Ersätter Charles Leclerc Kimi Räikkönen?

Publicerad 2018-06-09

Charles Leclerc fortsätter att imponera.

Räcker det för att bli teamkollega med Sebastian Vettel 2019?

– Hoppas att jag har chansen på en plats hos Ferrari, säger han.

Den unge monegasken tillhör Ferraris akademi och har imponerat under sin debutsäsong i Formel 1. Efter en trevande start i de tre första loppen hittade han rätt och sedan har han varit bättre än sin Sauberkollega Marcus Ericsson.

Därför pratas det nu om att han ersätter snart 40-årige Kimi Räikkönen 2019 - och blir teamkollega till Sebastian Vettel.

– När det är dags att fundera över nästa säsong hoppas jag att jag har chansen på en plats hos Ferrari, säger Charles Leclerc till Ilta-Sanomat.

– I nuläget koncentrerar jag mig fortfarande på denna säsong.

Kör Charles Leclerc F1 för Ferrari 2019?

Kör Charles Leclerc F1 för Ferrari 2019?

I kvalet till Kanadas GP fortsatte han att köra bra, tog sig till den andra kvalomgången och startar tävlingen från 13:e ruta.

Snabbast av alla under kvalet var Sebastian Vettel, Ferrari och han startar morgondagens lopp från pole position. Andra startruta har Mercedes Valtteri Bottas.

– I går hade vi vissa problem, jag fick inte ordning på bilen och hittade inte alls rytmen. I dag vände det och bilen var fantastisk, säger Vettel när han tagit sin 54:e pole position.

– Jag antar att jag vaknade på rätt sida i morse.

I andra startled står Max Verstappen, Red Bull och VM-ledaren Lewis Hamilton. Det skiljde 23 hundradelar mellan de fyra toppförarna och intressant är att Verstappen är den enda av förarna i de två första leden som startar på hypersoft. Det betyder att han lär vara snabbare under inledningen av loppet - men kommer att behöva gå i depå tidigare än sina konkurrenter.

– Det är rätt halt här och jag är övertygad om att det är en fördel att starta på den mjukare gummiblandningen, säger Verstappen.

– Dessutom vet jag att vi har en bra fart i racen.

Miss av Ericsson - körde in i muren

För Marcus Ericsson var det återigen ett mycket tungt kval. Han fick inte bara stryk av sin teamkollega utan gjorde också en miss in i kurva åtta och avslutade Q1 i muren vid kurva nio. Därmed var han var 19:e och siste man av de förare som kom till start i kvalet.

– Jag tryckte på för hårt, försökte sätta ett bra varv och gick över gränsen, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

– Nu måste jag jobba från den startpositionen som jag har, även om det är längre bak än vad jag hade hoppats på. Jag vet att jag brukar vara bra i racen, nu ska jag jobba på. Det var en tråkig dag i dag, men är en ny dag i morgon.

Svensken som haft en tuff helg delar sista startled med Romain Grosjean som inte körde kvalet eftersom hans Ferrarimotor rasade redan på depårakan.

Sportbladets stora F1-guide 2018 - alla datum, tider, lopp och banor