Niki Lauda kan ha räddat ditt liv!

Efter den tragiska flygolyckan var det hans envishet som fick tillverkaren att ändra sina plan.
Annons

Niki Lauda är beviset:

Glöm bollkänsla, balans, reflexer. Den viktigaste talangen av alla är envishet och målmedvetenhet.

Trots att han inte ansågs som någon av de största racertalangerna har han tre VM-guld i Formel 1. Han hade helt enkelt bestämt sig för att bli bäst i världen. Och vi behöver väl inte nämna återkomsten efter den fasansfulla kraschen på Nürburgring 1976? Och comebacken 1982 som gav honom ytterligare ett VM-guld?

Efter racingkarriären satsade han 1985 på eget flygbolag – Lauda Air. Hans berömda noggrannhet var lika närvarande i flygbranschen som den varit i motorsporten. Lauda Air fick snabbt ett anseende som ett av Europas lyxigare flygbolag.

Betyget om bolaget ur ett tekniskt perspektiv var inte annorlunda – Niki Lauda drev sitt flygbolag precis som du förväntar dig att Niki Lauda ska driva ett flygbolag. Han var med rätta stolt över sitt bolag och dess säkerhet.

Men den 26 maj 1991 slog tragedin till.

Bara 15 minuter efter starten i Bangkok på väg mot Wien föll Lauda Air Flight 004 med Boeing 767-3Z9ER ner från himlen, slets i stycken redan i luften och spreds över ett flera kvadratkilometer stort område i Thailands djungel. Ingen av de 223 ombord hade en chans.

Det behöver inte sägas att kraschen blev en känslomässig smäll för Lauda. Även om han hade ett välförtjänt rykte om att vara kall och beräknande bar nu Niki hela världen på sina axlar.

”Kraschen 1991 och perioden efter är den värsta perioden i mitt liv”, har Lauda sagt långt senare.

Niki Lauda kan ha räddat ditt liv!
En av Lauda Airs Boeing 747 startar från Salzburgs flygplats. FOTO: Konstantin von Wedelstaedt/CC

Planet – som var döpt till Mozart efter en annan av Österrikes stora hjältar – hade levererats till Lauda Air blott 18 månader tidigare. Det var första olyckan för hans flygbolag och den första kraschen någonsin för en Boeing 767. 

Men Lauda ägnade sig inte åt någon självömkan. Han flög direkt till Thailand för att vara med i haveriutredningen. Han deltog också vid begravningen av de 27 offer som aldrig kunnat identifieras.

Orsaken till kraschen visade sig vara enkel, uppenbar och ändå så otänkbar att få trodde på den. Till en början gick många rykten om att planet utsatts för ett attentat. Men när utredarna hittade den vänstra motorn upptäckte de att dragreverseraren (motorbromsen) var fullt inkopplad. 

Dragreverseringen på en Boeing 767 sker när en stor del av motorkåpan glider bakåt för att vända på dragkraften och minska farten vid landning.

Men i detta fall hände det högt upp i luften. Den vänstra motorn började bromsa planet, den andra fortsatte att driva planet. 

Resultatet: Planet dök hårt till vänster, svarta lådan förstördes vid kraschen, men beräkningar säger att planet kan ha dykt med överljudsfart.

Piloterna var chanslösa.

Om detta nu var sant så betydde det givetvis problem för hela flygindustrin. Om det var ett konstruktionsfel betydde det att alla Boeing-plan var en tickande bomb. Men National Transportation Safety Board (NTSB) hade tidigare sagt att en motorreversering under flygning var en ”överlevnadsbar incident”. Med andra ord: Det var något som piloter borde kunna lösa.

Men Lauda var inte nöjd med utredningarna. Han var övertygad att piloterna inte hade en chans. Han åkte till Boeings huvudkontor i Seattle för att bevisa att det var något allvarligt fel med 767.

Niki Lauda kan ha räddat ditt liv!
Det var en del av den stora motorkåpan som sköts bakåt och fick motorn att reversera kraften, vilket gjorde att planet dök i en skarp vänstersväng mot marken. FOTO: JetPix/CC

Han krävde att få använda simulatorn för att testa om han kunde rädda planet i en sådan här situation. Han försökte 15 gånger och misslyckades varenda gång. Det som drabbade LaudaAir Flight 004 var omöjligt att överleva.

Boeing var ändå ovilliga att gå ut med ett uttalande. Men Niki Lauda är alltid Niki Lauda och kraschen på Nürburgring hade inte påverkat hans måldrivna envishet. Han krävde att –  tillsammans med två andra piloter – få ta en 767 till 21.000 fot (6.400 meter) och engagera reverseringen på den ena motorn. 

Boeing gick inte med på detta ”experiment” utan publicerade en säkerhetsvarning. Senare upptäckte de att ett elektriskt konstruktionsfel kunde orsaka att motorreversingen slogs på helt av sig själv. 

”Det var första gången på åtta månader som det blev tydligt att tillverkaren som gjort fel och inte operatören eller piloterna på flygplanet”, var Laudas kommentar.

Konstruktionsfelet var så omfattande att hela Boeings flotta påverkades. Boeing beordrade då ett mekaniskt låssystem till alla flygplan så att reverseringen aldrig kunde utlösas under flygning. Lauda hade vunnit. Igen.

Olyckan i Thailand är givetvis fortfarande lika tragisk.

Men den fick till följd att vi alla – tack vare en envis före detta Formel 1-mästare – flyger säkrare.

 

Källor:

Carthrottle.com

Haveriutredningen

Wikipedia om Lauda Air Flight 004

Niki Lauda kan ha räddat ditt liv!
Niki Lauda närvarade själv vid begravningen av de 27 passagerare som aldrig kunde identifieras. Här minnesplatsen/begravningsplatsen i Wat Sa Kaeo Srisanpetch i Thailand. FOTO: Daduschu/CC
Annons
Annons
Rulla till toppen