Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Vad man kallar för erfarenhet”

Lewis Hamilton vann Tysklands GP. Eller gjorde han det inte? Han var den förste som flaggades av men blev sedan uppkallad till domarna för de ville kolla en situation.

– Det var en virrig situation, förklarar Lewis.

– Jag kom ut ur kurva 16 och såg hur Kimi svängde in. Min ingenjör hade sagt till mig att jag skulle komma in och jag svarade att Kimi är på väg in. Då sa de till mig att stanna kvar ute men jag var redan vid infarten och svängde till vänster för att köra över gräset. Fick en ny order att komma in men då var jag redan ute på banan igen.

– Jag säger det för ibland är det så att man gör motsatsen till det bilen framför dig gör. Och jag hade känslan att göra tvärtemot vad Kimi gjorde och vinna lite på banan. Därför frågade jag och det visade sig att det var rätt.

– Det var myket virrigt för i depån hade alla mer eller mindre panik och antagligen var jag den som lugnast,

Efter förhör friade de tre inklusive Mika Salo honom. Nästan. Lewis fick en varning och gult kort.

So what?

För oss var det mycket viktigare att Marcus Ericsson äntligen fick poäng igen. Två tack vare nionde platsen. För att bli en bra racerförare måste man inte bara vara snabb utan också kunna tänka. Och det gjorde Mackan. Samt ha bra minne.

När det började regna sa han till kommandobryggan att nej jag kommer inte in. Stannar ute.

– Några gånger har jag kommit in vid helt fel tillfälle och bytt till regndäck och förlorat platser.

Det här var ett tillfälle då föraren själv måste ta ett beslut. De på kommandobryggan ser om det regnar på start- och målrakan och föraren på resten av banan och framförallt hur mycket.

– I två kurvor var det blött. Resten av banan var torr så därför ville jag stanna kvar ute.

Det är vad man kallar för erfarenhet och kallt tänkande.

Marcus. Gör oss dock en tjänst. Kör bättre kval för då har du som du vet bättre chans att få fler poäng.

Finns tyvärr en risk att även om han gör det så kan det vara mycket svårt. Teamet har nämligen bestämt att stoppa utvecklingen av bilen och istället koncentrera alla resurser på nästa års modell.

Rätt eller fel?

Innan loppet kördes förarna runt i en sportbil. De stod upp men så fort publiken såg Lewis Hamilton blev han rejält utbuad. Många skrek Neymar och jämförde honom därmed med fotbollsspelaren som fick massor av kritik under vm för att trillade och vred sig i smärtor bara en motspelare tittade på honom. Funktionärer, som väntade på att få en autograf, sa de var inte intresserade Lewis utan ville bara ha Valtteri Bottas.

Till och med delar av den engelska pressen börjar bli kritiska. Utom journalisten från Daily Mail som skrev att publiken jublade när de såg Lewis. Faktum är att det var precis tvärtom.

Vad ingen riktigt förstår varför han har börjat knäböja. I England sa han att det var för han var helt slut efter loppet. Varför han gjorde det efter första kvalet i Tyskland är det ingen som vet och själv har han inte gett någon kommentar.

Hans kritiker tvivlar också på den officiella versionen varför han bröt kvalet, en läcka i hydralikssystemet. Enligt ett pressmeddelande hade man sett det på datorn ett varv tidigare och det var anledningen till att han körde brett i kurvan. Själv sa han att servostryningen försvann. Han fick order att omedelbart stanna annars riskerade han att både motorn och eller växellådan skulle braka ihop.

På Instagram ett par timmar senare skrev Lewis följande som svar på de som sa att det var hans eget fel.

”To those who take joy in seeing other people fail or suffer, I feel for you. Whatever is happening in your life to hold so much anger and hate, I pray that it passes and good things come to you,” he wrote, adding: ”Nelson Mandela once said: We were not born with hate in our hearts, it’s something learnt over time. But if we can learn to hate then we can be taught to love for love is far easier and more natural to the human heart. God bless you. Now tomorrow, I can’t predict what’s to come. Good or bad I will die before I give in.”

I kvalet fick Mercedes stryk av Ferrari och det sved.

Anledningen är att italienarna gjort stora framsteg och utvecklat motorn ännu mer och klämt ur fler hästkrafter.

Men den är inte olaglig som några gissade när de såg att Fia´s tekniker hade ett möte med Mercedes experter. Ville Mercedes veta om Ferrari hade utnyttjat ett kryphål i reglerna och befann sig i en grå zon? Eller ville man själv veta vad man kunde göra för att kunna slå tillbaka?

– Vi arbetar mycket tätt ihop med Fia och också de andra motortillverkarna, säger teamchefen Toto Wolff.

– Vi träffas mycket ofta för att diskutera olika saker men för det mesta inte så öppet som den här gången. Och det hade absolut inget med Ferraris nya och starkare motor att göra.

Inte mindre än fem av sex förare som kör med den italienska motorn kvalade in bland de 10 bästa. Så tydligen har man hittat något som gör den 1,6 l turbo motorn piggare än den tyska. På rakorna ser man tydligt att Ferrarin är snabbare och det rör sig om 3/10.

– I många år har jag hört hur Christian Horner har klagat över topphastighet men jag ville inte lyssna på det. Men nu vet jag att det stämmer för på rakorna hänger vi inte med och vi förlorar mycket tid. Ferrari har utan tvekan en fantastisk motor.

– Och det är inte 3/10 utan 5/10. Vi måste kolla allt och förbättra oss. Det är inte en fråga om deras motorn är illegal. Så tänker vi inte och vi pekar inte finger på en annan tillverkare. Utan vi frågar oss själva istället vad vi kan göra bättre. Har vi bortsett från något? Plockar vi inte ut max ur motorn?

– Det här var en rejäl varning som vi fick. Jag är bekymrad för om vår konkurrent plockar ut mer kraft ur sin motor  än oss måste vi också kunna göra det.

Men när loppet var slut var det dubbelt Mercedes på pallen och en ensam Ferrari förare.

Sebastian Vettel vann på Lewis Hamiltons hemmabana. På Hockenheim tvärtom. Han fick sällskap på prispallen av den finska duon Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen.

– Jag ber inför varje lopp och idag blev min bön hörd, sa Lewis.

– Och jag låter mig inte störas av något eller någon.

Mästaren menade nog alla de som buade ut honom.

– Jag såg också många Mercedes flaggor.

Måste man bli imponerad av Lewis Hamilton? Både och.

Visserligen körde han upp sig från 14:e till 3:e men sitter man i den kanske bästa bilen är en av de absolut bästa förarna skulle man faktiskt kunna säga att det är hans plikt. Alla de som han körde om var långsammare så han hade inga stora problem att avancera. Det är inte meningen att nervärdera hans insats men man får inte heller övervärdera den. Vad som dock imponerade var hur snabb han var när det regnade. Första platsen fick han gratis när Sebastian Vettel gled av. Och Valtteri var bussig och släppte förbi stallkamraten.

Kimi blev tillsagd att spara på däcken och det gällde för Vettel också. Hans slets mer bakom Iceman.

– Vad vill ni jag skall göra? frågade Kimi.

– Förlora så lite tid som möjligt.

För den som lyssnade lät det som en önskan att Kimi skulle släppa förbi sin stallkamrat, som hade Lewis Hamilton några sekunder bakom sig. Iceman lydde.

Varv 51. Katastrof. Sebastian Vettel kör av. Och Lewis fans jublar.

Vad hände?

Den f.d. f1 föraren David Coulthard har en teori.

– Kimi skulle göra två stopp men Sebstian bara ett. Han hade nog väntat sig att teamet skulle ge Kimi ordern att han skulle släppa förbi honom. Visserligen sa man till honom att spara däcken men det var ingen rak order. Seb hade nog så mycket adrenalin i kroppen att han ville snabbt köra om och ta tillbaka ledningen. Så Kimi var helt oskyldig men kanske också den som gjorde att Sebastian tog i för mycket i den kurva där han gled av.

– Sebastian skyller inte på Kimi utan på situationen.

I parc fermé tog Lewis en selfie och gjorde korstecknet ett par gånger.

Efter loppet kom ett rejält åskväder med ösregn. Till och med inne i pressrummet läckte det genom dörrar och det rann en ganska strid flod. Lewis kallade det för en biblisk storm.