Af Petersens: När ska bantningshysterin i F1 ta slut?

Mercedes teamchef Toto Wolff tycker att de framtida reglerna inte ska tillåta att nykomlingar blir framgångsrika tack vare bland annat maxbudgeten.

Marcus Ericsson har gått ner fem kilo genom att äta mer noggrant.

– Det var hårt men jag ville göra allt för att öka våra chanser i år.

Marcus hoppade över kolhydrater, åt inga efterrätter och drack inga drycker med alkohol.

– Det kommer att löna sig, för i F1 brukar man räkna enligt formeln 10 kilo gör en skillnad på 0,3 - 0,4 sekunder per varv.

Och teamet har också gjort bilen några kilo lättare. Varför? Halo ger en extra vikt på cirka 15 kilo.

En lättare Marcus plus mycket klok körning var kanske anledningen till de två poängen i Bahrain.

Han har ofta i förarmötena sagt att det är orättvist att vissa förare är lättviktare och andra enligt standarden i F1 tungviktare. Marcus har föreslagit att man skall utgår från samma vikt på alla förare och nu verkar det som om han kommer att få sin önskan igenom.

Ett förslag för nästa år är att man kommer att utgå med en vikt på 80 kilo och de som är lättare får en balast placerad i bilen.

Vad fick vi mer reda på om Formel 1:s framtid efter mötet mellan Liberty Media och teamcheferna i Bahrain?

Absolut ingenting, för alla kom överens om att inte säga något. Det enda intressanta var när Claire Williams, teamets vice stallchef, sa att tack vare det ekonomiska förslaget kommer teamet att överleva. Så teamet går tydligen genom en svår ekonomisk kris. Efter den här säsongen kommer huvudsponsoren att hoppa av.

Ryktet säger också att man föreslagit en maxbudget på 150 miljoner dollar och den kommenterade Mercedes teamchef Toto Wolff med att det räcker inte. Det är en summa som stallen som ligger sist i kön bara kan drömma om. Vad Fia och Liberty Media vill ha är en serie där även de team som finns i mittfältet skall ha en chans att vinna och ett mästerskap som blir intressant för både andra biltillverkare och privata team, där de privata som är med idag överlever finansiellt.

Man vill ha en serie som verkligen gör skäl för att kallas motorsportens kungaklass tack vare en blandning av teknologi på hög nivå och spänning och dramatik.

Vad många i depån däremot är säker på är att det kommer att bli en krasch mellan teamen och Liberty Media. De stora känner sig misshandlade och kommer inte att frivilligt ge upp sina privilegier. Efter mötet, som varade 90 minuter, satte sig Wolff och hans kollega hos Ferrari Maurizio Arrivabene tillsammans och pratade. Deras miner var allvarliga. Det handlade nog bland annat om motorerna. De styrande vill ha billigare och enklare. Inte undra på att de två cheferna är emot alla förslag om att göra motorerna mindre komplicerade, för de har ju det bästa idag. Enligt rykten kommer de två också att få en mindre bonus. Och det finns ingen som frivilligt går med på det.

Wolff tycker också att de framtida reglerna inte skall tillåta nykomlingar att komma in och direkt bli framgångsrika tack vare bland annat maxbudgeten och lägre kostnader.

– Vi gick igenom en svår period mellan 2010-2012 och vann bara ett lopp. Jag kan bara varna för att göra F1 jämnt med konstgjorda regler. De team som finns med idag har förtjänat sin plats tack vare hårt arbete och stora investeringar.

Österrikaren har inget emot att man sänker kostnaderna genom att vissa delar blir standardiserade. Men det är Ferrari.

Allt nytt kommer inte förrän till säsongen 2021. Men redan till 2019 kommer vissa ändringar när det gäller aerodynamiken. Mindre vingar här och där och vad som kanske är viktigast för föraren: man kommer att utgå från att föraren väger 80 kilo. Den som väger mindre kommer att få en balast placerad i bilen.

Om de styrande får igenom alla ändringar kommer Fiatchefen Sergio Marchionne att göra allvar av sitt hot och säga arrivederci till Formel 1. En serie som man varit med i sedan 1950. Och en sak är helt säker, F1 behöver Ferrari mer än Ferrari F1.

Han satt i ett flygplan, som var på väg att starta och flyga till Bahrain, när han fick besked om att några konkreta planer hade Liberty inte lagt fram utan bara förslag. Så Ferrari chefen avbröt resan.

Pessimisten säger att risken är stor att F1 står vid ett vägskäl och kanske kommer splittras. För många år sedan hotade Bernie Ecclestone med att starta en piratserie. På det sättet tvingade han dåvarande Fiapresidenten Jean-Marie Balestre att gå med på hans villkor.

Optimisten säger att det handlar om vuxna människor och inte en kindergarten, även om man ibland får det intrycket, och de hittills okända förslagen skall ju inte träda i kraft förrän 2021, till dess vore det ju underligt om man inte kunde enas. För sportens bästa och att stallcheferna glömmer sin egoism. Teamen och förarna är där för åskådarna och fansen och inte för sitt eget höga nöje.

På söndag körs Kinas GP i Shanghai. Nya poäng för Marcus? Chansen finns alltid.