Vem äger Kalvholmen - Solkatterna och kommunen oense

8:29 min

En infekterad konflikt har satt stopp för speedwayen på klassiska Kalvholmen i Karlstad. Och frågan är långt från en lösning, inte minst för att Karlstads kommun och speedwayklubben Solkatterna inte ens är överens om vem som äger arenan.

Solkatternas ordförande Janne Göransson är upprörd, bland annat över det körförbud som kommunen har beslutat om.

– Det är en riktig soppa, helt enkelt. Det finns inga vinnare i en sån här konflikt med massa bråk, och den största förloraren är sporten, säger han.

På Kalvholmens motorstadion finns inte mycket som skvallrar om de fornstora dagarna på 80-talet, när det kördes elitseriespeedway och SM-final här.

På ena sidan av speedwayovalen får man kliva genom högt gräs för att ta sig fram till den gamla träläktaren, bredvid Solkatternas rödmålade klubbhus.

På andra sidan skymtar domartornet och fler träläktare. Och på barriären längs banan sitter en skylt om körförbud.

Att det är tyst och ödsligt nu är inte så konstigt, speedwaysäsongen har gått i vinteride och banan bäddas in av ett tunt snötäcke. Men även under det gångna året har arenan präglats av konflikter snarare än metanoldoft och motorbuller.

Solkatterna och kommunen är till och med oeniga om nåt så grundläggande som ägandet. Kommunen äger marken, men Solkatterna säger sig äga anläggningen.

Man byggde upp den när marken ägdes av Karlstads mekaniska werkstad, KMW, långt innan kommunen köpte den, enligt Janne Göransson.

– Vi har frågat kommunen flera gånger om de har något köpekontrakt på att de har löst in allt som var på området. Kommunen har inte fått fram några dokument.

Men att man är oenig om något så grundläggande som vem som äger arenan låter lite absurt?

– Ja, jag kan förstå det. Att marken ägs av kommunen råder inga tvivel om, men frågan är vad som ägs på marken. Det var som en medlem sa, att bara för att jag ställer bilen på kommunens parkering äger inte kommunen bilen.

Och Solkatterna har enligt Janne Göransson anlitat advokat för att gå till botten med arenafrågan.

Det som rör upp känslor nu är annars körförbudet, som gäller den stora speedwaybanan, och både för träning och tävling. Däremot gäller det inte den lilla banan på innerplan, där det körs knattespeedway.

Karlstads kommun har utfärdat körförbudet för den stora banan av säkerhetsskäl. Minst tre meter utanför barriären närmast banan behöver ett nytt staket sättas upp, runt hela speedwayovalen. Det ska skydda publiken mot skenande herrelösa motorcyklar.

Men när kommunen nyligen presenterade ett förslag till överenskommelse om nya publikavspärrningar sa Solkatterna nej till de krav som sattes upp.

Bland annat att Solkatterna ska sätta upp staketet som ska ägas av kommunen, att det ska vara klart senast sista mars nästa år och att ritningarna ska godkännas av idrottsförbundet Svemo.

Klubben vill sätta upp ett staket, men på sina egna villkor och i enlighet med svensk lag. Solkatterna är inte medlem i Svemo och vill inte bry sig om förbundets regler. Klubben anser också att det är fel att man ska utföra ideellt arbete åt kommunen, vill kommunen ha arbete utfört får man göra en upphandling.

Ytterligare en ingrediens i konflikterna kring Kalvholmen är att det också finns en annan klubb, Karlstad/Hammarö speedwayklubb, som är med i Svemo.

Den klubben skapades som en utbrytning ur Solkatterna för några år sedan. Solkatterna har för övrigt tidigare tillhört Svemo, men har uteslutits och har numera koppling till Motormännens helnykterhetsförbund, MHF.

Mellan Solkatterna och Karlstad/Hammarö speedwayklubb har det varit spänt, men enligt Janne Göransson är relationen bättre nu. Det är med kommunen Solkatterna bråkar.

Men varför har frågan om en gammal speedwayarena blivit så infekterad?

– Jag tror att det handlar mycket om politik. Det handlar om att sätta ner foten och visa vem som bestämmer. Vi har upplevt många gånger när vi pratar med kommunen, det handlar om hotelser och hållhakar. Man vill hela tiden använda utpressningsmetoder, säger Janne Göransson.

De anklagelserna får stå för Solkatterna, säger Mikael Eskilsson, verksamhetschef för is och grönt i Karlstads kommun. Att frågan om Kalvholmen har blivit så infekterad tror han mycket beror på splittringen mellan de två klubbarna.

– Det är två föreningar som drar åt olika håll och är med i olika förbund. De ser inte på samma sätt på speedwayen och regelverken, säger Mikael Eskilsson.

Han försvarar körförbudet, eftersom säkerheten är viktigast. Så här reagerar han på kritiken från Solkatterna om kommunens förslag till överenskommelse:

– Det är deras uppfattning, vad de tycker är säkert och inte. De följer sitt regelverk. Men Karlstads kommun följer Svemos riktlinjer.

Och han vidhåller att kommunen äger arenan.

– Vi köpte marken av KMW 1970 och sedan har vi rustat upp anläggningen kontinuerligt.

Men klubben säger att ni inte har kunnat visa några dokument som bevisar att själva arenan är er?

– Jo, men vi har letat i våra arkiv, så jag tror att vi kan ta fram ganska mycket dokument på det.

Det låter ganska grundläggande, kan man inte vara överens om vem som äger arenan är det svårt att komma någon vart?

– Ja, men jag tror nog vi kommer framåt i det här ärendet så småningom.

Och anklagelserna från Solkatterna och dess ordförande, om att kommunen ägnar sig åt hotelser, slavliknande avtal och utpressningsmetoder för att få sin vilja igenom, de avfärdar Mikael Eskilsson.

– Det får stå för honom, om han tycker att det är utpressningsmetoder. Det tycker inte vi. Så här är det på alla anläggningar, vi måste ha ordning och reda.