Fredrik af Petersens F1-blogg om att Kimi Räikkönen tvingas lämna Ferrari: ”Opersonligt och kallt”

2:55 min

Jag tycker att det var ett kort, opersonligt och kallt meddelande från Ferrari:
Kimi Räikkönen får inte ett nytt kontrakt nästa år.

Det kom inte som någon större överraskning, för ryktet har ju gått länge. Enligt vad jag snappat upp från olika ställen var det en intern kamp mellan de som ville behålla honom, bland annat teamchefen Maurizio Arrivabene och Sebastian Vettel, och den nya ledningen för hela Fiat-Chrysler koncernen (där Ferrari ingår), som inte ville förlänga kontraktet.

För några veckor sedan gick Sergio Marchionne bort och han ville inte att "Iceman" skulle få stanna kvar. John Elkann (ett barnbarn till den legendariska Giovanni Agnelli) och de andra nya cheferna ansåg sig ha en moralisk plikt att följa Marchionnes vilja och för att han gett Charles Leclerc ett muntligt löfte. Ett löfte som Nicolas Todt (son till Fia presidenten Jean Todt och Leclers manager) sade är lika giltigt som ett skriftligt.

Enligt uppgift sa Elkann till Räikkönen innan loppet i Monza att han antagligen inte skulle få stanna kvar. Om det stämmer förstår jag inte hur man kan vara så dum när man har en chans att äntligen vinna på hemmaplan. Så om det stämmer är jag inte förvånad över att Kimi körde som han gjorde i starten när han blockerade Sebastian. I ivern att ta över ledningen gjorde tysken sedan ett misstag och blev bara fyra. Så med andra ord. Om det stämmer förstörde Ferrari det för sig själva och förlorade värdefulla poäng som istället gick till enda motståndaren Lewis Hamilton.

Internt har några undrat om Sebastian Vettel alltid kör på toppen av sin förmåga, och om att de gånger som Räikkönen legat före om det beror på att finländaren kört bättre eller Vettel kört sämre.

Den minst talföre, men kanske mest populäre föraren av alla

Man går därmed också emot mer än 95 000 Räikkönen och Ferrari-tifosis, blir fler och fler för varje dag, som skrivit på en "petition" för att finländaren skulle få stanna kvar. Han är ju den siste som vunnit VM-titeln (2007) som förare med Ferrari. Man kan inte förstå varför man gör sig av med den minst talföre, men kanske mest populära föraren av alla.

Christy John startade uppropet på change.org men tyvärr hjälpte det inte. Bl.a. skrev han att det är inte rätt att ersätta Kimi bara för att den f.d. Ferrari presidenten förhandlat fram ett kontrakt. Ferrari och Sebastian Vettel behöver Kimi för att bevara jämnheten i teamet. Dessutom har ju Kimi kört ifrån Sebastian och därmed bevisat att han är tillbaka i gammal god form. Monza visade vad han fortfarande kan.Tysken har en gång sagt att han ville köra ihop med Iceman så länge han själv tävlar.

Jane Mitchell skrev att Kimi gjort mer än tillräckligt för att få ett nytt kontrakt. Om Ferrari tror att vi kommer att stödja ett dåligt beslut har de helt fel. Ingen Kimi. Inget F1.

Det visar återigen hur poppis "Iceman" är. När Räikkönen stod på pallen på Monza var det han som fick det största jublet. Ännu högre blev det när han bad om ursäkt för att han inte vunnit. Tittade man närmre på hans ansikte såg man att Iceman blev lite rörd när har hörde tusentals fans skrika hans namn. I folkhavet fanns ett par skyltar med Texten Kimi for President. I Finlnd eller Italien? Tyvär hjälpte det inte. Men den ännu större sensationen tycker jag är att han skrivit på ett två års kontrakt för Sauber. För ett par år sedan sa Kimi att Ferrari skulle bli hans sista stall men nu går han tillbaka till det där han karriär började 2001: Sauber.

Det var han som fick det största jublet

Förra året tog Frederic Vasseur över det schweziska teamet och sedan dess har mycket hänt. Många har fått gå och många nya kommit. Och därmed också resultat och det har gjort att många förare knackade på dörren när man hörde att Leclerc var på väg bort. Hur lyckades Vassuer med att övertala Kimi? Eller behövde han det inte? Spelar ingen roll vilket. En enorm förstärkning både sportsligt tack vare sin rutin, moraliskt och när det gäller prestigen för det schweiziska teamet. Och tekniskt. När började förhandlingarna? Jag skulle också gärna vilja veta när Marcus Ericsson fick veta det och hans tankar.

"Gissa vem som är tillbaka", skriver Räikkönen på Instagram, och fortsätter:

"Det känns fantastiskt bra att vara tillbaka där allt började".

Innan flytten skall han köra sju lopp till för Ferrari. Men med vilken inställning?

Kommer han att köra för sig själv och försöka äntligen få vinna ett lopp igen, Ferrari har ju med sin strategi stoppat honom ett par gånger, för han har ju inget att förlora? Eller kommer han att hjälpa polaren Sebastian Vettel i kampen mot Lewis Hamilton vem som först vinner sin femte vm titel?

På söndag får vi kanske ett svar när Singapores gp körs.

Kimi har många fans. Inte bara på läktarna runt om i världen utan också i depån bland förarna.

– När jag spelade Playstation ville jag alltid vara som Kimi, berättar Lewis Hamilton.

Jag ville alltid vara som Kimi

– Jag föreställde mig att jag körde för McLaren i hans ställe. Och när jag äntligen kom till F1 och McLaren körde jag hans bil och med exakt samma inställningar. Jag kommer så väl ihåg det som om det var igår. Jag tyckte det var så coolt att jag direkt trivdes med bilen, och det betyder att han och jag har ungefär samma körstil.

Det var 2007. Samma år som Kimi körde för Ferrari och blev världsmästare. Inte första gången som Ferrari inte förlängt med Iceman. Tre år senare byttes han ut mot Fernando Alonso. Men ingen har lyckats vinna vm titeln för förare sedan 2007. För säsongen 2015 bad man honom komma tillbaka eftersom spanjoren var missnöjd och ville hoppa av. Ironiskt. Kimi får sparken för att ersättats av Alonso. Fernando hoppar av och Iceman kallas in för att rädda äran. Och blir utslängd igen.

Lewis säger också att det har varit en ära att få köra mot honom.

– Kimi ser alltid så iskall ut och han ser inte ut att åldras. Har ingen aning om varför inte. Kanske har det med kylan, bastun och att de badar bland isflak eller sisu med saken att göra.

Att Kimi Räikkönen fortsätter glädjer Lewis Hamilton. Även om de kanske inte så ofta kommer att direkt köra mot varandra.

– Jag tror att han kan fortsätta på samma höga nivå ett par år till.

I Italien stod han på pallen för 100:e gången i sin F1-karriär. I år har det blivit nio gånger på 14 lopp. En gång bättre än Vettel.

En dröm som blivit sann

Blir Charles Leclerc en förstärkning eller försvagning för Ferrari nästa år? Själv säger han att det är en dröm som blivit sann.

Det är en svår fråga. Att han är en stor talang råder det ingen tvekan om, och alla vet det för annars hade han inte blivit med i Scuderias juniorprogram, och den här säsongen har han imponerat.

Men räcker en säsong med Sauber som ersättning för en förare som kört 285 lopp och vunnit 20? Plus titeln. De som ville behålla Räikkönen ville placera Charles hos Haas, som också är en Ferrari-kund, för att han skulle få ytterligare en säsongs rutin och 2020 komma till Scuderia.

Det är svårare än vad det låter att byta stall. Nya människor och framförallt ett helt annat sätt att arbeta. En förare sa till mig för några år sedan att det tar minst en halv säsong innan man vänjer sig vid den nya omgivningen. Och att man pratar exakt samma språk som sina ingenjörer så att bilen blir så som han vill ha den.

De tre första loppen för Charles var inte speciellt bra. Vändningen, när han lärt känna allt och alla, kom i Baku där han blev sexa.

Är han lika stark som Räikkönen?

Dessutom har man en ny stallkompis som man skall lära känna och lita på. I år har man pratat mycket om att Ferrari har matchat Sebastian Vettel för att vinna titeln och Räikkönen fått stå tillbaka i vissa lopp. Men trots det har han varit lojal för han tänkt på teamet, för VM-titeln för konstruktörer är det viktigaste för ett stall. Helt klart är att Charles LeClerc kommer att bli andreförare och hjälpa till att köra in poäng. Men är han lika stark som Räikköneni? Många förare, Vettel, Hamilton och Alonso, har sagt att framtiden är Charles.

Hos Sauber måste man jublat när det hela var klart. Inte en säsong, utan två. Vem tackar nej till en förare av Räikkönens kaliber? Ingen, är det enkla svaret.

Vad betyder det för Marcus Ericsson, som inte har något kontrakt för 2019 än?

Skulle tippa att det ökar hans chanser. Och att han får en stallkompis som han kan lära sig mycket av. Hur kommer förhållandet mellan dem att bli? Ingen aning. Jag tror att det kommer att bli ganska fåordigt.