F1-bloggen: ”Gott nytt år för Felix Rosenqvist”

Gott nytt år. Så började 2017 utan tvekan för Felix Rosenqvist. I historiens största simulatorrace i spelstaden Las Vegas blev han tvåa och vann han inte mindre än 100 000 dollar.

30 spelare ställde upp. Alla 20 från Formel E-mästerskapet för elbilar plus de 10 bästa simulatorspelarna i världen. Man körde ett virtuellt lopp över 20 varv på en specialdesignad bana på den berömda gatan The Strip.

Felix har ingen större erfarenhet av e-racing men var hela tiden med i toppen och bäst av sina kompisar från formel E. Tävlingen vanns av holländaren Bono Huis.

Den 18 februari är det dags för ett riktigt lopp för Felix. Formel E-tävlingen i Buenos Aires. I mästerskapet ligger han på en fjärde plats efter två körda tävlingar. Felix blev trea i Marocko, har en pole position och körde en gång loppets snabbaste varv.

De pengarna hade det lilla F1-stallet Manor mer än väl behövt. De har nämligen satts i konkurs. Länge låg teamet på en nionde plats i konstruktörs-VM och det hade betytt många miljoner dollar från Bernie Ecclestone. Men i kaosloppet i Brasilien blev Sauber-föraren Felipe Nasr nia och det schweiziska stallet tog över den platsen. Under den tiden förhandlade man köpare, bl.a. Ron Dennis, som fått sparken från McLaren, tillsammans med ett par kinesiska investerare. Men alla försvann lika snabbt som Ecclestones pengar.

Det är inte första gången som teamet är på väg att försvinna. För ett par år sedan hette det Marussia och höll på att likvideras när en miljonär från Irland hoppade in och tog över. Nu har han tydligen tröttnat och Manor blir nog tyvärr ny medlem i klubben av många gamla stall som av en eller annan anledning lagt ner verksamheten.

Vad händer med Manors förare? Pascal Wehrlein, som ingår i Mercedes juniorprogram, blir antagligen ny stallkamrat till Marcus Ericsson hos Sauber. Esteban Ocon skrev redan i höstas ett kontrakt med Force India.

För säsongen 2017 har Fia infört nya regler så alla teamen har varit mycket flitiga. Inte mycket av de gamla bilarna som man har kunnat behålla. Nu börjar man bli färdiga. Den första uppgiften är att klara den synnerligen hårda krocktesten. Får man inte godkänt kan man mer eller mindre skrota bilen och börja om från början. Renault är först ut att presentera sin bil den 21 februari.

Innan första loppet i Australien den 26 mars kör man två tester i Barcelona. Den första 27 februari-2 mars och den andra 7 mars-10 mars.

Förr brukade man säga att säsongen började på allvar med loppen i Europa. Stämmer absolut inte längre. Har man inte ordning på grejorna till första träningen i Melbourne blir det svårt eftersom man inte får testa lika mycket som förr.

I skrivande stund är det inte klart vem som kommer att ta över Nico Rosbergs bil hos Mercedes. Högst upp på önskelistan står Valtteri Bottas men finländaren har ett giltigt kontrakt med Williams så det kommer att kosta en rejäl slant att köpa loss honom. Skulle den affären gå i lås är det mycket troligt att Felipe Massa gör comeback efter den antagligen kortaste pausen i historien. I höstas sa han ju att han skulle lägga av.

Men och det är ett stort men. Mercedes teamchef Toto Wolff har sagt att man vill ha en vinnare i teamet. Just nu finns det ingen på marknaden men 2017 går kontrakten för både Sebastian Vettel, Ferrari, och Fernando Alonso, McLaren, ut och Wolff har sagt att han mer än gärna skulle vilja ha en av dem. Om det stämmer, varför skriver Bottas på för en säsong? Har han redan ett kontrakt med ett annat stall för 2018? Skulle inte förvåna mig.

Nico Rosberg, vinner VM-titeln och säger helt överraskande ett par veckor senare att han slutar. Fegt eller modigt? Jag tycker modigt. Själv beskriver han att han uppnått sin barndomsdröm och att han bara kan förlora om han fortsätter. Eller som han sa.

– Jag står på Mount Everest, världens högsta berg, så jag kan inte klättre högre.

Niki Lauda, som är chef för Mercedes motorsport, kritiserade Nico och sa att han ställde till med ett stort problem för teamet. Men det gjorde Niki själv när han slutade mitt under säsongen 1978 då körde han för Brabham. Teamchef och ägare? Bernie Ecclestone. Efter träningen i Montreal försvann österrikaren snabbt. Hans enda kommentar var att han var trött på att köra runt i en cirkel. Niki flög istället till Los Angeles för att hämta ett flygplan till sitt eget flygbolag Lauda Air. Två år tidigare bröt han Japans GP efter två varv på grund av ösregn och sa att det var för farligt att fortsätta och skänkte därmed titeln till James Hunt. Engelsmannen i sin tur slutade efter Monaco 1978 och var modig nog att säga att anledningen till att han drog sig tillbaka var för att han var rädd.