Gå direkt till sidans innehåll

Vill köra rallycross – åker lastbil på jobbet

Robin Larsson, 23, drömmer om en karriär som yrkesförare i rallycross.

Än så länge får han nöja sig med att tävla på fritiden – men kör ändå bil på jobbet.

En stor bil. En mycket stor bil.

– Det är i timmerbilen jag tjänar pengar, rallycrossbilen kostar bara, säger rallycrosstalangen.

I dag kör han i timmerbilen.
Foto: Tommy Holl
Robin Larsson, 23, drömmer om en karriär som yrkesförare i rallycross.
Foto: Tommy Holl

Karriären stakades ut tidigt.

Det var umgänget med pappa Lars som ledde fram till att Robin Larsson i år körde sin första hela VM-serie med Audin som forslas runt mellan länder och kontinenter.

Som liten knatte började Robin följa pappa på diverse rallycrosstävlingar, som 15-åring var han med när hans pappa avslutade sin egen karriär efter den andra raka EM-titeln.

Det var när Lars slutade köra som Robin började köra själv.

– Jag har sett farsan köra sen jag var liten, jag hängde med runtom i Europa och blev väldigt sugen på att själv sätta mig bakom ratten, säger Robin.

Som 15-åring och några år framåt var det folkrace som gällde. Men numera kör han som farsan gjorde, en rallycrossbil i högsta klassen. I år gjorde han sin första riktiga VM-säsong.

– Det har gått framåt i små steg hela vägen. Och det är riktigt coolt att jag har hamnat dit jag siktade, säger Robin.

Men tävlingskontakten med pappa Lars finns med.

Men nuförtiden är det far som tittar på son i stället för tvärtom.

– Farsan hjälper till med en massa saker runtomkring och på plats vid en del tävlingar, berättar Robin.

Pappa Lars bidrar tillsammans med sonen med det ena efternamnet i namnet på stallet Robin kör för. Det andra kommer från en annan gammal rallycrossåkare:

Michael Jernberg – två gånger EM-tvåa, tre gånger SM-vinnare.

Jernberg är den i firma Larsson Jernberg motorsport som ligger ned näsan under motorhuven och som ser till att Audin hålls i tävlingsskick.

– Michael har byggt bilen och är alltid med på alla tävlingar, pappa tvingas avstå en del eftersom han behöver vara hemma och jobba, säger Robin.

När både Lars och Robin jobbar träffas de även där. Och även yrkesmässigt handlar det om att köra bil.

Lars har timmerbilar, som i huvudsak ser till att Väröbruk i norra Halland får timmer som hämtas på olika håll inom tio mils radie.

– Det kostar mycket pengar att köra rallycross. Därför måste jag jobba så mycket jag kan mellan tävlingarna, säger Robin.

Lars och Michael Jernberg bidrar också med att ragga sponsorer till Robins rallycross-satsning. De får in en del, men inte i närheten av den budget de större stallen kan stoltsera med.

– Förhoppningsvis lyckas vi ännu bättre med att hitta sponsorer för nästa år. För vi skulle behöva testa bilen mycket mer mellan tävlingarna. Nu skeppas den mest runt mellan tävlingarna, det är bara i samband med dem vi kan testa och utveckla bilen, berättar Robin.

När årets säsong summerades i Argentina 27 november efter den 13:e deltävlingen hamnade Robin på nionde plats.

Före sig i resultatlistan hade han inte bara norske världsmästaren Petter Solberg utan även de tre svenskarna Timmy Hansen, Johan Kristoffersson och Mattias Ekström. De två förstnämnda har precis som Robin stöd av sina tidigare rallycross-körande fäder.

Nästa år hoppas han kunna ta upp kampen med dem och placera sig ännu högre.

- Jag hoppas på att komma minst bland de fem bästa och ta nästa steg mot att kunna på att köra rallycross i stället för timmerbil, säger Robin Larsson.

Rallycrossförare med fäder som har kört

Robin Larsson, 23, Svenljunga.

Pappa: Lars, 50. Europamästare 2006 och 2007.

Timmy Hansen, 23, Lidköping.

Pappa: Kenneth, 55. 14 gånger Europamästare, tio gånger svensk mästare.

Johan Kristoffersson, 27, Arvika.

Pappa: Tommy, 56. Tog som bäst en tredjeplats i EM innan han gick över till STCC.

Anton Marklund, 23, Boliden.

Pappa: Jan, 51. Körde mest på lokal nivå. Chef för ett av de större rallycross-teamen, som Anton lämnade inför årets säsong.

VM-deltävlingarna 2016

16-17 april: Montalegre, Portugal

7-8 maj: Hockenheim, Tyskland

14-15 maj: Mettet, Belgien

28-29 maj: Lydden Hill, Storbritannien

11-12 juni: Hell, Norge

2-3 juli: Höljes, Sverige

6-7 augusti: Trois-Rivieres, Kanada

3-4 september: Loheac, Frankrike

17-18 september: Barcelona, Spanien

1-2 oktober: Riga, Lettland

15-16 oktober: Estering, Tyskland

26-27 november: Rosario, Argentina