F1-experten: Börjar året med att be om ursäkt

Jag måste börja årets första blogg med att be om ursäkt. I min blogg i december, som handlade om svenska framgångar i internationell motorsport, skrev jag att Sverige fått två världsmästare. Fel. Det är tre.

Jag glömde Pontus Tidemand som vann titeln i WRC 2. Kan bara lyfta på mössan och gratulera och som sagt be om ursäkt för att jag glömde att skriva det.

Joel Eriksson kommer kanske att dubbelarbeta den här säsongen. Han har skrivit på ett kontrakt för BMW och ska köra den tyska DTM-serien. Tyvärr är den inte lika poppis som den var för några år sedan. Joel ska också testa en Formel E bil för DS Virgin Racing i mitten av januari i Marocko. Felix Rosenqvist är en av förarna i mästerskapet, som om man ska vara helt ärlig inte lyckats locka till sig några riktiga toppnamn. Däremot har många av tävlingarna varit riktigt spännande. Även om man inte hör något mer än en viskning när bilarna drar förbi.

Serien med eldrivna bilar är intressant men kommer aldrig att bli en allvarlig konkurrent till F1.

Tävlingarna körs på banor inne i storstäder och enligt Renaults teamchef Alain Prost skulle man gärna vilja köra ett lopp i Stockholm.

Siffror och statistik kan ibland vara långtråkiga men är man F1-fan så är följande bara rolig läsning.

Efter ett par år med sjunkande siffror har trenden vänt för formel 1 och fler sitter på läktarna eller ser loppen på tv.

Och nationella intressen spelar som alltid en viktig roll. I Italien till exempel har man tjänat på att det går bättre för Ferrari. Ett faktum som de smått småtokiga, positivt menat, tifosos. Kärntruppen har aldrig övergett Scuderia och nu har de smittat av sig. I Kina finns det nu också mer fans efter en riktigt trög start i Shangahi.

Enligt de nya ägarna Liberty Media växte antalet som satt hemma och såg loppen med 6,2 procent på de 20 viktigaste marknaderna.

Enligt uppgift såg inte mindre 1,4 miljarder människor 2017 de 20 loppen på ett eller annat sätt i tv.

I Italien blev det ett plus med inte mindre än 19,1 procent, i Brasilien +13,4 procent och i England +3,9 procent.

I Kina ökade det mest med inte mindre än 42,2 procent men då ska man i ärlighetens namn komma ihåg att när det gäller antalet tittare är det ganska lågt. Schweiz +14,3 procent och det mest intressanta – Danmark +14,1 procent.  

Hur kommer man fram till siffrorna?

Om en tittare ser tio lopp blir han räknad lika många gånger enligt de internationella överenskommelserna som finns i branschen. Om man kollar de enskilda personerna, unique viewer, så kollade inte mindre än 352 miljoner minst ett lopp förra året och det bryter den lite negativa trenden som funnits ett par år.

I Mexiko ökade antalet unique viewer med 22,6 procent, i Italien var ökningen 16,7 procent och lite överraskande var ökningen i USA 13 procent. I Brasilien var det smått otroliga 76 miljoner tittare. Trots att det var en minskning med 1,8 procent på grund av att Felipe Massa inte hade några större framgångar. Som sagt. Nationella intressen spelar en stor roll.

Bernie Ecclstone förstod eller ville inte förstå sociala media. Facebook med mera kallade han för endagsflugor som snabbt skulle försvinna. Den inställningen var också en av anledningarna till hans fall.

Liberty Media har däremot satsat för fullt och det har lönat sig.

På Facebook har F1 11,9 miljoner followers, en ökning med 1.600 procent. Twitter, Instagram och YouTube har ökat med 54,9 procent. Jag skulle tippa att det finns två anledningar.

Många förare har egna konton och Lewis Hamilton toppar den listan. Till och med Kimi Räikkönen, som inte är särskilt talför, har öppnat ett konto. Den ende som saknas är Sebastian Vettel. Jämför man med andra sporter så har F1 ökat mest. Champions League och alla sporter i USA har bara ökat med 10-20 procent under 2017.

Ecclestone var alltid strängt emot att rörliga bilder visades utan hans tillstånd och att man betalt för dem. Liberty Media har luckrat upp det. Förarna och teamen får filma från depån och lägga ut det på sina konton. Men det är fortfarande förbjudet att filma från bilen eller loppen. Det gör man själva. Förra säsongen la man ut massor av videos.

Resultatet blev att sammanlagt sågs 390 miljoner videominuter och det var inte bara från loppen utan också träning och kval. På Twitter blev det 64 miljoner, en ökning med 165 procent, klicks på filmerna. På Instagram fördubblades siffrorna till 126 miljoner unique user, alltså enskilda personer, som kollade den officiella F1-sidan och smartphone appen och det är en ökning med 7,6 procent.

Enligt marknadschefen Sean Bratches har man nya stora förändringar och nyheter planerade för 2018.

Ett annat tema. Sauber har bytt namn och heter den här säsongen Alfa Romeo Sauber F1 Team.

Grundaren Peter Sauber säger i en intervju med Neuen Zürcher Zeitung att han inte har några problem med att hans namn flyttas bakåt. Sedan debuten i F1 1993 har teamt alltid hetat Sauber eller Sauber Petronas, som var huvudsponsorn. Sauber sålde en stor del 2006 till BMW och i startlistan stod det BMW Sauber. 2011 köpte han tillbaka sitt livsverk och det nya namnet blev Sauber Ferrari, som var och är motorleverantör. Men det är första gången som namnet Sauber nu hamnar sist när Peter varit involverad.

”Teamets identitet går ju inte förlorad för stallet får ju ingen ny ägare. Alfa Romea är helt enkelt titelsponsorn och enligt traditionen står det namnet alltid först”.