|
Daniel Carlsson World Rally testar i Sardinien inför Wales Rally GB...
Daniel Carlsson har nu under två dagar genomfört cirka 25 mil i full fart, med den nya Peugeot 307 WRC! Han är riktigt belåten efter testen på Sardinien och säger att den nya bilen är faktiskt mer följsam och smidig än 206:an, trots att 307:an är något större i karossen. De ägnade sig bland annat åt att testa fram olika aktiva differential- samt stötdämparinställningar på Peugeoten. Teamet lät Daniel testa på två skilda sträckor, där fredagens 4.2 km långa väg vara mer krokig, medan lördagens 2.8 km sträcka var rakare och därmed också snabbare i karaktären. "Jag är oerhört laddad och fokuserad inför det här rallyt och jag känner att vi definitivt har kommit närmare toppen, nu när vi sitter i ett så konkurrenskraftigt ekipage. Vi ska göra vårt absolut yttersta för att lyckas i Wales. Vår målsättning är en toppfemplacering i rallyt. Faktum är att jag skulle faktiskt bli missnöjd om vi inte kör in på poängplats nu till helgen. Just med tanke på den potentialen som Peugeot 307 WRC visat upp under de här två dagarna. Vi upplever att vi verkligen har fått en otroligt bra relation med samtliga i Peugeot Sport. Kommunikation mellan oss och ingenjörerna har fungerat hundraprocentigt under hela vistelsen. Vi fick även prova ut både den fyr- och femväxlade lådan under testen. Ingen av de kändes bättre än den andra, tycker jag nog. Fast hade jag fått välja hade det nog blivit fem växlar, emellertid. En sak som vi däremot kunde märka av var att motorn i 307:an var grymt stark. Det mest positiva med den nya bilen är att man direkt känner av minsta lilla förändring på diffar och stötdämpare! Farten och känslan förbättrades avsevärt varje runda. Vi fick till sist till en optimal, skräddarsydd inställning på Peugeoten och jag kan knappt bärga mig till nästa gång, när vi ska köra shakedown på torsdag morgon!” Daniel och Mattias har som bekant enbart positiva minnen från den här tävlingen, där man ju vann JWRC-klassen förra året. Idag måndag åker de till Wales för att inleda rallyt med två dagar rekognosering på samtliga specialsträckor. Innan själva allvaret drar igång på torsdag kväll, med en superspecial inne i Cardiff. DC WR återkommer nästa gång med en rapportering någon gång på torsdag, med kommentarer och resultat från fullfartsträningen..! SPECIAL STAGES AND SERVICE AREAS Leg 1 : Thursday 16 September 19h05 : SS 1 CARDIFF SUPER SPECIAL 1 (2,45 km) Leg 1 : Friday 17 September 06h05 : Service area A in Swansea (10') 07h13 : SS 2 BRECHFA 1 (29,80 km) 08h01 : SS 3 TRAWSCOED 1 (27,97 km) 10h02 : SS 4 BRECHFA 2 (29,80 km) 10h50 : SS 5 TRAWSCOED 2 (27,97 km) 12h48 : Flexi service area B in Swansea (20') 14h26 : SS 6 RHEOLA 1 (32,58 km) 15h54 : Flexi service area C in Swansea (20') 17h32 : SS 7 RHEOLA 2 (32,58 km) 19h00 : Flexi service area D in Swansea (45') Leg 2 : Saturday 18 September 08h00 : Flexi service area E in Swansea (10') 09h37 : SS 8 CRYCHAN 1 (13,45 km) 10h05 : SS 9 EPYNT 1 (12,00 km) 10h35 : SS 10 HALFWAY 1 (18,53 km) 12h25 : SS 11 CRYCHAN 2 (13,45 km) 12h53 : SS 12 EPYNT 2 (12,00 km) 13h23 : SS 13 HALFWAY 2 (18,53 km) 14h56 : Flexi service area F in Swansea (20') 16h29 : SS 14 MARGAM 1 (30,30 km) 18h09 : SS 15 CARDIFF SUPER SPECIAL 2 (2,45 km) 19h32 : Flexi service area G in Swansea (45') Leg 3 : Sunday 19 September 2004 07h30 : Flexi service area H in Swansea (10') 08h21 : SS 16 RHONDDA 1 (30,50 km) 09h53 : Parc flexi service I à Swansea (20') 11h24 : SS 17 RHONDDA 2 (30,50 km) 12h50 : SS 18 MARGAM 1 (30,30 km) 14h30 : SS 19 CARDIFF SUPER SPECIAL 3 (2,45 km) Mikael Carlsson Informationsansvarig DC W |