Af Petersens F1-blogg: "Låt proffsen sköta flaggandet"

Äntligen. Där satt den. Så måste Sebastian Vettel ha tänkt när han korsade mållinjen och vann sitt 50:e formel 1-lopp.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Tysken Sebastian Vettel är nu medlem i en mycket exklusiv klubb som bara har tre andra medlemmar. Michael Schumacher, Alai Prost och Lewis Hamilton, som alla vunnit lika många lopp, eller fler.

Detta var också Ferraris första seger sedan 2004 på den bana som är uppkallad efter den legendariska Gilles Villenueve, som ingen äkta Ferrari-tifosi kan glömma.

Utan att överdriva måste man säga att det var en suverän uppvisning av tysken. Men hur mycket ”tjänade” han på att Mercedes valde att inte byta till en nya motor som Ferrari hade gjort?

Det är omöjligt att svara på men det var hur tydligt som helst att tvåan Valtteri Bottas inte hade en chans. I starten hade han en liten möjlighet men var tvungen att försvara sin plats mot en mycket aggressiv Max Verstappen. För Sebastian var det bara att tacka och dra iväg.

– Jag vet inte om det perfekta loppet finns, men det här var nog så nära man kan komma.

– De sista varven kunde jag inte låta bli att tänka på Michael Schumacher och jag tycker det är mycket tråkigt att han inte kan vara här idag. Så det var inte så lätt att titta på banan.

Ferrari är det team som har flest fans. Spelar ingen roll var loppet körs. Läktarna är fulla av tifosis, supportrar, med röda skjortor och flaggor.

– Det var otroligt skönt att köra sista varvet tillbaka till depån och se hur de firar.

Inte bara Sebastian utan också Kimi Räikkönen.

– Att jag leder tabellen är inte så viktigt just nu för det är ju många lopp kvar att köra.

Kommer du fira som Daniel Ricciardo gjorde i Monaco och hoppa i vattnet bakom depån?

– Jag vet inte om jag behöver ett bad för jag har ju duschat i champagne.

För tvåan Valtteri Bottas måste det ha varit ett ganska långtråkigt lopp. Om man nu kan beskriva något som avgörs i över 300 km/tim och föraren måste var helt koncentrerad i nästan två timmar. Så det finns absolut inget att kritisera honom för.

– I starten körde jag och Max lätt ihop.

De som kritiserat finländaren har sagt att han inte är tillräcklig tuff i närkamper. I Montreal gav han dem svar på tal och försvarade sig hårt mot holländaren.

– Jag gjorde mig bred och han kom inte förbi men mot Sebastian hade jag inte en chans. I slutet kom Max ifatt för jag var tvungen att spara bensin.

En fråga fick vi dock aldrig ett svar på. Hade han släppt förbi Lewis Hamilton om regerande mästaren gjort en bättre start från fjärde rutan och legat några meter bakom sin stallkamrat?

Visserligen sa teamchefen Toto Wolff att någon stallorder skulle det inte ges. Självklart säger han det, men hur hade det sett ut i verkligheten om Lewis hade bett teamet säga till Valtteri att köra åt sidan?

Lewis ja. Trots att han blev femma måste man säga att han var loppets stora förlorare. Han hade en taskig helg på en bana där han vunnit inte mindre än sex gånger.

Okej, motorn var sex lopp gammal men kvalet, som annars är hans starka sida, gick det snett. Och inte mycket bättre i loppet. Körde ifatt Daniel Ricciardo men tappade bilen ett par gånger. Ser man mycket sällan när den fyrfaldige mästaren kör. Han var också loppets förlorare för han tappade ledningen i VM-tabellen som Sebastian nu tagit över igen. 121 poäng mot 120.

De som känner honom väl sa också att hans kroppsspråk under helgen verkade vara negativt. Kanske för att han inte fått den nya och starkare motorn? Av de fyra första var han den långsammaste. Snitthastigheten på Sebastians snabbaste varv varv var 200,997 km/tim, Valtteris  200,719 och Lewis 200,185. På pappret inte särskilt stor skillnad men tillräckligt långsam för att inte kunna köra om bilen framför som för Lewis var Daniel Ricciardos.

– Jag är glad att jag kom i mål för jag var smått övertygad om att jag skulle tvingas bryta. Motorn var alldeles för varm, var hans spontana kommentar.

– Ibland gick den uruselt, sedan bättre för att sedan tappa kraft igen. Så man kanske säga att det var tur att jag inte tappade fler poäng.

Och så kommer kritiken. Inte mot Mercedes utan mot de som skriver reglerna.

– Det hade varit mycket roligare om vi haft fler motorer till vårt förfogande. Sporten går i fel riktning.

Internt säger man också att man gjorde ett stort misstag när man valde däck.

– Inte avgörande men en nackdel, erkände Toto Wolff.

– Och kampen om VM-titeln avgörs av detaljer och om jag hade kunnat ändra det så hade jag gjort det.

Varför valde man så få?

– Man trodde inte de skulle hålla. Det intrycket hade man fått under testerna i vintras.

Trots det som man måste kalla för ett nederlag är Lewis inte orolig när det gäller femte titeln.

– Ferrari kommer också att åka på motgångar.

För en gångs skull var teamchefen inte politiskt korrekt.

– Det var inte skadebegränsning utan ett j---a uruselt resultat.

Kimi blev sexa men återigen måste man fråga sig om Ferrari hade en märkvärdig strategi för Iceman, som gjorde att han förlorade en plats till Lewis.

– Det spelar ingen roll, var hans korta kommentar.

Men om man startar som femma skall man inte komma i mål en plats sämre.

Den f.d. F1-föraren Martin Brundle tycker inte att teamet gjorde något fel.

– En förare som kör med samma material och är 20 sekunder efter stallkamraten efter 20 varv. Då måste man få fråga om det verkligen är den rätte som sitter bakom ratten.

En motfråga. Varför körde Iceman så många varv innan man bytte däck?

Lewis och Max kom in efter 16 varv. Daniel Ricciardo ett varv senare. Först efter 32 varv kom Kimi in.

– Jag tror inte att det kostade mig en plats. Min chans var att försöka något annat än samma som Lewis.

Brendon Hartely hade en otrolig tur. På första varvet trängde Lance Stroll, som hade tappat kontrollen, in honom i muren och kraschen var rejäl. För säkerhets skull fick han åka till sjukhuset för att röntgas. Domarna med den f.d. F1-föraren Emanuele Pirro kollade noga vad som hänt men kom till slutsatsen var det var en ren racing incident och kanadensaren fick inget straff.

– Bilen började överstyra.

I samma ögonblick försökte Brendon köra om på innern.

– Jag korrigerade men det fanns inte mer plats och när jag försökte styra emot krockade vi.

Hos Red Bull drog man en djup suck av lättnad. För en gångs skull skrotade inte Max Verstappen en bil så tredje platsen firades. Dessutom var hans snabbaste i alla tre träningspassen. Från zero to hero. Istället för tvärtom.

Fernando Alonso firade ett jubileum i Montreal. Kanadas GP var hans 300:e men han kom inte i mål. Fel på avgassystemet. Men spanjoren fick ändå rubriker.

– Jag har skrivit på ett kontrakt för McLaren för 2019.

Men Fernando säger inte att det gäller Formel 1. Så nu påstår ryktet att han kanske istället kör IndyCar i USA.

Förra året hoppade spanjoren över Monaco och körde istället Indy 500.

– Sedan dess har jag sagt kommer jag tillbaka. 2018 har jag annat att göra men en dag kommer jag.

Enligt McLarens teamchef stämmer det att man överväger mycket noga att man kommer att ställa upp med ett eget team i Indy serien nästa år. Kanske tillsammans med Mike Andretti, som till världsmästaren Mario. Fernando körde Indy 500 2017 för Mikes team.

Fernando kör det klassiska 24 timmars loppet i Le Mans och har sagt att han vill bli en av de få som vunnit de tre viktigaste loppen i motorsport. Monaco, vann han 2006. Återstår Le Mans och Indy 500.

– Jag vill köra mot andra förare från andra serier för att visa att jag är en av de bästa förarna i världen.

För Marcus Ericsson blev det återigen inga poäng. Bara en 15:e plats.

– Det var ett svårt lopp. I början tappade jag mycket tid bakom andra. Andra halvan var bättre. Besviken över resultatet.

Det är det minsta man kan säga.

Marcus är den förste att erkänna att han måste bli bättre i kvalet. Det stämmer om han skall ha en chans i den interna kampen mot Charles Leclerc, som blev 10:a och fick sista poängen. Marcus kraschade i första kvalet medans Charles gick vidare till andra och fick 13:e tiden.

Riktigt pinsamt blev det för arrangörerna efter 69 varv.

Den kanadensiska modellen Winnie Harlow flaggade av loppet ett varv för tidigt. Och därmed var det egentligen inte Sebastian Vettel som var vinnaren.

– Vad sysslar de med, frågade tysken.

– Jag ser ju på displayen att det är ett varv kvar. Säg till dem att inte visa flaggan innan vi kört färdigt.

När Seb kom tillbaka flaggades han av en funktionär som sedan gav tillbaka flaggan till Winnie så att hon kunde visa de andra förarna att det var slutkört.

På grund av det pinsamma misstaget var man tvungen att korrigera resultatet och i historieböckerna kommer det att stå att Kanadas GP 2018 kördes över 68 varv. Istället för 70.

Efteråt kom det fram att Winnie var helt oskyldig och att någon gett henne flaggan och sagt till henna att svänga den.

Det är inte första gången det händer.

I Kina 2014 flaggade man också av loppet ett varv för tidigt. I Brasilien missade den oförglömliga fotbollsstjärnan Pelé att flagga av vinnaren.

1978 blev det fel i starten och det slutade med en katastrof. En lokal kändis svängde startflaggan innan alla stod stilla på gridden. Ett par hundra meter blev det en masskrock på grund av det. En de inblandade var Ronnie Peterson avled på sjukhuset.

Låt proffsen sköta det flaggandet.