Premiär för Aquabike-SM i Hammarö

4:24 min

För första gången hålls en deltävling i SM i Jetski och vattenskoter på värmländskt vatten. Det är Karlstad Jetracing som arrangerade tävlingen ute på Mörudden i Hammarö under helgen med stöd av Orrust jetski klubb.

Det är andra deltävlingen i årets SM i vattenskoter och jetski som hölls i helgen. Trotts att det är första gången som klubben arrangerar en sådan tävling så har det blivit lyckat. Det har bland annat blivit deltagarrekord på nästan 150 förare.

– Det brukar ligga runt hundra personer på SM-tävlingarna runt om i landet men vi fick 148 anmälda så jag är jätte nöjd över det, säger Hugo Wallquist är ordförande i Karlstad Jetracing.

Han berättar också att det har det varit ett stort intresse från allmenheten och att campingen som ligger bredvid blev helt uppbokad på bara en timme efter att de gick ut att deltävling två skulle hållas där.

Det ryter rätt bra om alla maskiner i vattnet och många är väldigt kraftfulla. I toppklassen finns vattenskotrar med runt 400-500 hästkrafter och topphastigheter på upp mot 150 km/h.

Trotts den höga ljudnivån i närheten av boende och campinggäster så säger Wallquist att det inte har fått några klagomål eller problem.

– Vi har fört en dialog med kommunen en längre tid och har fått godkänt. Så Länsstyrelsen, Sjöfartsverket, båtklubb, kommunen, campingen och restaurangen säger alla att det inte är ett problem.

Hugo Wallquist från Hammarö är inte bara arrangör, han är med i tävlingen i den tyngsta klassen. Även hans flickvän Maria Granström, en framgångsrika förare precis som Hugo, är med i tävlingen.

Inte bara det att norrmän, finländare och danskar deltar i SM, åldrarna varierar stort. Spannet sträcker sig från övre medelålder ner till tävlingens yngsta deltagare på bara elva år.

Det krävs ett gediget säkerhetsarbete geftersom sporten utövas med så snabba maskiner där även juniorerna kan rusa iväg i över 70 km/h på vattenytan.

Sjöräddningen bevakar den yttre gränsen av banan och det finns ett team med flertalet specialbyggda skotrar som även har kapaciteten att transporter förare med ryggskador till land.

– Det är väldigt rutinerad personal som är med, vi har inhyrd ambulanspersonal och ett rescue team i vattnet. Alla sammankopplade med radiokommunikation med säkerhetsansvariga på land. Så alla känner sig säkra och det är proffs på plats, säger Hugo Wallquist.