BMW M2 mot M4, M5 och M6 – vem vinner?

Att vara kvickast vid rödljuset må vara barnsligt, men visst är det lite spännande samtidigt? Att BMW:s M-modeller är snabba vet vi, men vilken av...
Annons

Att vara kvickast vid rödljuset må vara barnsligt, men visst är det lite spännande samtidigt? Att BMW:s M-modeller är snabba vet vi, men vilken av dessa är egentligen kvickast i dragrace?

De brittiska bilförmedlarna Carwow har tussat ihop BMW M2 mot M4, M5 och M6. Som vi vet är det rätt stor skillnad i toppeffekt mellan dessa modeller, men det är även rätt många kilo som skiljer bilarna åt. Att enkelt gissa vinnare och förlorare är inte alls givet.

Låt oss lista de fyra kombattanterna:

BMW M2. 370 hk, 465 Nm, 0–100 km/h på 4,3 sekunder. Cirka 1.620 kilo tjänstevikt.

BMW M4. 431 hk, 550 Nm, 0–100 km/h på 4,1 sekunder. Cirka 1.660 kilo tjänstevikt.

BMW M5 30 Jahre Edition. 600 hk, 700 Nm, 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Cirka 2.025 kilo tjänstevikt.

BMW M6 Competition Package. 600 hk, 700 Nm, 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Cirka 1.960 kilo tjänstevikt.

På pappret borde BMW M2 vara långsammast och M6 ha ett litet övertag tack vare några kilo mindre än M5:an behöver släpa på. Här ska man notera att både M5 och M6 är specialmodellerna 30 Jahre Edition och M6 Competition Package med uppgraderad toppeffekt till 600 hk och 700 Nm. Vad som bör nämnas är att M2:an har manuell transmission, alla de andra tre är automat.

Hur det går i praktiken kan ni se i filmen nedan. Redaktören Mat Watson konstaterar i alla fall att dragstrippen inte är rätt ställe att avgöra hur kul en sportmodell är. Skulle Mat Watson välja roligaste bil i det här gänget blev det BMW M2.

                              

Annons
Annons
Rulla till toppen