klockan inleddes för att få bilen körduglig till tävlingen. Mats Karlsson, känd rallyförare och mekaniker från Säffle, dök upp som en räddande ängel och med lite borrande och fixande kom hjulbult från en Toyota på plats. Med knappt en halvtimme tillgodo till start kunde Per på nytt se sin Opel på alla fyra hjulen. –Det var stressigt, intygar Per. Men Per stressade inte för den skull upp sig när det kom till fullfartsåkat ute på de fyra specialsträckorna. – Jag försökte köra på säkerhet i ett lagom tempo jag ville säkra segern i cupen, menar Per. Seger i cupen blev det också, tillsammans med första totalsegern för Per. –Den satt perfekt, menade en glad Per Christensson efter tävlingen.

Högsäter med fart.
En annan förare som dök upp som gubben i lådan var Per-Anders Högsäter. Han kom som efteranmäld B-förare i sin Volvo 240 och körde skjortan av alla utom Per Christensson. Distanserad av Per med 12 sekunder blev Eda-föraren totaltvåa i rallyt, före en annan B-förare, Joakim Anderberg, Bengtsfors. Mera sensationer var det i Volvo Original, vi vet ju sen gammalt att Säffleförarna i denna klass är snabba. Men så snabb att det räcker till en total femte plats var det väl inte många som väntat sig. Hans-Erik Weng heter mannen som stod för denna bedrift. Han leder sommarserien och är trea i West Euro Cup i denna klass, så någon slump var det dock inte att han skulle ta hem klassegern. – Det flöt på bra, menade en ödmjuk Weng efter sitt kanonlopp genom den västvärmländska grönskan. Cup-klassen leds inför finalen av rallyveteranen Rolf Andersson som skuggas av Krister Gull, Karlstad.

Olofsson får upp farten
I veteranklassen har Munkfors Motorclubs Hasse Olofsson börjat få upp farten i sin för året nybyggda SAAB 99. –Roligt, det börjar gå åt rätt håll, menade Hasse efter sin första klasseger i bilen. Klassledande Bert Björlins planer på ny seger gick bokstavligen upp i rök på första specialsträckan, då oljefiltret lossnat och den heta motorn spolats full av olja. Ragnar Jönsson går tack vare en fjärde plats nu upp i klassledning före Bert inför finalen uppför Tossebergsklätten nästa helg. Mikael Rosén tog i Säffle sin första seger i 4WD-klassen. Snabbast på sträckorna i klassen var Lasse Ekström från Torsby, men Lasses Mitsubishi-motor trilskades på sista transportsträckan och ledningen förvandlades till en sista plats efter drygt två minuter transportprick.

Snabba i otrimmat
I grupp E/grupp N<1400 var det Vänersborgsföraren Anders Olsson som rattade sin Volvo till klasseger före hemmaåkaren Stefan Johansson. Trean i tävlingen, Tommie Lindberg från Hällefors går nu upp i cupledning inför finalen. Mera otrimmat var det i Volvo Originals C-förarklass där Peter Fransson efter sex års frånvaro gjorde comeback i förarstolen. Fransson kraschade i Sverigeserie-ledning för sex år sedan och ådrog sig en wiplash-skada som hindrade fortsatt tävlande. – Det kändes bra, väldigt odramatiskt, jag körde mitt eget race, menade Peter om seger-racet i comebacken.

www.lecabrallycup.com

Rallyhälsningar.
Anders Ekström