Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

SM-finalen:
JIMMY UTMANAR
I NY PEUGEOT!

- Det kan inte bli mer än silver. Och eftersom den nya Grupp N-bilen är klar för start, så tar vi den i stället. Det blir en perfekt avslutning på testerna, för bättre motstånd än i helgens SM-final går inte att få, säger Gert Blomqvist, teamchef för Peugeot Sport Sverige.

Jimmy Joge - en av landets intressantaste rallyförare - får inte köra Super 1600-bilen i helgens SM-final i rally.
I stället kommer Jimmy till Rejmerallyt i Norrköping i en splitter ny Peugeot 206 RC, utvecklad för den 2-hjulsdrivna standardklassen.

Det var i slutet av 90-talet som Peugeot presenterade 306 GTI i Grupp N-utförande.
Gert vann själv guld första året - 1999 - med den nya bilen. 306:an är fortfarande en bra bil, men numer dominerar Renault med sin Clio Sport 2-litersklassen, som är SM-seriens största. Och det är den dominansen som nya 206 RC ska sätta stopp för!

Arbetet med den nya bilen inleddes i vintras. Nu är alla förberedelser klara och teamet är berett att ta upp kampen.
Teamet genrepade för ett par veckor sedan i småländska Dackefejden.
- Det gick åt skogen - jag åkte av på första sträckan, ler Jimmy lite skamset. Men brukar man inte säga att premiären går bra om det krånglar på genrepet?

De förare man främst utmanar i SM-finalen är redan klare svenske mästaren Anders Karlsson från Säffle och junioren Pontus Sandell, Jämtlands MK. Båda kör den senaste Renault-versionen.

Lilla Grupp N är SM-seriens största klass. Och det där med standardbilar får man numer ta med en nypa salt:
- Ja, det är rätt häftiga bilar. 206 RC har redan från början 182 hästar. I Grupp N-utförande lämnar den just nu - utan att vara maxad på något vis - mellan 190 och 200 hästar.
- Dessutom har den en Grupp N-klassad, 5-växlad dogbox växellåda och förstärkta drivaxlar. Så det är riktiga racerbilar det handlar om, trots att mycket är standard, kommenterar Gert vars team för Peugeot Sports räkning utvecklat bilen för nordiska grus- och snövägar.

Teamet förfogar också över en Peugeot 206 WRC-bil, en bil som förra året kördes i VM. Den står fortfarande kvar i garaget, men det börjar närma sig för testkörning. SM-seriens framtid känns lite osäker. Därför väntar vi på lite klarare besked från Svenska Bilsportförbundet, innan vi går vidare med vår satsning.

Bilden:
Jimmy Joge och Mikael Johansson premiärkör Peugeot 206 RC - Peugeots nya Grupp N-bil för 2-litersklassen - i helgens SM-final, Rejmerallyt i Norrköping.

Carleric Johansson