F1 till Europa - nu rullar miljonerna

”Behöver en snabbare bil”

Uppdaterad 2018-05-11 | Publicerad 2018-05-10

BARCELONA. En ny nos, ett nytt golv eller varför inte en framvinge?

När F1 kommer till Barcelona accelererar upprustningen och miljonerna rullar.

Och den som investerar bäst belönas med en VM-titel.

Mercedes har dominerat sporten sedan 2014, det har tvingat det forna mästarteamet Ferrari att satsa ännu mer och de två stora teamen länger ner ungefär 300 miljoner euro var, mer än 3 miljarder kronor, varje säsong. Inför säsongens femte lopp i spanska Barcelona har samtliga tio team med sig uppdateringar. Nu är F1 tillbaka i Europa, det är lätt att frakta nyheter till banan med lastbil, det är inga komplicerade regler i tullen, efter de fyra första racen har teamen fått en bild av vad som behöver göras och nu väntar en bana som ger en bild av hur säsongen kommer att fortgå.

– Det är alltid så att den bil som är stark i Barcelona är stark på de flesta andra banorna också, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Vi har med oss lite uppdateringar, en ny framvinge och en diffusor, men inga större grejer. Vi har en strategi att vi gör fler mindre uppdateringar till varje race och då är det lättare att se vad som fungerar och vad som inte gör det. Sedan är det klart att gör man en större uppdatering kan det också vara så att man tar ett större steg framåt.

McLaren med stora uppdateringar

McLaren är ett av de teamen som har störst förändringar med sig, det pratas om att teamet har en B-version av årets bil till Fernando Alonsos hemmalopp i Barcelona.

– Vi behöver en snabbare bil, säger spanjoren.

– Vi ligger fortfarande efter och har inte den position som vi vill, samtidigt har vi haft en positiv start på säsongen. Vi har tagit poäng i alla lopp och ligger fyra i VM. Nu vill vi ta oss till Q3 och topp tio redan i helgen. Det är en annorlunda bana jämfört med de vi kört på i år och det är viktigare att vi inte tappar det försprång som vi har på de andra bilarna i mittfältet. Det är en väldigt tajt fajt mitt i fältet, det skiljer kanske två eller tre tiondelar mellan sju eller åtta bilar.

Ferrari-mekanikerna byter däck på Sebastian Vettels bil i Barcelona. Den tyske föraren är tvåa efter fyra VM-deltävlingar – fyra poäng bakom britten Lewis Hamilton, Mercedes.Foto. AFP

En framvinge - för en och en halv miljon

Därför satsar flera av teamen på nyheter Williams som tog sina första poäng i Baku har en stor uppdatering, Renault har utvecklat sitt bränsle och Force India redovisar nyheter till bilen. Även i toppen sker det förändringar. Mercedes har med sig en ny framvinge till Barcelona, värd uppskattningsvis 1,5 miljoner kronor, och det pratas också om en ny bakvinge som bör vara värd runt 400 000 kronor. Ferrari sägs ha med sig ett nytt golv som värt ungefär 800 000, men är teamet väldigt hemlighetsfullt med vad som väntar i helgen.

– Vi har lite saker, bland annat sitter backspeglarna på halon. Det påverkar inte prestandan, men sikten blir bättre, säger Sebastian Vettel med ett leende.

– De andra sakerna är gömda under ytan och vi hoppas att de tar oss framåt. Det handlar om vi får ut allt ur nyheterna med våra inställningar, om vi får känslan i bilen. Vi försöker få i hop det, samtidigt beror det så mycket på vad de andra gör. Hur lyckade är deras uppdateringar?

Den kampen driver sedan utvecklingen framåt, kapprustningen rusar - och miljonerna rullar.

Det stall som investerar dem bäst vinner VM.

Följ F1-bloggen med det senaste snacket inför Spaniens GP


Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se