af Petersens: Ericsson måste vända trenden

Marcus Ericsson har det inte lätt just nu. Hans nya stallkamrat Charles Leclerc har slagit honom fem av sju gånger i kvalet och har tio poäng mot Marcus två.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

– Jag måste köra kvalet mycket bättre, säger Marcus Ericsson.

Och det är bara att hålla med.

– I Kanada gjorde Charles att bra arbete men jag kunde inte göra det. Inget märkvärdigt och tror att jag kan vända trenden.

Men det måste ske snabbt. Marcus är ingen dålig förare men ingen förare har råd att mer eller mindre regelbundet förlora mot sin stallkamrat. Två gånger har Marcus slagit Charles. Snabbaste däcksbyte men förlorat fem gånger.

Två gånger har Sauber varit snabbast av alla. I Kanada tog Marcus byte 2,37 sekunder och i Monaco Charles  2,21. Teamet ligger på en femte plats i den tävlingen där vinnaren får en nätt summa pengar av en sponsor.

Frankrikes GP är det första av fem på sex veckor. Och för första gången tre i rad. Från Paul Ricard direkt till Österrike, 100 mil,  och sedan till England, 150 mil. Den interna kritiken bland mekanikerna är massiv och teamchefer är rädda för att gängen kommer att bli slutkörda och kanske göra misstag. Man har heller inte tillräckligt många anställda så att man kan skicka ut ett nytt gäng. Vad som också kan bli ett problem är om en förare krascher och bilen blir rejält sönderslagen. Hinner man reparera den innan nästa första träning?

Paul Ricard är också det samma som ett massivt trafikkaos. Finns bara en väg till banan och det kommer att bli fullsatt. 70.000.

Är detta framtiden för tv-tittare?

I Kanada testade Romain Grosjean ett par nya glasögon med inbyggd kamera som skall kunna sända bilder från loppet sett med förarens ögon.

– Tittaren ser den riktiga hastigheten och hur vi arbetar med ratten och ser också hur mycket bilen vibrerar. Bättre kan det inte bli, säger fransmannen.

– Men man måste förbättra bågarna för de gör ont och passar inte så bra under hjälmen. Dessutom är de lite stora men det är ju bara en prototyp och det var ju bara en första test.

Red Bull har bestämt sig. Teamet byter motor och har skrivit ett två års kontrakt med Honda.

Och till sist.

Linus Lundqvist håller på att göra en internationell karriär. Han leder det engelska F3 mästerskapet efter halva säsongen.

Fernando Alonso vann 24 timmars loppet och har bara en tävling kvar att vinna för att nå sitt mål. Trippeln. Monaco, Le Mans och Indy 500, som är det sista. Den ende som lyckats med den här otroliga bedriften är Graham Hill. Engelsmannen vann Monacos GP 1963 och 1964, Indy 500 1966 och Le Mans 1972.