F1-experten: Rosberg eller Hamilton bort?

Trots att säsongen är slutkörd och Lewis Hamilton för tredje gången krönt till världsmästare händer det en hel del i F1, skriver Radiosportens formel 1-expert Fredrik af Petersens i årets sista blogg.

Renault har köpt Lotus och betalat alla skulder. Fia har bestämt att motorerna får utvecklas mer. Bernie Ecclestone vänder ett nederlag till en seger. Toto Wollf varnar sina två förare Lewis Hamilton och Nico Rosberg.

Och ett gammalt team gör kanske comeback.

Renault har köpt tillbaka sitt team från Lotus och räddat det från konkurs. Man kommer också att ha ett samarbete med motorgurun Mario Illien.

Fia har nämligen bestämt att motorerna får utvecklas mer för 2016 av en enkel anledning. För att de som hade problem i år skall få en chans att vara med i täten igen. Plus att allt som rör turbo-hybriden släpps fri för modifiering.

För ett par månade sedan röstade den s.k. Strategy Group, de fem största teamen plus det som blev sexa i konstruktörs-VM, ner förslaget att team skulle kunna köra med motorer från säsongen 2015. Många såg det som ett nederlag för Bernie Ecclestone. Men man får aldrig räkna ut honom.

Vid Fias sista stora möte fick nämligen han och presidenten Jean Todt nya fullmakter som nog kommer att göra Strategy Group arbetslös.

De två kommer mer eller mindre att bestämma hur F1 skall utvecklas de närmaste åren. De har redan fått igenom förslaget med gamla motorer, som skall göra det billigare för de mindre teamen.

Plus att de två kommer att dra igenom ett förslag om en s.k. alternativ motor. Ferrari och Mercedes tvingades att ge sig.

De gamla motorerna kommer att homologiseras på nytt för säsongen 2016. Ferrari kommer att leverera till tre team, Marcus Ericssons Sauber, det nya teamet från USA Haas, och Toro Rosso. Ett team, antagligen TR, kommer att få den uppdaterade 2015 motorn.

Rosberg eller Hamilton bort?

Länge försökte Mercedes släta över det spända förhållandet mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Varför förstår ingen för det var ju helt uppenbart att de två inte var vänner längre och bara pratade med varandra när de var mer eller mindre tvingade.

Dessutom pikade de varandra så ofta det gick. Under hösten blev stämningen sämre. Nu har teamchefen Toto Wolff sagt till på skarpen. Om de två inte skärper sig så är risken stor att en av dem blir utslängd efter sista loppet nästa år. Trots att bägge har giltiga kontrakt.

Vad som är intressant är att i engelsk media tog man det som en varning till Lewis. Nico vann de tre sista loppen och världsmästaren var sur och klagade. Till sista tröttnade tydligen Wolff.

I Fiat-Chrysler koncernen ingår inte bara Ferrari utan också Alfa Romeo. Och nu funderar chefen Sergio Marchionne över att låta märket göra comeback i F1 med ett eget team som konkurrent till Ferrari. Under 2016 kommer nämligen det klassiska märket att säljas.

Om Alfa kommer tillbaka är man absolut ingen nykomling. Tvärtom. De två första vm titlar för förare 1950 och 1951 vanns av Giuseppe Farina och Juan Manuel Fangio som bägge körde en Alfa. Och mellan 1979-1985 hade man sitt eget team.

I höstas jagade Red Bull en ny motor och Marchionne erbjöd teamet Ferraris motor från den här säsongen men under namnet Alfa Romeo. Det blev aldrig någon affär.

Marchionne var också aktiv med att försöka locka in ett annat märke till F1. Volkswagen. Tyskarna var på väg in tillsammans med Red Bull men som vi alla vet kom något emellan. Han försökte också övertala General Motors.

Den 22/2-25/2 kör man den första testen i Barcelona och den andra mellan 1/3-4/3.

Jag önskar alla läsare GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!