Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Abarth 124 Rally snart redo att spruta grus

Precis som gamla Fiat 124 Spider blir nya 124:an rallybil, men under varumärket Abarth. I Genève står Abarth 124 Rally utställd.

I november förra året drog Fiat äntligen av skynket som täckte nya 124 Spider. Ingenting bekräftades då, utan det var osäkra förhandsuppgifter och rykten som pekade på att en rallyversion av 124 Spider, men med emblem från Abarth i stället för Fiat, skulle komma. Nu har den kommit, om än ”bara” som prototyp.

Till skillnad från Fiat 124 Spider har Abarth 124 Rally fått en hardtop i kompositmaterial som tillsammans med störtbur, skalstolar och sexpunktsbälten ska se till att förare och kartläsare är skyddade i skogen, i bergen och på andra platser där rally körs.

Bilen är full av rallyattribut, exempelvis luftscoopet på taket, vita lättviktsfälgar från OZ och – så klart – integrerade extraljus med markerande LED-ringar.

Är du orolig för drivlinan, med tanke på att Fiat 124 Spider har en 140-hästars 1,4-litersmotor, kan genast borsta av dig den oron. Fiat har nämligen ersatt 1,4-literspisen med en 1,8-litersmaskin som levererar 300 hästkrafter vid 6 500 r/min. Detta i en bil som sannolikt väger mindre än vad Fiat 124 Spider gör, det vill säga under 1 060 kilo.

Motorn är kopplad till en sexväxlad sekventiell låda och bakhjulen snurrar med hjälp av en mekanisk differentialbroms.

Fjädringen har uppgraderats för att vara fastare än i standardbilen och stötdämparna är justerbara.

Abarth 124 Rally är utvecklad för att möta Internationella Bilsportförbundet FIA:s R-GT-rallyspecifikation, det vill säga GT-bilar avsedda för rally.

Den skarpa versionen av Fiats nya rallybil kommer att finnas tillgänglig 2017 och då till ett pris som motsvarar omkring 1,4 miljoner kronor.

Så här ser standardbilen ut med suffletten uppfälld.
Så här ser standardbilen ut med suffletten uppfälld.