Falkenbergsk fartfest på två och fyra hjul

3:31 min

Det luktar bränt gummi och bensin och en svag doft av förväntningar hänger i luften. I helgen avgörs nämligen både SM i roadracing och SM V8 Thunder Cars "Brith Eklöf Memorial" på Falkenbergs motorbana.

– Det är fjärde deltävlingen det och vi har bara finalen kvar så det är pokalen som står på spel här under helgen, säger Stefan "Humlan" Bernström som är tävlingsledare för årets fjärde deltävling i roadracing-SM i helgen.

Han berättar att den här banan har Sveriges snabbaste medelhastighet.

– Jag tror man har en snitthastighet på 155 km/h runt här, säger han.

För att locka nya utövare och få till en föryngring inom sporten så har Svemo ordnat så att man under helgen kan prova på att köra olika tävlingsmotorcyklar.

Mästerskapets allra tyngsta klass är Superbike och för första gången så kombinerar man en sm-tävling i roadracing med en bilklass, V8 Thunder Cars.

– Det har gjorts förut att man har kört bilar och mc ihop, men då var majoriteten bilklass och en motorcykelklass men här vänder vi på det, säger han.

Sporten roadracing startade i början av 1900-talet och var då tävlingar på vanlig väg, men de tävlingarna var farliga och krävde flera människoliv. De flesta länder har sedan 70-talet förbjudit vägtävlingarna och flyttat loppen in på fasta banor.

Efter finanskrisen 2007-2008 minskade antalet utövare rätt rejält, men det senaste året ser Stefan Bernström en ökning av antalet licensierade roadracingförare igen.

Att tävla i motorsport kostar en hel del pengar, är en vanlig uppfattning hos folk i allmänhet.

– Allt är ju relativt, men om man jämför motorcykelracing med bilracing så är det här rena budgetracingen. det är en himmelsvid skillnad, säger Stefan "Humlan" Bernström.