Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Slutrapport från SM-finalen Rejmerallyt, 10-11 september 2004



Årets suverän i rally-SM - Thomas Rådström från Vännäs i en Toyota WRC - gjorde ingen besviken vid finaltävlingen i Norrköping i helgen. Han tog hem årets sjunde delseger i rad - alla han startat i under året. Rådström hade inga problem att hålla tvåan Andreas Eriksson, Ford, från Nynäshamn bakom sig. Direkt efter målgång väntade helikopter för att transportera Rådström till finaltävlingen i rallycross-SM på Kinnekulle på söndagen. De sista sträckorna körde han inte fortare än nödvändigt, medan Andreas Eriksson tog i allt vad tygen höll, men ändå var Rådström drygt fem sekunder före i mål. Trean Mats Thorszelius, Toyota, var distanserad med 45 sekunder och fyran Eddie Hörbing - i en likadan bil - med 1 min 10 sekunder.



Klassen för otrimmade fyrhjulsdrivna bilar skulle bli en kamp mellan de ständiga kombattanterna Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund, båda i likadana Mitsubishi-bilar, men den kampen kom av sig redan på tävlingens första sträcka. Då gick Walfridssons växellåda sönder och hans chans till guldmedalj gick om intet. Därmed bärgade Bäcklund sitt sjätte SM-guld i klassen. Han var 18 sekunder före tvåan - snabbe Tobias Gustafsson från Finspång - och trean var 1 min och 32 sekunder efter. Trea var Patric Carlsson från Nyköping som därmed tog ett kliv upp i tabellen och knep SM-bronset i klassen.

– Vi hade ett bra utgångslägen men luften gick ju ur när Stecka försvann - berättade en nöjd Kenneth Bäcklund - men sedan fick vi ta i när Tobias Gustafsson började köra fort på sina hemmasträckor.



I den tvåhjulsdrivna klassen för trimmade bilar var VM-aktuelle junioren PG Andersson i sin Suzuki helt utan konkurrens. Han hade inte sin vanlige konkurrent Jimmy Joge att slåss mot den här tävlingen. Guld och silver var redan fördelade på dessa två så Jimmy startade i en otrimmad ny Peugeot istället. Men det nöjet blev kortvarigt. Han körde sönder en drivknut redan på fredagen och tvingades bryta.

– Fördelen med ett flitigt tävlande är att man får ett högre tempo - förklarade PG med tanke på sitt flitiga tävlande på både VM- och SM-nivå under det här året. Man behöver inte ta i lika mycket och man har bättre kontroll.



Även Anders Karlsson från Säffle, Renault, kom till Norrköping som klar guldmedaljör i sin klass för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar. Det hindrade honom inte från att ta i när konkurrenterna blev för aggressiva. Junioren Patrik Sandell var dryga halvminuten efter i mål och trean Fredrik Andersson ytterligare tio sekunder efter. Även Fredrik är junior och både han och Sandell körde likadana bilar som Anders Karlsson.

– Vi körde lite för sakta ett tag så det var bara att ta i lite ytterligare, men vi såg att återstående sträckor passade oss - så vi kände hela tiden att vi hade läget under kontroll - berättade Anders Karlsson efter målgång.



I JSM kunde Patrik Sandell från Jämtland ta hem segern i tävlingen - liksom guldet i SM - tio sekunder före Ludvikas Fredrik Andersson och 45 före Kolsvas Jonas Ericsson. De första två kör Renault och Ericsson kör en Honda.







Totalresultat i Rejmerallyt, Norrköping, 10-11/9 SM-final:
1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort, 50.48,1, 6) Jari
Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort, 51.11,3, 7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 52.01,3 8) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo VI, 52.20,0 9) PG Andersson, Årjängs MK, Suzuki Ignis, 52.48,1, 10) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo VII, 53.34,1.



Resultat trimmat 4 WD:
1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort, 50.48,1, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort, 51.11,3, 7) Robin Sandberg, Ryds MK, Saab 9-3 Turbo Etanol, 53.56,1, 8) Peter Lindström, Värmdö MK, Subaru Impreza, 1.00.11,7.



Slutställning SM trimmat 4WD: 1) Thomas Rådström, 70 p, 2) Mats Jonsson, 47 p, 3) Mats Thorszelius, 46 p 4) Jari Saarinen, 32 p, 5) Dick Wicksell, 30 p, 6) Andreas Eriksson, 23 p, 7) Pär Dawson, 13 p, 8) Eddie Hörbing, 11 p.



Resultat trimmat 2 WD:
1) PG Andersson, Årjängs MK, Suzuki Ignis, 52.48,1, 2) Leif Peterson, Göteborgs MF, VW Golf Kit Car, 54.11,3, 3) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford Escort, 55.20,8, 4) Per-Arne Sääv, V: a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, 57.40,6, 5) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Peugeot 306 S 16, 1.09.21,3.



Slutställning SM trimmat 2WD:
1) PG Andersson, 105 p, 2) Jimmy Joge, 69 p, 3) Stefan Jonsson, 57 p, 4) Per-Arne Sääv, 47 p, 5) Kenny Stavbom, 42 p, 6) Leif Peterson, 23 p, 7) Mats Andersson, 20 p, 8) Mikael Jirvelius, 14 p, 9) Björn Willman, 13 p, 10) Christian Andresen, 11 p.



Resultat otrimmat 4 WD:
1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 52.01,3, 2) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo VI, 52.20,0, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo VII, 53.34,1, 4) Trond Sveinsvoll, KNA Stavanger, Subaru WRX, 56.54,2.



Slutställning SM otrimmat 4WD:
1) Kenneth Bäcklund, 64 p, 2) Stig-Olov Walfridsson, 52 p, 3) Patric Carlsson, 31 p, 4) Oscar Svedlund, 26 p, 5) Torbjörn Pahlin, 20 p, 6) Magnus Mellqvist, 19 p, 7) Joachim Carlström, 17 p, 8) Jukka Ketomäki, Fin, 14 p, 9) Tobias Gustafsson, 8 p, 10) Peter Ågren, 7 p.



Resultat otrimmat 2 WD:
1) Anders Karlsson, Säffle MC, Renault Clio RS, 54.31,5, 2) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport RS Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, 55.17,5, 4) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic, Type-R, 55.53,4, 5) Anders Fredricsson, Mälaröarnas MK, Renault Clio, 57.01,0, 6) Jonas Johansson, MK Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5 7) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 8) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio, 58.40,3, 9) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VM Polo, 58.42,5, 10) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306 GTI, 58.49,4.



Slutställning SM otrimmat 2WD:
1) Anders Karlsson, 105 p, 2) Patrik Sandell, 67 p, 3) Anders Fredricsson, 63 p, 4) Joachim Nilsson, 40 p, 5) Tommy Vestlund, 38 p, 6) Jonas Ericsson, 33 p, 7) Michael Wikström, 27 p, 8) Mattias Nyström, 26 p, 9) Fredrik Andersson, 20 p, 10, Raimo Mattson, 18 p.



Resultat JSM:
1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport RS Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, 55.17,5, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic Type-R, 55.53,4, 4) Jonas Johansson,
MK Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5, 5) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 6) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio, 58.40,3, 7) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VW Polo, 58.42,5, 8) Anders Nyberg, MK Orion, Peugeot 306 GTI, 59.02,0, 9) Johan Kindahl, Norrköpings MK, Suzuki Swift, 1.00.06,7.



Slutställning JSM: 1) Patrik Sandell, 75 p, 2) Jonas Ericsson, 55 p, 3) Mattias Nyström, 34 p, 4) Lars Sjöström, 32 p, 5) Fredrik Andersson, Ludvika MS, 31 p, 6) Patrik Flodin, Ilsbo MK, 21 p, 7) Daniel Lundberg Skepptuna MK, 19 p, 8) Johan Kindahl, 16 p, 9) Jonas Johansson, 14 p, 10) Christer Johansson, 12 p.



Norrköping den 11 september 2004

SM-finalen Rejmerallyt

Håkan Tonér

Presschef rally-SM