Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Ikonens Lotus F1-bil till salu

1992 blev Nigel Mansell blev världsmästare i Formel 1, första britt att ta titeln sedan James Hunt 1976. Nu säljs en av hans första Formel 1-bilar.

Nigel Mansell gick till historieböckerna som världsmästare i Formel 1 1992. Då körde han för Williams som kom att bli 1990-talets dominanter. F1-karriären startade dock redan 1980 och de första åren satt han i en Lotus, givetvis svart till färgen, med guldränder och med en Ford DFV-motor som kraftkälla.

Nu är en av hans bilar, en Lotus 87, från säsongen 1981 till salu, en bil som även stallkollegan Elio De Angelis körde. Modell 87 var den första Lotus-bilen att byggas med kolfiber men även i aluminium för att skapa en lätt och vridstyv konstruktion.

Bilen som nu säljs har dock en annan intressant, om än kort, historik. Den har nämligen även varit en Lotus 88, den revolutionerande Formel 1-bilen med dubbelchassi. Konstruktionen blev dock förbjuden och bilen som nu säljs konverterades till 87:an specifikation.

Bilen är testad, kommer med reservdelar och är klar för att ställa upp i historisk formelracing. Något pris nämns inte av säljaren Speedmaster, specialiserad på historiska sport- och formelbilar. ”Price on Request” brukar dock inte direkt betyda reapris.

Att Formel 1-bilar går i ett nafs bara för att de en gång rattats av en världsmästare är dock ingen självklarhet. Ni kanske minns att Jody Scheckters Ferrari förblev osåld i höstas.

De svarta och guldfärgade Formel 1-bilarna från Lotus må i svenska ögon för evigt vara förknippade med Ronnie Peterson men faktum är att stallet använde sig av färgkombinationen, inte alltid med John Player Special som huvudsponsor, under lång tid: från 1972 till slutet av 1980-talet samt vid återkomsten 2012-2015.