Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Tobbe Westerlund vann både final och mästerskap!

- Det blev lite avslaget när Henrik försvann. Samtidigt ville jag inte slå av på tempot. Det är alltid farligt att köra på säkerhet. Men det är klart - jag tog inga risker på de sista sträckorna. Sollefteåföraren Tobbe Westerlund var otroligt glad efter segern i Nordic West Euro Cup 2004. Seger både i serien och i den avslutande finalen var en härlig avslutning på årets rallysäsong. Den förste att gratulera var värste konkurrenten, skånske rallyföraren Henrik Levin:
- Passa på att njuta av segern. Nästa år har du inte en chans, skrattade Henrik, som tvingades bryta på den femte specialsträckan i finalen, tyska Lausitz Rally.

Det var vinna eller försvinna som var utgångspunkten för de två svenska rallyförarna Tobbe Westerlund och Henrik Levin inför årets final i Nordic West Euro Cup 2004.
Det var mycket jämnt mellan de två inför finalen, som kördes i tyska Weiswasser, 15 mil sydöst om Berlin.
Där väntade nio tuffa grussträckor på de två - plus ytterligare ett antal konkurrenter. Bland annat Peter Zachrisson från Säffle och ett halvdussin duktiga tyska förare anförda av trion Rainer Keck, Jochen Walther och Holger Knöbel.

Och nog blev det satsning alltid. Tyske stjärnan Rainer Keck chocköppnade före Henrik Levin och Peter Zachrisson som åkte sekundlika medan Tobbe Westerlund valde fel däck och tappade tid. Men sedan började problemen för konkurrenterna. Henrik slog sönder bakvagnen och tvingades reparera. Tiden räckte dock inte till för en riktig reparation utan några sträckor senare tvingades han kasta in handduken. Ganska snabbt tog Peter Zachrisson över ledningen. Men när han fick växellådsproblem och tappade 20-talet sekunder på en sträcka tog Tobbe Westerlund över. Tobbe körde stabilt och säkert och ledde med nio sekunder när sista sträckan startade. Och på den sträckan tvingades även Zachrisson bryta.
- Vi lånade en reservlåda av Tobbe, men den var inte i bästa skick och höll inte hela vägen, sa Peter.

Tobbe Westerlund gladdes inte bara åt att han vann Volvo-förarnas standardklass. Han slutade dessutom fyra totalt i den nationella tävlingen med 48 startande totalt. Tävlingen vanns av Wolfgang Meierholz, Tyskland i en 4-hjulsdriven Mitsubishi före finske Jari Valtaala i en Grupp H-bil. Sexa totalt - trots att han tappade två minuter på en dubbepunktering på den första lördagssträckan - blev den svenske Grupp H-föraren Per Levin (äldre bror till Henrik) medan Kullings veteran Bengt Abrahamsson tvingades bryta med trasig växelförare. Dessförinnan hann han dock med att bl a vara totalsnabbast bl a på den andra specialsträckan med sin spektakulära Volvo 940 Gr H.

I den internationella, något längre delen av tävlingen - finalen i Tyska rallymästerskapen 2004 - slutade svenskeTobias Olsson, Norrköpings MK på en total sjundeplats.
Det innebar att den unge östgöten slutade 12:a sammanlagt i mästerskapen och att han tog en fjärdeplats totalt bland juniorerna. Veteranen Hasse Gas Gustavsson från Jönköping körde in som femma i sin klass och slutade på 27:e plats totalt.
Övriga svenskar i startlistan - Mats Jonsson, Anders Karlsson och Joachim Grahn kom aldrig till start. Mats hade motorproblem, Anders saknade codriver och Jocke hade problem med diff och slutväxel.

Resultat, Volvo Nordic West Rally Cup, Lausitz Rallye, Tyskland (Final 2 av 2)
1) Tobbe Westerlund, Sverige, Volvo 940, 56 min 36,4 sek, 2) Rainer Keck, Tyskland, 240, +34,4 sek, 3) Jochen Walther, d:o, d:o, +1.33,8, 4) Jan Christof Heinrich, d:o, d:o, +3.50,0, 5) Holger Knöbel, d.o, d:o, +5.59,8, 6) Jürg Steffensmeier, d:o, d:o, +10.40,8.

Slutställning: 1) Tobbe Westerlund, 108 p, 2) Henrik Levin, Sverige, 740, 103, 3) Hans Erik Weng, d:o, 940, 102, 4) Jochen Walther, 83, 5) Jan Einar Myraas, Norge, 240, 73, 6) Rainer Keck, 69, 7) Peter Zachrisson, Sverige, 740, 66, 8) Mats Gustavsson, d:o, 240, 60, 9) Duco Hoekstra, Holland, 940, 59, 10) Holger Knöbel, 54.

Tävlingsresultat i övrigt:
Lausitz Rallye, final Tyska Rallymästerskapen: 1) Matthias Kahle, Tyskland, Skoda WRC, 1.05.37,8, 2) Kristian Poulsen, Danmark, Toyota WRC, +1.58,6, 3) Ruben Zeltner, Tyskland, Mitsubishi Gr A, +3.49,9... 7) Tobias Olsson, Sverige, Mitsubishi N4, +5.05,4 (4:a i N4)...27) Hans Gustavsson, d:o, Skoda Kit Car 1600, +19.06,0 (5:a i gr A 1600 cc).

Lausitz Rallye, nationella tävlingen: 1) Wolfgang Meierholz, Tyskland, Mitsubishi N4, 54.30,1, 2) Jari Valtaala, Finland, Toyota Gr H, +30,3, 3) Guido Imhoff, Tyskland, VW Kit Car, +1.09,3, 4) Tobbe Westerlund, Sverige, Volvo 940 Original, +2.05,3, 5) Rainer Keck, Tyskland, Volvo 240 Original, +2.39,7, 6) Per Levin, Sverige, Volvo 240 Gr H, +2.43,2.

Carleric Johansson