Dragracing testar biobränsle

Uppdaterad
Publicerad

Helgens dragracingtävling i Långnäs utanför Piteå väntas dra tusentals åskådare. Och för första gången körs ett av fordonen helt på biobränsle.

Det är forskare på Luleå tekniska universitet som i slutet av juni kunde visa att biometanol, tillverkat på skogsrester, fungerade minst lika bra som fossil metanol i en högpresterande motor.

I helgen testas bränslet för första gången i en tävling, på Piteå Dragway.

Fredrik Granberg, forskare vid LTU, vill visa att det finns ett grönt alternativ för motorsporten.

– Det här är en av Sveriges största dragracingtävlingar och det kommer team från hela landet. Om det går bra i helgen är det en fortsatt bra marknadsföring för biobaserade drivmedel, säger han.

Redan nu är det flera motorteam som har hört av sig och är intresserade av bränslet enligt Fredrik Granberg.

– Detta har fått otrolig uppmärksamhet och det är roligt att en helt ny krets får upp ögonen för miljövinsterna. Förhoppningen är att de nationella förbunden för motorsport fortsätter att stötta detta eftersom intresset är stort på klubbnivå. Det bidrar också till ett fortsatt ökande intresse för biometanol som drivmedel, säger Fredrik Granberg. 

Biometanol från skogen

Fordonet är en dragster med 1600 hästkrafter av modellen Willys coupé från 1941.Under testkörningen kom dragstern utan problem upp i en hastighet på 300 kilometer i timmen.

Biometanolen är framställd från skogsrester i form av svartlut från massaindustrin blandat med pyrolysolja från skogen vid LTU Green Fuels forsknings- och utvecklingsanläggning.

Oktantalet på metanol är 105, medan vanlig bensin har 95. Det höga oktantalet gör att en högre effekt kan erhållas jämfört med exempelvis bensin från en motor med samma motorvolym.

I en extrem racemotor som körs på metanol blir prestandaförbättringen påtaglig samtidigt som utsläppet blir lägre.

Källa: LTU

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.