F1-bloggen

Fredrik Af Petersens om Ericssons krasch och Hamiltons miss

1:44 min

Marcus Ericsson kraschade rejält och Lewis Hamilton fick inte vinna framför sin hemmapublik. Läs krönikan av Radiosportens F1-expert.

Englands GP körs på det gamla flygfältet Silverstone där också det första F1-loppet i modern tid kördes 1950. Men till publikens stora sorg blev det ingen hemmaseger för Lewis Hamilton. Regerande mästaren fick nöja sig med andra platsen efter Sebastian Vettel.

Marcus Ericsson kraschade rejält men kunde tack och lov kliva ut helt oskadd ur en totalt kvaddad bil.

– Vet inte vad som hände. Kanske hittade jag inte knappen för DRS systemet eller så fungerade det inte. Om det är öppet och man kommer in i en kurva har man inte en chans för man är inte beredd på det. Man är bara passagerare.

Mycket bättre gick det inte för stallkamraten Charles Leclerc. Något hände direkt efter däcksbytet och han fick order om att stanna bilen ute på banan.

Var förlorade Lewis loppet?

Kanske redan i starten som var dålig och Sebastian kom lätt om. Eller var det i tredje kurvan där han en liten knuff av Kimi Räikkönen? Även om den inte var kraftig räckte den till för att Lewis skulle åka av och hamna sist.

Alla hans fans fick se en spännande uppkörning men om man skall vara helt neutral så tycker jag inte det var så märkvärdigt. Sitter man i den bästa bilen och har den starkaste motorn och är fyrfaldig mästare då skall man också lätt köra om de flesta. Motståndet kom när han kom ifatt Red Bull och Ferrari.

Ett par engelska journalister tyckte det var underligt och till med misstänkt att en Ferrari så ofta krockar med en Mercedes. Gör man det med avsikt? I Frankrike körde Sebastian Vettel på Valtteri Bottas och nu var det Kimi oh Lewis. Förlorade du i starten?

– Ok den var dålig men nej. Jag blev påkörd bakifrån av en Ferrari i tredje kurvan och hade tur att bilen inte blev skadad. Det är allt man kan säga om första varvet.

– Två gånger har en Ferrari kört på en av oss och vi har förlorat massor av poäng.

Med flit?

– Vet jag inte och ingen vet om det händer igen. Nej jag kommer inte att prata med någon hos Ferrari om det.

I rummet bakom prispallen blev det ett kort handslag mellan Sebastian och Lewis, som knappast ägnade Kimi en blick.

– Jag har inga problem med honom.

När säkerhetsbilen kom ut för andra gången körde Vettel och många andra snabbt in för att byta däck igen. Men både Lewis och Valtteri stannade ute. Varför?

– Jag kan inte prata för Valtteri. Vi valde att inte kalla in mig för om jag gjort det hade jag kommit ut efter några bilar och hade fått börja om från början för att köra om och kanske blivit i bästa fall trea. Nu blev jag tvåa.

En insider säger att Mercedes kanske redan förlorade innan loppet ens hade startat för man hade valt fel och för få däck av en blandning. De gula som är soft. De hade satsat på medium.

Valtteri fick kämpa de sista varven och tappade ett par platser på grund av att däcken var utslitna.

Lewis kan också tacka finländaren för andra platsen. Utan att tveka körde han åt sidan och släppte förbi stallkamraten. Var nog ingen stallorder men Valtteri visste vad han som nr 2 i teamet skall göra.

Om jag får vara lite kritisk mot Lewis så tyckte jag det var svagt att han inte stod kvar i parc ferme som Sebastian och Kimi för en intervju som också alla åskådare kan höra. Hela helgen har han ju upprepat hur viktiga hans fan är, de är världens bästa, och hur mycket stöd de ger honom. Nu försvann han snabbt in i ett rum och man hörde honom säga ett ord som inte lämpar sig i tryck.

– Jag var helt slut hade ingen energi kvar och var tvungen att ta ett djupt andetag. Gav allt jag hade men tyvärr kunde jag inte ge dem de seger som de hade förväntar sig och förtjänat. Själv trodde jag att jag kunde vinna för jag har den mentaliteten och ger aldrig upp. Men Ferrari var snabbare med de nya däcken. Den här gången.

Man kan förstå att han var besviken. Alla som tävlar i en idrott blir alltid sura när de förlorar. Men lite dumt tycker jag det i alla fall är när man sitter och som såg det såg ut kollar sin mobil och verkar vara helt ointresserad av vad de två andra säger på presskonferensen. När Lewis vinner rinner orden ur honom. När han förlorar är han nästan lika sparsam med orden som Kimi Räikkönen. Men jag vill ändå inte kalla honom för en dålig förlorare för alla vet att han kör max på varje varv.

Massor av hans fans samlades nedanför prispallen och då äntligen svarade han på frågor. Vad som dock gav dålig eftersmak var att några buade när Sebastian blev intervjuad. Kimi var inte heller särskilt poppis.

Sebastian körde med en lätt skadad nacke. Hur det uppstått visste han inte. Han hade ont och var först inte helt övertygad om att han kunde köra kvalet.

– Loppet var inga problem för då har du så mycket adrenalin i kroppen att du känner absolut inget. Men i kväll kommer jag att ha ont men det är det värt.

Han sa att det här var en av hans skönaste vinster. Om inte den bästa. Tvivlar ingen på. Att slå hemmafavoriten på hans egen bana. Kan det bli bättre?

Knappast. Hans glädje var enorm och spontan. Tog en Ferrari flagga från en mekaniker och viftade stolt. Har aldrig sett honom göra det tidigare.

Omkörningen av Valtteri?

– Jag tror att han blev helt överraskad. Visste att det var inte så många varv kvar och jag måste ta mig förbi. Och vår taktik att byta däck två gånger var helt rätt för jag vann ju. Dessutom hade vi lite nya delar som fungerade.

Sebstian fick frågan av ett par engelska journalister om Ferrari hade taktiken att med flit köra på en Mercedes.

– Synnerligen dum fråga. I Frankrike blev ju min framvinge skadad när jag krockade med Valtteri och dessutom fick jag ju ett tidsstraff på 10 sekunder. Tror någon verkligen att vi gör det med flit när jag kör om titeln?

Kimi Räikkönen tog på sig skulden för krocken med Lewis.

– Så jag förtjänade straffet på fem sekunder. Låste ett hjul och bilen överstyrde. Sådant som händer, sa Iceman.

– Var ett tufft lopp och jag körde aggressivt. Flera dueller hjul mot hjul.

Trots den lätta krocken med Lewis har Iceman ett gott rykte bland de andra förarna för man kan köra mycket tätt ihop med honom och man vet att han inte hittar på något dumt och farligt. Det kan man inte säga om alla andra.

Ferrari mot Mercedes?

– Vi har också blivit påkörda. Konstigt att ni börja skylla på oss och att jag gjorde det med flit. Men han låste också ett hjul och tyvärr krockade vi och vi bägge förlorade. Det är lätt att efter ett par lopp säga att vi plötsligt gör det medvetet men jag har också blivit påkörd. Tyvärr sådant som händer.

Inte ens Lewis tror på någon sammansvärjning.

– Som jag ser det gjorde jag mitt bästa men det tydligen tycks det tyvärr finnas många motsatta uppfattningar om vad jag gör, säger Iceman.

Sauber har startat sitt eget eSports team, Alfa Romeo Sauber F1 eSports, som skall tävla i många platforms och mästerskap.

Maratonloppet är äntligen slut. Tre lopp på lika många veckor var för alldeles för mycket. Mekanikerna blev tröttkörda. Teamen har sagt till Liberty Media att de inte går med på samma sak nästa år. Två i rad är ok men inte fler. Nu är F1 tillbaka i sin normala rytm om om två veckor körs Tysklands GP på Hockenheim.