Pressinformation Peugeot 2004

Besök hemsidan!

2000

2004
2006


Peugeot Original Cup 2004


05-06-20 "Nu börjar det bli riktigt skoj"; Joge på pallen

Jimmy Joge är van vid att köra hem pokaler. I rally. Nu har Peugeot-föraren från Tjällmo börjar samla även på racingpokaler. Två gånger äntrade östgöten prispallen under helgens JTCC-race på klassiska Scandinavian Raceway i Anderstorp.
- Nu visste jag hur det skulle gå till. Vi hade justerat bilen en aning och allt fungerade klockrent redan från första träningspasset, berättar Jimmy. Som börjar tycka att det är riktigt kul med racing:
- Det kändes lite ovant när jag debuterade på Karlskoga för några veckor
sedan. I rally är vi ju ensamma när vi tävlar - här var det plötsligt en massa förare som skulle in i samma kurvor samtidigt! Men Jimmy skötte sig strålande i Karlskoga-debuten och teamet åkte till Anderstorp - fyllt av förväntan. Och det började strålande - Jimmy kvalade som trea till första racet.
- När racet gick blev jag hängande lite i starten, men kom igen och slutade på andra plats, 1,7 sekunder efter segrande Roger Eriksson från Mora, berättar Jimmy.

I andra racet vände man på startordningen bland de sex främsta. Det innebar att Jimmy startade i tredje led:
- Fast det gick lika bra. Jag fick till klockrena omkörningar. Ett varv till och jag tror jag hade kunnat utmana även segraren Roger Eriksson.

E85 i tanken
I Anderstorp använde teamet för första gången miljöbränslet E85.
- E85 är en blandning av 85 % etanol och 15 proc bensin. Det är ett bränsle som fungerar mycket bra i moderna bilar, myser Joges stallchef Gert Blomquist. Gert var över huvud taget väldigt nöjd med helgen:
- Vårt mål är att utveckla och anpassa Peugeot 206 XSi för JTCC och banracing. Det känns redan som vi är en bra bit på väg om bara reglementet "sätter sig", så tror jag det kan bli riktigt bra.
- Vi har en Peugeot-förare i totalledning - Jocke Mangs. Och Jimmy är på stark frammarsch. Två silverplatser den här helgen gör att han klättrar till sjätte i sammandraget inför nästa deltävling i Falkenberg den 9-10 juli.

Resultat JTCC, Anderstorp
Race 1: 1) Roger Eriksson, Mora MK, VW Golf, 16.09,06, 2) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 206 XSi +1,7 sek, 3) Jocke Mangs Södertälje KRC, d:o, +4,1, 4) Daniel Andersson, Ludvika MS, Citroën C2, +5,2, 5) Marcus Ekström, SMK Hedemora, Ford Fiesta +7,0. 6) Joakim Ahlberg, SMK Hedemora, Citroën C2, +8,4.
Race 2: 1) Eriksson, 16.09,20, 2) Joge, +0,5 sek, 3) Mangs, +7,1, 4) Ahlberg, +8,0, 5) Lars Magnusson, MG, 6) Ekström, +12,1.

JTCC, Ställningen i toppen efter sex deltävlingar:
1) Mangs, 102 p, 2) Eriksson, 99, 3) Andersson, 73, 3) , 4) Ahlberg, 66, 5) Ekström, 53, 6) Joge, 38.
04-12-28
Svenska Peugeot-teamet kör hela SM-serien 2005,med sin 206 WRC
Peugeot Sport Sverige med Jimmy Joge som förare är det senaste nytillskottet i rallysportens tungviktsklass, WRC klassen. 25-årige östgöten Jimmy Joge kommer att köra hela SM-serien i Peugeot Sport Sveriges fyrhjulsdrivna rallymonster, en 206 WRC!
- Från början hade vi planerat att starta även i Svenska Rallyt i februari. Men eftersom det - otroligt nog - endast är några få dagar för förberedelser mellan VM-tävlingen i Karlstad och SM-tävlingen Snow Rally i Östersund,tvingades vi välja. Det säger Gert Blomquist, teamchef för smålandsbaserade Peugeot Sport Sverige, som kräver en mycket bättre planläggning av 2006 års SM-säsong.
- Det känns mycket tråkigt för oss att tvingas avstå från att köra den
Svenska VM-tävlingen med vår 206 WRC bil, men tyvärr var detta det enda alternativet för att kunna köra full SM-säsong.

Strax innan jul avslutade Peugeot-teamet de första vintertesterna uppe i Jämtlands-skogarna. Testerna fortsätter efter nyår och hela teamet - inte minst Jimmy Joge - tycker att inledningen känns mycket bra.
- Det var riktigt, riktigt häftigt. Helt plötsligt bestod vägen enbart av kurvor - raksträckorna bara försvann, kommenterar Jimmy och fortsätter:
- Det går otroligt fort. Bilen måste köras på ett helt annat sätt än andra bilar jag kört. Men samtidigt går det stabilt och pålitligt. Det känns att bilen är en tävlingsbil in i minsta skruv.
- Effekten är otrolig, vridet är enormt och växellådan underbar. Jag är grymt sugen på att köra i Sandviken den 22 januari! Säger Jimmy. Som i vanliga fall är både tystlåten och eftertänksam..

SM-säsongen 2005 ser spännande ut med flera intressanta nykomlingar i den tyngsta klassen.
- De flesta är äldre, rutinerade förare med massor av meriter. Så jag tänker inte försöka vara snabbast på första sträckan i Sandviken, ler Jimmy.
- Däremot ska jag försöka lära mig bilen så snabbt jag kan och successivt höja tempot...

Sedan debuten i maj 1999 har det bara gått uppåt för Jimmy Joge.
Via övertygande resultat i standardbilsklassen Volvo Original Cup hamnade Jimmy som ung juniorlandslagsförare i en Peugeot 306 GrN, där han blev svensk juniormästare. Därifrån handplockades östgöten som förare till det svenska Peugeot-teamet där han fick ta över teamets Peugeot 206 Super 1600-bil. Vilket bland annat slutade med SM-silver efter tuffa fighter med främst JVM-segraren PG Andersson.
- Det är fantastiskt att få tillhöra ett team som är så proffsigt som Peugeot-teamet. Mekanikerna är ofattbart duktiga och har lärt sig bilen in i minsta detalj. Det enda jag och min codriver Micke Johansson behöver göra är att koncentrera oss på körningen.
- Bättre förberedd kan man inte vara inför en tävlingssäsong, avslutar Jimmy.
Snabbfakta Peugeot 206 WRC:
Bilen är en 4-hjulsdriven Peugeot 206 WRC, en f d fabriksbil som tidigare
körts
av bl a Marcus Grönholm.
Motorn är på 2 liter och försedd med turbo. Uppgiven effekt är 300+hk.
Växellådan är en 5-växlad sekvensiell X-trac växellåda.
Hjulstorlek mellan 15 och 18 tum beroende på underlag.
Toppfarten är 220 km/h och accelerationen jämförbar med en Formel 1-bil.

04-11-17
Daniel Carlsson och Jimmy Joge i Peugeots monter
- Vi skulle ta det försiktigt. Efter tävlingen skulle bilen gå direkt till Bilsportmässan i Älvsjö. Men naturligtvis hände det som inte skulle få hända: killarna åkte av vägen och skrynklade till den rätt rejält... Gert Blomquist, teamchef för Peugeot Sport Sverige, torkar svetten ur
pannan. På fredag öppnar Bilsportmässan. Då ska teamets nya Grupp N-bil finnas på plats:
- Det kommer att gå. Karossen kom just från lack, nu ska den bara plockas ihop...

Peugeot har en intressant monter på den här allra första Bilsportmässan i Älvsjö - både när det gäller bilar och förare.
- Vi visar Peugeot 206 WRC, nya 206 RC Gr N samt en mycket speciell nybil, 206 RC Daniel Carlsson Edition. Det är en specialutrustad version av 206 RC, avsedd för gatan!
- Givetvis kommer både Daniel Carlsson och Jimmy Joge att finnas på plats. Så den som vill veta hur bilarna ska hanteras i rallyskogen är välkommen att få svar på sina frågor.

206 WRC är rallysportens värsting - en bil som tagit 24 enskilda VM-segrar och som varit på pallen 41 gånger i VM-cirkusen. En bil fullmatad med teknik och effekt.
- WRC-bilen behöver ingen närmare presentation. Daniel Carlsson har kört en likadan under året. Nu kommer den dessutom till Sverige, säger Pelle Brinkenberg på Peugeot Sverige.
- Den bil vi jobbat med dag och natt innan utställningen är den 206 RC som vi utvecklat för Lilla Grupp N. Bilen är tvåhjulsdriven och mycket intressant. Redan som standard lämnar motorn 183 hästar. Och att bilen har potential har de tester teamet gjort i olika tävlingar den senaste tiden visat. Resultaten har varit imponerande.

Grupp N-bilen är betydligt billigare i inköp än storebror 206 WRC:
- Helt klart. En färdigbyggd bil hamnar under en halv miljon, men det går att komma betydligt billigare undan om man gör jobbet själv. I vilket fall som helst tror jag mycket på bilen. Den har kapacitet för SM-medalj redan 2005.

Peugeot 206 RC Gr N ett självklart tävlingsredskap i 2005 års upplaga av Peugeot Original Cup, som givetvis också är öppen för föregångaren, Peugeot 306 GTi Gr N. Den största nyheten i årets Cup är att inga vintertävlingar ingår. Cupen startar alltså på försommaren.

Nästa bil i montern är en vanlig gatbil - om man nu kan kalla Peugeot 206 RC Daniel Carlsson Edition för vanlig gatbil... Röd är den förstås - någon annan färg finns inte. Bland extrautrustningen märks 17´´rallyfälgar och ett Ferrita Sport avgassystem som bidrar till ökad motoreffekt (+7 hästar) och ännu bättre vridmoment. Om man vill bli ägare till en ny, röd Peugeot 206 RC Daniel Carlsson Edition får man lägga upp 204.900 kr.

Teamet har ytterligare en bil på mässan: i Bilsportförbundets monter visas den Peugeot 206 Super 1600 som Jimmy Joge tog silver med i årets SM-serie.
- Dessutom ska vi inte glömma att i Peugeot-montern finns också Playstationbilen 206 WRC. Fråga gärna Jimmy Joge vem som vann när han mötte rallyvärldsmästaren Marcus Grönholm, som är teamkompis med Daniel Carlsson i Peugeots VM-team...
Peugeot Sport Sverige finns i Monter C05:41. Svenska Bilsportmässan är öppen från fredag lunch och stänger kl 17 på söndag.
04-10-18
Världsstjärna kommer till Elmia
Förre rallyvärldsmästaren Marcus Grönholm kommer till Sverige på fredag. Peugeots stjärnförare ska medverka på Elmia-mässan, där han kommer att finnas i Valtras monter.
- Det är en lantbruksmässa, men Valtra är min personliga sponsor, så jag vill gärna finnas på plats, säger lantbrukarsonen Grönholm, som får hjälp i montern av Jimmy Joge, förare i det svenska Peugeot-teamet.

Jimmy kommer att vara på plats tillsammans med Marcus under fredagen och finns i montern även under lördagen. För det är nämligen det svenska teamets Peugeot 206 WRC som Marcus har lånat som dragplåster till montern!
- Marcus ringde och ville ha lite hjälp, berättar gode vännen Gert Blomquist i Småland. Gert, som basar för Peugeot Sport Sverige, lovade ställa upp med både bil och personal under övriga dagar - mässan håller öppet från onsdag till och med lördag.

- Micke Johansson från Borlänge - Jimmys codriver i Peugeot-teamet - kommer att finnas där under onsdag och torsdag. Själv är jag där under fredagen tillsammans med Jimmy och Marcus. Lördagen däremot får Jimmy klara på egen - Men det är bara bra att han får träna på den här typen av uppdrag också, kommenterar Gert, som precis som Marcus Grönholm har växt upp på ett lantbruk.
- Ja, men det är inte därför vi är gamla bekanta. Marcus och jag har faktiskt tävlat en hel del mot varandra längre tillbaka i tiden. Numer har vi betydligt tätare kontakter. Bland annat har vårt smålandsbaserade svenska team jobbat tillsammans med Peugeots VM-team på några VM-tävlingar för att vår personal ska lära sig WRC-bilen från grunden.



04-10-17
Rikspokalen; Jimmy Joge imponerade
- Perfekt!
Jimmy Joge strålade som en sol efter inhoppet i Rikspokalen i helgen:
- Visserligen fick vi köra mot Grupp A-bilarna, men det var enbartinspirerande. Vi var ju överlägset bästa Grupp N-bil, vilket var det viktigaste.

Jimmy Joge fortsätter testa Peugeots nya Grupp N-bil - Peugeot 206 RC - på grus och är mer än nöjd så här långt:
- Bilen är jättefin att köra och tiderna i Rikspokalen strålande.
Visserligen fick vi stryk med 3,4 sekunder i klassen av Leif Peterson. Men Leif kör ju en 2-liters Grupp A-bil, så det har ingen betydelse.

Årets Rikspokal var minst kort och intensiv - tre specialsträckor och bara 2
tävlingsmil. Jimmy öppnade stenhårt redan på den första sträckan - den längsta - och åkte i stort sett jämnt med toppförarna i den trimmade, 2-hjulsdrivna klassen.
- Ja, och det förvånade mig lite, för vi åker fortfarande med en standardmotor. Men det gick ju lika bra på de två återstående sträckorna, så det verkar ju lovande. För några hästar till ska rimligen betyda att vi kan kapa ss-tiderna ytterligare i framtiden...

När Motala-föraren Jimmy Joge och hans codriver Mikael Johansson - som tävlar för Vansbro MK - ska debutera med det svenska Peugeot-teamets nya, extrema 4-hjulsdrivna Peugeot 206 WRC vill östgöten inte uttala sig om:
- Vi får se vad teamledningen säger. Bilen är i alla fall klar för start.
Men just nu är det viktigare att avsluta utvärderingen av den nya Grupp N-bilen. Det är ju det svenska teamet som har ansvaret för att ta fram sättningen för grus och snö. Asfalt behöver vi inte bekymra oss för - den biten tar fransmännen själva hand om, säger Jimmy. Som just nu stortrivs med livet som rallyförare.
- Javisst, vi har vinnarbilar i tre klasser: 206 RC i lilla Grupp N, 206
Super 1600 i Lilla Grupp A och så 206 WRC i värstingklassen. Vad kan man mer önska sig?


04-09-20
Lyckat prov för Jimmy - SNABBAST I NY PEUGEOT GR N
En imponerande femteplats totalt och samtliga trimmade Grupp H-bilar efter i
resultatlistan. Inte undra på att Jimmy Joge var nöjd efter sin framfart i helgens tävling Stenbocksrundan.- Det gick jättebra. Vi är trots allt inte färdiga med testerna ännu. Jimmy Joge och Peugeot Sport Sverige har just börjat tävla med Peugeots nya, tvåhjulsdrivna rallybil, en Grupp N-version av Peugeot 206 RC. I första, riktiga provtävlingen - SM-finalen för en dryg vecka sedan - låg ekipaget på andra plats, när en drivaxel brast i samband med en häftig landning efter ett hopp. - Vi testade en ny drivaxel från fabriken. Nu tar man fram en ny variant som vi ska prova. Så i helgens tävling körde vi med vanliga, standard drivaxlar och det gick ju bra, berättar teamchefen Gert Blomqvist. Lilla Grupp N, som klassen kallas, är den största klassen i SM-serien. Bilarna är i grunden rena standardbilar. Prestandamässigt har de dock utvecklats enormt under senare år: - Ja, verkligen. Jämför man med den gamla Grupp N-bilen är skillnaden stor. Men det är klart, det är ju en helt ny bil, kommenterar Jimmy. I Stenbocksrundan visade det sig att ingen av de trimmade 2-hjulsdrivna bilarna hängde med i Jimmys tempo. Enbart fyra förare i fyrhjulsdrivna turbobilar var snabbare. - Effektmässigt har vi inte gjort speciellt mycket. Vi har ett avgassystem som ger kanske 10 hästar extra, men i SM-finalen körde vi i övrigt med en helt vanlig standardmotor. Nu hade vi monterat en ny styrbox, och det kändes som maskinen blev lite rappare. Men ärligt talat har vi inte en aning om motoreffekten. Det kommer i andra hand. Totalt vanns tävlingen i Boxholm av Tobias Gustavsson i en 4-hjulsdriven Mitsubishi före Per Åke Ring i en Ford WRC. Jimmy i sin 2-hjulsdrivna Peugeot 206 RC Grupp N var femma totalt medan den trimmade 2-hjulsdrivna klassen vanns av Magnus Johansson, Volvo-förare som tävlar för SMK Östgöta.
04-09-07 Jimmy utmanar i ny peugeot
- Det kan inte bli mer än silver. Och eftersom den nya Grupp N-bilen är klar för start, så tar vi den i stället. Det blir en perfekt avslutning på testerna, för bättre motstånd än i helgens SM-final går inte att få, säger Gert Blomqvist, teamchef för Peugeot Sport Sverige.
Jimmy Joge - en av landets intressantaste rallyförare - får inte köra Super 1600-bilen i helgens SM-final i rally. I stället kommer Jimmy till Rejmerallyt i Norrköping i en splitter ny Peugeot 206 RC, utvecklad för den 2-hjulsdrivna standardklassen.
Det var i slutet av 90-talet som Peugeot presenterade 306 GTI i Grupp N-utförande. Gert vann själv guld första året - 1999 - med den nya bilen. 306:an är fortfarande en bra bil, men numer dominerar Renault med sin Clio Sport 2-litersklassen, som är SM-seriens största. Och det är den dominansen som nya 206 RC ska sätta stopp för!
Arbetet med den nya bilen inleddes i vintras. Nu är alla förberedelser klara och teamet är berett att ta upp kampen. Teamet genrepade för ett par veckor sedan i småländska Dackefejden. - Det gick åt skogen - jag åkte av på första sträckan, ler Jimmy lite skamset. Men brukar man inte säga att premiären går bra om det krånglar på genrepet?
De förare man främst utmanar i SM-finalen är redan klare svenske mästaren Anders Karlsson från Säffle och junioren Pontus Sandell, Jämtlands MK. Båda kör den senaste Renault-versionen.
Lilla Grupp N är SM-seriens största klass. Och det där med standardbilar får man numer ta med en nypa salt:
- Ja, det är rätt häftiga bilar. 206 RC har redan från början 182 hästar. I Grupp N-utförande lämnar den just nu - utan att vara maxad på något vis - mellan 190 och 200 hästar.
- Dessutom har den en Grupp N-klassad, 5-växlad dogbox växellåda och förstärkta drivaxlar. Så det är riktiga racerbilar det handlar om, trots att mycket är standard, kommenterar Gert vars team för Peugeot Sports räkning utvecklat bilen för nordiska grus- och snövägar.Teamet förfogar också över en Peugeot 206 WRC-bil, en bil som förra året kördes i VM. Den står fortfarande kvar i garaget, men det börjar närma sig för testkörning. SM-seriens framtid känns lite osäker. Därför väntar vi på lite klarare besked från Svenska Bilsportförbundet, innan vi går vidare med vår satsning.
04-08-19 Joge frisk igen!
Rallyföraren Jimmy Joge blev akut sjuk under Rally- VM i Finland. Men nu har han återhämtat sig och är tillräckligt pigg för att tänka på SM.
- Det ska bli kul att ta ett rejält nappatag med PG igen. Förhoppningsvis utan problem den här gången...
Jimmy fyllde oturskvoten till 100 procent i Finland. Redan på den tredje sträckan körde han ifatt en konkurrent och tvingades köra om. På ss 4 hände samma sak igen - två gånger!
I Falun i helgen ställs Jimmy ånyo mot huvudkonkurrenten PG Andersson, som i praktiken redan kört hem guldet i den trimmade 2-hjulsdrivna klassen. Jimmy ligger tvåa med sin Peugeot Super 1600 och har chans att ta SM-silver.
- Egentligen betyder medaljerna inget, nu när chansen till guld är borta. Nu är det kampen med PG som är utmaningen.
- Alla vet att PG är bra. I praktiken är vi lika snabba och det hade varit kul att visa det i Finland. Nu får vi förhoppningsvis visa det i Falun i stället, ler Jimmy.
- Vi har en bra bil, teamet fungerar perfekt och alla förutsättningar finns för att göra ett bra resultat. Fast lite flyt måste man förstås ha. Och flyt, det saknade vi sannerligen i Finland!
Totalt startar knappt 60 SM-ekipage i helgens SM-tävling. Största klassen är den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen medan Jimmy har sju konkurrenter i sin klass - fyra i 1600-klassen och fyra i tvålitersklassen. Lika många bilar - dvs åtta - är anmälda i Stora Grupp N medan den så kallade värstingklassen - trimmade fyrhjulsdrivna bilar - samlat 12 anmälda.
Efter SM-tävlingen i Dalarna återstår en deltävling, Rejmerallyt i Norrköping den 10-11 sept.

04-07-28 Jimmy premiärkör finska VM-rallyt
- Det är en gammal dröm att få starta i Jyväskylä!
Jimmy Joge är en av tre svenska förare, som startar i årets upplaga av det finska VM-rallyt. Just nu pågår de sista förberedelserna inför tävlingen, som körs den 6-8 augusti.
- Vi började faktiskt förbereda oss för ett år sedan, då jag körde träningen och gjorde allt fram till start, berättar östgöten.
- Det tror jag vi kommer att ha nytta av nu, när vi ska köra på riktigt.
Peugeot-föraren erkänner villigt att han siktar på ett bra resultat i sin klass, Super 1600.
- Förra året körde vi några VM-tävlingar i södra Europa. Det gick riktigt bra - och det var på asfalt. Nu är det vårt underlag - grus - som vi ska köra på!
Två av svenskarna startar i Super 1600; Jimmy och värmlänningen PG Andersson. PG är fabriksförare och tillhör favoriterna efter sin fina körning i VM senast. Jimmys satsning ligger mer åt det privata hållet:
- Framför allt är det mina egna sponsorer som ställer upp. Dessutom har jag fått bra hjälp av Svenska Bilsportförbundet, Peugeot Sport Sverige och av min teamchef Gert Blomquist.
Redan på måndag 2 augusti åker teamet till Finland för att inleda träningen inför den tre dagar långa tävlingen.
- Sammanlagt ska vi köra 21 specialsträckor (35,7 tävlingsmil) utmed en 115 mil lång bana, säger Jimmy:
- Det gäller att åka med förstånd och undvika varje form av misstag.
Det går fort på de finska VM-vägarna - riktigt fort.
- Vägarna är i allmänhet väldigt fina. De är breda och hårda -vilket gör att det går att åka riktigt fort. Trots att det är gott om kurvor, lyft och krön, ler östgöten. Som faktiskt har kört en tävling i Finland tidigare:
- Ja, jag körde VM-upptakten i Tammerfors i en Volvo för några år sedan. Går det lika bra nu som då så är jag mer än nöjd. Då vann vi klassen med en sekund till godo...
Tredje svensken i tävlingen är Daniel Carlsson från Säffle. Han kör om en plats på tio i topp totalt med sin fyrhjulsdrivna Peugeot WRC. En likadan bil som Jimmy Joge kommer att debutera med i Sverige senare under året:
- Ja, det är på gång. Men vi har inte bestämt när och var det ska ske. Först ska vi förhoppningsvis göra ett bra resultat i Finland med vår 2-hjulsdrivna Super 1600.
Korta fakta om Neste Finska Rallyt.
Start och mål: Jyväskylä, Finland. Antal startande: Totalt ett 70-tal varav tre svenskar: Daniel Carlsson, Peugeot 206 WRC, Jimmy Joge, Peugeot Super 1600 och PG Andersson, Suzuki Super 1600. Antal specialsträckor: sammanlagt 21 - 10 dag 1, 7 dag 2 och 4 dag 3. Längsta sträckan är 33,6 km, den kortaste 2,0 km

04-04-25 Skrällseger för Jimmy Joge!
- Jag är jättelycklig. Egentligen skulle vi bara testa bilen inför nästa SM-tävling...
Östgöten Jimmy Joge var minst sagt nöjd med sin insats i helgens stora rallytävling, Kong Christian Race i Kristianstad. Tävlingen ingick i den så kallade Super-Cupen och startfältet bjöd på det bästa rallysverige kan uppvisa.
I Super-cupen buntas alla bilar ihop i två huvudklasser: 2-hjulsdivna bilar respektive 4-hjulsdrivna. Jimmy - som kom till start i sin SM-bil, en Peugeot 206 med 1,6-liters motor - öppnade suveränt och redan efter den andra specialsträckan var han uppe i ledning i den 2-hjulsdrivna klassen. Ledningen växte succesivt och i mål var Peugeot-föraren 15 sekunder före klasstvåan, Robin Sandberg i en Saab Turbo Gr A.
- Körningen stämde jättebra, säger Jimmy. Som inte kunde använda sina ordinarie SM-däck, utan passade på att testa olika alternativ.
- Jo, det gjorde vi. Men det fungerade ju bra, det också...
Totalt körde Jimmy Joge i sin lilla 1600-Peugeot in på åttondeplats efter idel fyrhjulsdrivna turbobilar. Snabbast i den klassen körde totalsegraren Thomas Rådström i en WRC-bil följd av Andreas Eriksson och Mats Thorselius - också de i WRC-bilar:
- Ja, jag såg att jah kom högt totalt. Det överraskade mig - jag hade räknat med att en betydligt blygsammare placering i totallistan, eftersom det var så många 4-hjulsdriva bilar som kom till start, log Jimmy efter prisutdelningen.
En annan som log brett var Peugeots stallchef Gert Blomquist:
- Jag är otroligt nöjd - men långt ifrån överraskad. Jimmy är en av de största förartalanger som finns i svensk rallysport.
- Förresten är det nog dags sluta kalla honom för en talang...
Resultat, Kong Christian Race, Kristianstad: 2WD: 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 206 1600 Gr A, 31.45,7, 2) Robin Sandberg, Ryds MK, Saab Turbo Gr A, +15,o sek, 3) M. Olsson, Gullabo RC, Toyota Corolla Gr H, +22,5, 4) Jonas Wigren, Valdemarsvik, d:o, +24,6, 5) Bengt Abrahamsson, Kullings MS, Volvo 940 Gr H, 51,4.

04-04-15 Peugeot storsatsar på svensk rallysport!
Nu utökar Peugeot Sport Sverige sitt rallyteam med ytterligare en bil. Bilen - en Peugeot 206 WRC 2 - är en av fabriksbilarna från förra årets VM-serie och en av de häftigaste tävlingsbilar som någonsin importerats till Sverige! Med WRC-bilen förfogar teamet över vinnarbilar i tre klasser.
- Vi har nått det första, stora delmålet, säger rallyveteranen Gert Blomquist, teamchef för smålandsbaserade Peugeot Sport Sverige.
Debuten med Sveriges mest spännande WRC-bil får vänta till i höst. Först ska teamets tävlingsmekaniker med Mattias Aronsson och föraren Jimmy Joge i spetsen lära sig bilen från grunden.
- En modern WRC-bil är oerhört komplicerad med massor av elektronik och datorteknik. Därför satsar vi främst på en bred utbildning för teampersonalen. Dessutom ska några åka till Frankrike för att vara med och bygga en WRC-bil från grunden och vara med Bozian Teamet och Daniel Carlsson under ett par VM-tävlingar för att se och lära
- Först under hösten räknar vi med att köra de inledande testtävlingarna, berättar Per Brinkenberg på Peugeot Sverige.
Den bil som nu finns i det svenska teamet kördes förra året i Peugeots fabriksteam. Senast kördes den av Gilles Panizzi - som i höstas vann Spaniens VM-deltävling med just den här bilen.
- Det enda som skiljer är att privatteamen använder en växellåda med spak i stället för de paddlar på ratten, som fabriksförarna förfogade över och att vi inte använder aktiva diffar, berättar Per Brinkenberg.
- Den WRC-bil som vi nu fått hem är identisk med den bil som Daniel Carlsson kör i årets VM-serie. Det berättar marknadschefen för Peugeot Sverige, Nicholas Parts, som är mycket nöjd med satsningen så här långt:
- Motorsport passar Peugeots moderna produktprogram och en bred rallysatsning är en viktig beståndsdel i vår
totala marknadsföringsstrategi för Sverige.

SM-START I GRUPP A 2WD
Den bil som teamet prioriterar i tävlingssammanhang just nu, är den Peugeot 206 1600 som östgöten Jimmy Joge och hans codriver Micke Johansson tävlar med i Rally-SM. Framgångarna började redan i SM-finalen i höstas och under vintern i år har det gått om möjligt ännu bättre. Just nu ligger Jimmy tvåa i SM-klassen, trots att teamet inte ställde upp i den första deltävlingen:
- Vi hann helt enkelt inte.
Jimmys första start med 1600-bilen på grus i år blir i Kong Christian Race i Kristianstad den 24 april. Sedan kör man sommarpremiären i SM-serien, South Swedish Rally i Växjö den 13-15 maj.
- Går det bra också i South Swedish Rally kommer vi att satsa stenhårt på att försöka ta guld, även om det skulle innebära en senareläggning av WRC-premiären, säger Gert Blomquist och tilläger:
- Dessutom räknar vi - precis som förra året - med att avsluta 1600-säsongen med någon VM-start.
En förklaring bakom framgångarna med 1600-bilen är att utbudet av tävlingsdelar i första hand har varit anpassat för VM och asfalt. Men nu har det svenska teamet utvecklat bl a stötdämpare som passar svenska grusvägar och som klassats i Grupp A. Så nu är den lilla 1600-bilen konkurrenskraftig även jämfört med de 2-litersbilar som tävlar i samma klass!

NY BIL FÖR GRUPP N 2WD
Just nu jobbar man också med de nya bilarna för Lilla Grupp N. Den bilmodell man satsar på i den klassen är Peugeot 206 RC - en ny modell som är både lättare och starkare än föregångaren 306. Den första tävlingsbilen är i stort sett klar, men fortfarande väntar man på en del komponenter. Bland annat en ny växellåda.
Den 2-hjulsdrivna standardklassen är i dag den klart tuffaste av de fyra huvudklasserna i SM-serien. Små lätta bilar och motoreffekter runt 200 hästar är en tuff skola för många blivande storstjärnor. Antalet deltagare är stort liksom antalet bilmodeller.
- Sedan 306:an debuterade har konkurrensen hårdnat betydligt. Med nya 206 RC räknar vi med att återta en position i toppen, säger Gert. Som själv kommer att sitta bakom ratten i de första tävlingarna. Men också Jimmy Joge och mekanikern Mattias Aronsson - som även är en duktig förare med bl a flera SM-silver på meritlistan - kan få hoppa in som testchaufförer.
- En ny 206 RC kommer att kosta allt från 200.000 kr för ett lågbudgetbygge i egen regi till uppemot en halv miljon, om man väljer att köpa en färdig bil med all godkänd utrustning.
- Fast jämfört med en 206 WRC så känns det nästan gratis...
Peugeot Sport Sverige inedde sin satsning 1998 och redan året efter vann teamchefen Gert Blomquist med Lena Lindberg i högerstolen SM-guld i den 2-hjulsdrivna standardklassen med en nybyggd Peugeot 306 GTi.

Fakta i sammandrag
Team: Peugeot Sport Sverige
Teamchef: Gert Blomquist, Stockaryd
Team-koordinator: Lena Lindberg, Stockaryd
Ansvarig Peugeot Sport: Per Brinkenberg, Stockholm
Marknadschef: Nicholas Parts, Stockholm
Mekaniker: Mattias Aronsson, Gislaved, Christian Svensson, Anderstorp och Ralf Larsson, Herrljunga.
Servicepersonal: Pierre Blomquist, Stockaryd, Ulf-Krister Göransson, Olofström och Bosse Carlsson, Hovmantorp

Förare: Jimmy Joge, Tjällmo
Codriver: Micke Johansson, Borlänge

Bilar:
Peugeot 206 WRC 2
F d fabriksbil tidigare körd av bl a Marcus Grönholm, Gilles Panizzi och Richard Burns.
Motor: 2-liters turbo.
Effekt: +300 hästar.
Växellåda: 5-växlad sekvensiell X-trac
4-hjulsdrift.
Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 18 tum på asfalt
Acceleration: ©÷Som en Formel 1-bil©÷
Toppfart: 220 km/h

Peugeot 206 1600 Grupp A
Byggd i egen verkstad och baserad på Kit Car-paket från Peugeot Frankrike
Motor: 1600 cc sugmotor
Effekt: 212 hk
Växellåda: 6-växlad sekvensiell Sadev
Framhjulsdrift
Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 17 tum på asfalt
Toppfart: 180 km/h

Peugeot 206 RC
Byggd i egen verkstad med standardbilen som bas
Motor: 2-liters sugmotor
Effekt: 190-200 hk
Växellåda: 5-växlad Dog Ring från Peugeot
Framhjulsdrift
Hjul: 15 tum på grus, 16 tum på snö och 17 tum på asfalt
Toppfart: 175 km/h

04-03-16 Come back för rally-Gert
- Det gick ju jättebra! Trots att jag inte kört ett riktigt rally på tre år och inte kört efter arrangörsnoter sedan jag tog tog SM-guld i Grupp N 1999!
Rallyveteranen Gert Blomqvist sken ikapp med vårsolen efter att ha testat kunskaperna i årets avslutande vintertävling, Limas klassiska vinterrally. Smålänningen slutade på 16:e plats totalt med sin lilla Peugeot 106 Kit Car i den stora 2-hjulsdrivna klassen.
Gert Blomqvist har inte tävlat aktivt sedan SM-segern 1999 - med undantag av en och annan rallysprint. Men nu plockade han fram sin privata Peugeot 106 ur garaget och tog ett rejält nappatag med svenska 2-hjulseliten:
- Det var ovant i början - inte minst att åka otränat. Men jag kom snabbt in i körningen och så här i efterhand är jag mycket nöjd med tiderna på sträckorna.
Anledningen till comebacken är att Peugeot Sport Sverige nu ska börja utveckla nästa grupp N-bil. Gamla 306.an sjunger på sista versen och nya Peugeot 206 RC är på väg in. Och eftersom Gert utvecklade 306-modellen på grus och is så bra att han vann SM-guld ppemiäråret vill Peugeot att Gert personligen ska sköta mycket av de praktiska testerna:
- En smickrande begäran för en man i min ålder, ler Gert, som snart fyller 58.
- Men någon come back i egentlig mening handlar det inte om. Det är att utveckla och testa som är det viktiga.
Peugeot 206 RC klassas under våren och medan utvecklingasrbetet på asfalt sker i Frankrike ska det svenska Peugeot-teamet ta hand omtesterna på grus, is och snö:
- Jag tror mycket på den nya bilen. Den är mindre och starkare än 306:an och borde kunna bli en vinnare i den 2-hjulsdrivna Grupp N-klassen.

04-02-29 Rally-SM: Joges sköna seger
Vilken fight det blev i Rally Vännäs!
- Det var sjunde sträckan som avgjorde. Jag visste att P-G skulle satsa allt för att försöka komma ifatt. Så när vi vann den sträckan förstod jag att vi skulle vinna!
Peugeot-föraren Jimmy Joge visade i helgen med eftertryck att han är en suverän rallyförare. Seger över duktige värmlänningen P-G Andersson i Rally SM:s tvåhjulsdrivna, trimmade klass fick många att förvånat lyfta på ögonbrynen: Själv var han inte det minsta överraskad:
- Det har tagit tid att komma ifatt, rent tekniskt. Det är trots allt bara ett år och nio tävlingar sedan vi debuterade i Super 1600. Bilen var potent redan då, men byggd för asfalt. Så teamet har haft ett styvt arbete för att utveckla den för nordiska vägar.
- Men nu är det klart. Redan i Jämtrallyt kände vi att den var perfekt. Så i Vännäs kunde vi åka för fullt från första metern, ler Jimmy. Som öser beröm både över 206:an och över killarna i teamet:
- Mattias Aronsson och Christian Svensson är fantastiska killar. Det är i första hand deras förtjänst att bilen lyder mig i minsta detalj. Dessutom har hela tiden stallchefen Gert Blomqvist trott på mig och uppmuntrat mig. Så eftersom jag litar 100-procentigt både på bilen och på teamet är det lätt att göra bra tider. Tävlingen i Vännäs var rena nöjestrippen - från start till mål!
Efter första dagen ledde Jimmy den 2-hjulsdrivna klassen efter en jämn fight med sin värmländske motståndare. Båda hade dock problem - på den andra specialsträckan.
- P-G valde fel däck och vi körde över en stubbe och knäckte framvagnen. Men inte värre än att vi kunde reparera på servicen.
När tävlingen startade om inledde P-G med två sträcksegrar och tog tillbaka drygt fem sekunder av Jimmys försprång.
- Det hade vi faktiskt kalkylerat med, för de två första sträckorna passade varken mig eller bilen. Det gjorde däremot sjunde sträckan, så där satsade vi allt - jag för att hålla undan, P-G för att försöka ta in ytterligare.
- Men vi vann sträckan med 6,3 sekunder - och då visste jag att vi skulle vinna!
Striden i den 2-hjulsdrivna klassen kom uteslutande att handla om kampen mellan de två Super 1600-förarna. Utmanaren, hemmaföraren Stefan Jonsson, hade en svart helg och fick dessutom släppa förbi Jimmy i SM-sammandraget. P-G Andersson toppar SM-tabellen med 57 poäng medan Jimmy - som inte körde första deltävlingen - efter segern i Rally Vännäs avancerat till silverplatsen, 3 poäng före Stefan Jonsson.

Resultat, Rally-SM, Vännäs, Lilla Gr A: 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 1,28,02,6, 2) P-G Andersson, Årjängs MK, Suzuki Super 1600, 1.28,24,3, 3) Björn Willman, Vännäs MK, Opel F2, 1.35.02,6, 4) Stefan Jonsson, d:o, Seat F2, 1.35.15,7.

SM-ställningen: 1) Andersson, 57 p, 2) Joge, 39, 3) Jonsson, 36, 4) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford F2, 21, 5) Mikael Jirvelius, MK Kopparberg, VW F2, 14, 6) Willman, 13.

04-02-16 Joge nöjd med sin insats
- Jag är otroligt nöjd med allt i Snow Rally.
- Allt fungerade - bilen gick perfekt och jag kunde åka precis som jag ville. Så nu ser jag verkligen fram mot SM-tävlingen i Vännäs om två veckor!
Jimmy Joge var strålande glad efter målgång i helgens SM-rally, Snow Rally i Östersund. Peugeot-föraren slutade tvåa i den trimmade, 2-hjulsdrivna klassen och tiderna var bättre än någonsin:
- Så här fort har vi aldrig kört. Sedan debuten för ett år sedan har vi hunnit testa, justera och finslipa, så nu fungerar allt perfekt.
- Och det är inte bara bilen som blivit bättre. Det gäller i lika hög grad mig själv och min nye codriver, Micke Johansson. Nu körde vi till och med jämt mot konkurrenter i 4-hjulsdrivna turbo-bilar, sa Jimmy som slutade på en total 6:eplats i den kombinerade SM- och EM-deltävlingen.
Det är bara ett år sedan östgöten Jimmy Joge tog plats i Peugeot Sport Sveriges 206 Super 1600-bil. Bilen var utvecklad och klar för asfalt. Men det här med snö och grus - det fick det svenska teamet ta på sin lott:
- Vi körde hela SM-serien förra året och avslutade säsongen med två tävlingar i Junior-VM. Så det var ett lärorikt och spännande år.
- Nackdelen med VM-startarna var att vi inte hann med den tidiga starten i årets SM-serie (Bergslagsrallyt i början av januari).
- Men vi hade bestämt att vi skulle köra de två återstående vintertävlingarna. Så i stället för att jäkta la vi en vecka på att testa och prova ut allt inför Snow Rally. Dessutom har vi kört en del med en Grupp N-Peugeot för att finslipa vinterformen. Så nu känns det som vi nått målet.
- Bilen gjorde exakt som jag ville. Och när man får den känslan är det lätt att göra sitt bästa.
- Att vi fick stryk av PG Andersson med 66 sekunder minut över de 22 tävlingsmilen gör inget. PG är otroligt duktig och en av favoriterna i Junior-VM. Så att slå honom på några sträckor är allt vi begär just nu, ler Jimmy. Och det lyckades vi ju med
Inför nästa SM-tävling ligger Jimmy Joge trea i klassen för trimmade, 2-hjulsdrivna bilar. PG Andersson toppar på maximala 45 poäng men tvåan Stefan Jonsson - som kör en 2-liters Kit Car - är bara två poäng före östgöten.

04-02-10 Snow Rally: Nu kommer Joge tillbaka
- Vi var inte klara till Bergslagsrallyt. Men i helgens Snow Rally är vi med igen!
Östgöten Jimmy Joge avslutade förra årets rally-säsong med två deltävlingar i Junior-VM med sin Peugeot Super 1600, men avstod SM-premiären i början av januari.
I stället har han under vintern laddat upp i en Grupp N-bil:
- Jag har kört tre tävlingar i Jämtland med en inlånad, 2-hjulsdriven Peugeot 306. Det har gått väldigt bra -j ag har varit snabbast i klassen alla gångerna och kört jämnt med de bästa, lokala Grupp H-förarna. Så jag är våldsamt sugen på att köra Snow Rally.
Just nu är Jimmy och hans codriver Micke Johansson på väg till Östersund - men man har gjort ett stopp på halva vägen för att klara av de sista testerna innan start. Bilen är helt genomgången efter VM-utflykterna och naturligtvis ombyggd från kontinentens asfaltvägar till svenska vintervägar.
Att man testar på väg upp beror på att teamet kommer från Svenska Rallyt, där man bland annat svarade för de tre föråkarekipagen. De bilarna är också på väg till Östersund och går i helgen igen.
- Det är lite stressigt, kommenterar teamchefen Gert Blomqvist:
- Träningen börjar på torsdag morgon klockan sex och sedan drar det igång med Superspecial på travbanan i Östersund på fredag kväll. Det blir inte mycket vila precis... I Snow Rally ställs Jimmy mot en av Svensk Rallysports verkliga omslagspojkar just nu - Per Gunnar PG Andersson från Årjäng:
- PG är jätteduktig och lär dessutom komma till Östersund med en uppdaterad bil. Han hade mer effekt redan innan, så det blir inte lättare nu precis.
- Vårt mål är att försöka åka ganska jämnt med PG.
- I så fall presterar vi tider i världsklass
Det har spekulerats en hel del i pressen om Peugeot Sport Sverige och Jimmy Joge de senaste månaderna:
- Ja, alla frågar om våra framtidsplaner. Och sådana har vi naturligtvis. Men så länge inget är officiellt, så vill jag inte göra några uttalanden, säger Jimmy diplomatiskt.
- Däremot vet jag att vi ska köra Super 1600:an både i Snow Rally och i Vännäs.
Årets Snow Rally är en annorlunda tävling - eller egentligen två; internationella Snow Rally och nationella Jämtrallyt. Det beror på att tävlingen har EM-status och i EM får de största bilarna - 4-hjulsdrivna A8 - inte delta. Men genom att släppa den nationella SM-klassen A8 först och därefter låta övriga SM-klasser starta innan fältet avslutas med ett 40-tal Volvo-bilar blir det mesta normalt. Det enda som stör är ett antal påtvingade, kortare uppehåll mellan klasserna.
Totalt innebär det att ganska precis 100 ekipage kommer att köra den långa tävlingen, som erbjuder sammanlagt uppemot 22 mil tävlingsväg fördelat på 13 specialsträckor med start fredag kväll och målgång söndag eftermiddag.



Gert Blomqvist och Mattias Aronsson från Peugeot Sport Sverige färdigställer just nu den sista av de tre föråkarbilar som ska användas i Svenska Rallyt. Bilen är Peugeots nya Grupp N-bil - Peugeot 206 RC - en bil som blir klassad för tävling under våren.

04-02-03 Rallykändisar föråkare i Svenska Rallyt
Björn Waldegård, Mats Jonsson och Per Svan - där har ni föråkarna i Svenska Rallyt 2004! De tre ska premiärköra Peugeots nya tvåhjulsdrivna Grupp N-bil - Peugeot 206 RC. Bilarna färdigställs just nu i Småland.
- Hygglig standard på föråkarna, skrattar teamchefen Gert Blomqvist. Och chefsmekanikern Mattias Aronsson - själv meriterad Peugeot-förare - instämmer:
- Det behövs bra föråkare i en sådan här tävling. 206 RC blir klassad i vår och Peugeot Sport Sverige har fått uppdraget att utveckla bilen för nordiska förhållanden - dvs grus och vinterväg - medan Peugeot i Frankrike tar hand om utvecklingsarbetet för asfalt.
- Men även ur den synpunkten är valet av föråkare perfekt!
Den nya bilen är mindre än 306:an, som i dag är en framgångsrik bil i den tvåhjulsdrivna Grupp N-klassen. Förmodligen blir den också några kilo lättare.
- 206:an är mycket intressant. Inte minst för att 2-litersmotorn redan från början lämnar 183 hästar, säger Gert.
- Utan tvekan blir den mycket konkurrenskraftig, även om konkurrenterna också kommer med nyare material.
Peugeot hårdsatsar i Svenska
Peugeot Sverige har jobbat tillsammans med VM-arrangörerna i Karlstad i flera år. Det är t ex sjätte året som man ställer upp med bilar till föråkarna. Men i år satsar företaget hårdare än någonsin. Dels är Peugeot en av sponsorna för tävlingen. Dels kommer man med sitt VM-stall med fyra ytterst potenta bilar och förare.
- Peugeot är favorit till totalsegern genom Marcus Grönholm, som vunnit tävlingen tre år i rad. Segrarna i Svenska har i högsta grad bidragit till att Peugeot vunnit Märkes-VM tre år i rad. Att han nu kör en ny bil - 307WRC - gör det hela ännu mer spännande, kommenterar Per Brinkenberg, ansvarig för Peugeots motorsportverksamhet i Sverige.
- Marcus har kapacitet att vinna igen, det såg vi redan i premiären.
- Företaget passar dessutom på att anordna stora kund- och återförsäljarträffar i samband med tävlingen, som är Sveriges största enskilda idrottsevenemang med sina 300.000 åskådare.
- Att Daniel Carlsson ska göra premiär i Peugeots VM-team i en Peugeot 206 WRC ger naturligtvis extra intresse kring tävlingen. Daniel kommer att ha en rejäl press på sig, men det är inget som kommer att hindra honom.
Jimmy tränar inför SM
En som inte har något att göra under Svenska Rallyt 2004 är Peugeot Sport Sveriges påläggskalv - östgöten Jimmy Joge.
- Nej, det är sant. Men vi har saker på gång. Dessutom ska Jimmy och hans codriver Mikael Johansson starta med teamets Peugeot Super 1600 i de två vintertävlingar som återstår i SM-serien, Snow Rally i Östersund och SM-tävlingen i Vännäs, berättar Gert Blomqvist.
- Just nu förbereder de två sig genom att köra några tävlingar i en inhyrd Peugeot 306 Grupp N. I Super-Cupen i jämtländska Stugun nyligen var Jimmy bästa Grupp N-förare och åtta totalt i den 2-hjulsdrivna klassen!