af Petersens: "Bra år för svensk motorsport"

Det har varit ett bra år för svensk motorsport.

Två världsmästare: Thed Björk i WTCC och Johan Kristoffersson i rallycross. Så svensk internationell motorsport handlar inte bara om Marcus Ericsson (som stannar kvar i formel 1 nästa år med Alfa Romeo Sauber).

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Om vi tar de två mästarna i bokstavsordning: Björk är den första svenske mästaren i den här klassen och med teamet Polstar Cyan Racing, Volvo, vann man bägge titlarna.

Kristoffersson vann sin titel i hård kamp med bl.a. Mattias Ekström, som blev tvåa. Samma placering i DTM. I de två finalloppen hade han chansen att bli mästare igen men domarna tyckte att han körde lite väl hårt mot en konkurrent i det första och gav honom ett straff. Han flyttades ner på gridden och hade inte en chans att köra upp sig.

Felix Rosenqvist är en diversearbetare, ej negativt menat, i motorsport. Blev trea i formel e-mästerskapet säsongen 2016-2017. Felix vann i Berlin, stod fem gånger på pallen, tre pole positions och körde två gånger loppets snabbaste varv. Den här säsongen började med en seger i Hong Kong. Den som var först över linjen blev senare diskad och Felix ärvde platsen. I det japanska Super Formula-mästerskapet blev det också en tredje plats. Felix gjorde också två gästspel på hemmaplan och vann Porsche Carrera loppen på Ring Knutstorp och Anderstorp. 

Linus Lundqvist är en ung kille som precis startat sin karriär och blev fyra i det engelska formel 4-mästerskapet. Fem vinster, 11 pallplatser, nio snabbaste varv och fem pole positions. Det hade kunnat bli en än bättre placering men han bröt för många lopp, av olika anledningar - både tekniska och egna fel. Det var Linus första säsong i internationell racing och fortsätter det som det börjat så finns det gott hopp om framtiden. 2018 hoppas han kunna flytta upp till f3.

Lite i skymundan körde Joakim Darbom i Italien och blev vice mästare i Trofeo Abarth. Ett konststycke, för budgeten var minimal. I Tyskland tävlade Henric Skoog i Carrera Cup men någon plats på pallen blev det inte.

Så kommer jag till Joel Eriksson. Säsongen var positiv men senare beslut anser jag vara helt felaktiga.

Joel blev tvåa i em för f3 och vann sju lopp, på pallen 14 gånger, fem pole och fyra snabbaste varv. Det blev 388 poäng och det var mer än åtta gånger så mycket som alla hans stallkamrater i Team Motopark. I den s.k. VM-finalen i Macu vann han kvalloppet och ledde huvudtävlingen när han blev påkörd och tvingades bryta.

Men nu kommer vi till det negativa beslutet och ett beslut som jag tycker är helt fel. Istället för att ta klivet upp till f2, som han utan tvekan har talang för, och så vitt jag vet hade han fått ett bra erbjudande som inte kostade en förmögenhet, bestämde han sig för att köra DTM. Han är en BMW-förare men ingen vet hur länge DTM finns kvar. Bland annat Mercedes hoppar av, även om Gerhard Berger gör allt han kan. För mig är det bara en återvändsgränd och har man en gång kört in där så kommer man inte ut igen. Jag anser detta: satsar man på DTM när man är så ung och har lyckats så bra med formel-bilar kör man bara för pensionen och vågar inte satsa. Tyvärr. Och dessutom tror jag knappast att ett f1-team tar över en BMW förare.

Brodern Jimmy körde sin första säsong med GT-bilar och stod tre gånger på pallen i serien Blancpain GT. Han blev trea i Endurance Cup.

Gustav Maljas säsong i f2 blev inte vad han tänkt. Monaco var den enda pallplatsen och i mästerskapet blev det en blygsam 13:e plats. Gustav kommer inte att köra den serien nästa år men hans team har sagt att man skall försöka hjälpa honom få en styrning i en sportvagnsserie.

Fia har haft sitt stora årsmöte och tack och lov gjort ändringar när det gäller straff. Den här säsongen var det rent ut sagt löjligt när en förare flyttades ner 65 platser, belgaren Stoffel Vandoorne på hemmaplan, på gridden. Det hela var absurt och det sa till och med Ross Brawn, som är motorsport director. Men eftersom förarna bara får tre istället för fyra motorer den här säsongen var alla nervösa att det skulle bli hyperinflation i straff. De försvinner inte men blir mer överskådliga. Om en förare får ett straff som betyder mer än 15 platser ner startar han automatiskt från sista rutan. Om ytterligare en förare blir straffad flyttas den första upp en plats och nykomlingen tar över sista rutan.

Fia har också bestämt att tidsplanen för en helg skall ändras för att göra den mer flexibel men vad man vill och skall ändra har man inte sagt.

Under den gångna säsongen har teamen anklagat varandra för att bränna olja för att få mer hästkrafter. Det är nu strikt förbjudet och i regelboken står det nu att olja får inte användas som bensin och enligt Fia's experter har man stängt alla kryphål och man kommer att införa en detaljerad specifikation för oljan.

Den nya kalendern spikades också

  • 25/3   Australien, Melbourne
  •   8/4   Bahrain
  • 15/4   Kina, Shanghai
  • 29/4   Azerbajdzjan, Baku
  • 13/5   Spaninen, Barcelona
  • 27/5   Monaco
  • 10/6   Kanada, Montreal
  • 24/6   Frankrike, Le Castellet
  •   1/7   Österrike, Spielberg
  •   8/7   England, Silverstone
  • 22/7   Tyskland, Hockenheim
  • 29/7   Ungern, Budapest
  • 26/8   Belgien, Spa Francorchamps
  • 2/9     Italien, Monza
  • 16/9   Singapore
  • 30/9   Ryssland, Sotji
  • 7/10   Japan, Suzuki
  • 1/10   USA, Austin, Texas
  • 28/10 Mexiko, Mexico City
  • 11/11 Brasilien, Sao Paulo
  • 25/11 Abu Dhabi

Bara 16 söndagar kvar till första loppet 2018.