Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Sebastian Vettel

Kvalet rödflaggat – efter Marcus Ericssons miss

Sebastian Vettel tog pole position på hemmaplan och kommer att få starta Tysklands GP längst fram.

Detta efter att Lewis Hamilton fått tekniska problem och tvingats bryta redan i Q1.

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Sebastian Vettel
Foto: PIXATHLON/REX/SHUTTERSTOCK / PIXATHLON/REX/SHUTTERSTOCK/IBL REX FEATURES
Marcus Ericsson
Foto: JAN WOITAS / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: Viasat Motor
Foto: Viasat Motor
Foto: Viasat Motor
Foto: Viasat Motor

Sebastian Vettel tog pole position vid Tysklands Grand Prix på Hockenheim. Den tyske föraren var överlägsen på hemmaplan – och ökade helgens chanser rejält efter att ha slagit till med varvtiden 1:11.212 – nytt varvrekord – i Q3.

– Jag kände i Q1 att bilen var bra. Ibland vet man bara, man måste bara se till att göra det, säger Sebastian Vettel efter loppet.

Där bakom räddade Valtteri Bottas en start i första starled för Mercedes – endast en tiondel före landsmannen Kimi Räikkönen som slutade på tredje plats.

– Det var ett bra varv från mig. Jag gav allt, men tyvärr var Ferrari för starka i dag. Men vi får se i morgon, säger Valtteri Bottas.

Katastrof för Lewis Hamilton

För två veckor sedan fick Lewis Hamilton se sig besegrad hemma på Silverstone efter att ha blivit påkörd i den tredje kurvan. Den regerande världsmästaren får dock kämpa för att komma ikapp Vettel i morgondagens lopp – efter att ha tvingades bryta lördagens kval redan i Q1.

– Det här var det värsta som kunde hända för Lewis, säger Viasats expertkommentator Björn Wirdheim i sändningen.

Hamilton rapporterade över teamradion att han hade problem med växellådan och fick då direkt order att stänga av och kliva ur Mercedes-bilen. Britten försökte då på egen hand rulla tillbaka bilen till depån, men stoppades av banans funktionärer.

Han kommer därför att tvingas starta Tysklands Grand Prix från den bakre delen av startfältet – tillsammans med Daniel Ricciardo, som sedan tidigare kommer att få starta längst bak efter ett motorbyte.

Marcus Ericsson snurrade av

För Marcus Ericsson blev det ett dramatiskt kval. Svensken tog sig vidare till Q2 men gjorde sedan en miss, där han tappade bakändan av bilen och snurrade av banan, rätt in i grusfållan.

Ericsson lyckades få i gång Sauber-bilen igen – men drog då samtidigt med sig en hög grus ut på banan, vilket ledde till att kvalet rödflaggades.

Svensken kunde komma in i depån och lägga på ett nytt set däck, men lyckades inte sätta en tillräckligt konkurrenskraftig tid. Han slutade kvalet på 13:e plats med en varvtid på 1:13.7 – åtta tiondelar bakom teamkamraten Charles Leclerc som tog sig vidare till Q3 och slutade kvalet på nionde plats.

– Jag är lite besviken men det är ändå en bra startposition. Jag tror att vi kan göra mycket i morgon för bilen har känts bra hela helgen, säger Marcus Ericsson till Viasat.

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.