Roadracing 2007


Motorcykel

Speedway
Roadracing

2003

2004

2005

2006

2007

07-01-11 Freddy Papunen växlar till Pro Superbike och Kawasaki för att jaga SM Guld
Förra årets silvermedaljör i roadracingens SuperStock 600, Freddy Papunen från Norrtälje, tar i år klivet upp till Pro Supersport med sikte på SM Guld.
- Anledningen till att jag byter klass är att STCC har valt att köra Pro Superbike vid sina arrangemang och att det är den klart vassaste klassen vi har i Sverige. Sedan är det mycket som pekar på att hela den svenska eliten kommer att köra just denna klass vilket borgar för rolig racing, säger Freddy Papunen som i år också byter motorcykelmärke från Honda till Kawasaki.
- Med den support jag har från Team caWalli, Bilsport & MC Specialförsäkringar samt inte minst från Kawasaki så vet jag att jag kommer att få ett väl utprovat och ett mycket konkurrenskraftigt material vilket kommer att behövas om man vill vara med i toppen, fortsätter Freddy som också har en budget klar för året som innebär att han kan satsa fullt ut.

Freddy kommer att ha tre stycken nya racingpreparerade Kawasaki Ninja ZX 10R av årsmodell 07 till sitt förfogande vilka färdigställs i samarbete med det holländska teamet DocShop racing som bland annat tävlar i Tyska Superbike serien. Den första Kawasakin är redan levererad till Freddy som också hunnit med att göra en första test i Spanien.
- Jag har genomfört ett par dagars test på banan i Valencia och det var en underbar upplevelse. Jag körde 1000 kubiks motorcykel i EM 2002 och mindes hur tung och otymplig den då kändes. Det har hänt mycket på bara de här åren och nu var det rena fröjden att köra. Den nya Ninja ZX 10R är till och med lättare än vad min fjolårshoj i 600 klassen var. Det mest bestående intrycket var dock hur lätthanterlig som var i svängarna trots all kraft. Trots att jag körde med de hårdaste däcken och körde helt på originalinställningarna så var jag två sekunder snabbare med Ninjan än vad jag var förra året med 600 kubikaren. Nu var vi inte alls ute efter att sätta varvtider utan hela testen gick ut på att hitta en så bra körställning som möjligt och jag tror att vi vet exakt vad som behöver göras för att hojarna skall passa mig och min körstil, berättar Freddy som verkligen trivdes på sin nya maskin.

Nu väntar han bara på att få hem alla de detaljer som behövs för att motorcyklarna skall bli så optimala som möjligt.
- Vi skall ha åtminstone två cyklar helt klara till det är dags för mässan ”På två hjul” som äger rum på Stockholmsmässan den 25 – 28 januari. Sedan är det dags att åter dra ner till Spanien för att finslipa materialet samt testa däck och annat för att vara helt på topp inför premiären i april. Jag tror att det blir en riktigt tuff och sevärd serie i år. Det är många bra förare med regerande Superbikemästaren Jimmy Lindström som förhandsfavorit. Många kommer också med ett mycket bra material men cyklarna skall ju också köras fort runt banorna. Det är en enorm skillnad att köra en 1000 kubikare jämfört med en 600 kubikare och jag är en av dem som har en viss fördel i att jag kört 1000 kubik tidigare. En Pro Superbike cykel måste köras med förstånd annars är det lätt att det släpper med den effekt som motorerna har. Hittar jag bara rätt rytm så skall jag också se till att få ner effekten i backen och då kommer alla de andra att få problem med att hänga med, lovar Freddy avslutningsvis.
- Det paket som Freddy har till denna säsong är mycket bra och jag är fullt och fast övertygad om att Freddy kommer att lyckas mycket väl i år. Ett SM Guld ligger inom räckhåll. Fungerar det bra här hemma så kanske det också blir någon tur ner till det tyska IDM mästerskapet lite senare på året, säger teamchefen Joakim Wiedesheim i Team caWalli.

Ytterligare information om Team caWalli samt Freddy Papunen finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm och klicka på Pro Superbike.