Nedräkningen för F1-säsongen 2018 har börjat

Nedräkningen för F1-säsongen 2018 har börjat. De närmaste 10 veckorna kommer man att tävla i sju olika länder med sex olika tidszoner. Turnén börjar med Singapores GP på söndag.

Det stora intresset fanns i pressrummet och presskonferensen med förarna. Egentligen bara en Kimi Räikkönen.

Regerande världsmästaren Lewis Hamilton, dansken Kevin Magnussen och Brenton Hartely blev statister och fick bara enstaka frågor.

Varför Kimi?

Fick ju inte stanna kvar hos Ferrari och skrev istället helt överaskande på för Sauber. Samma team som Marcus Ericsson kör för.

Kimi Räikkönen började prata med Sauber på Monza för bara två veckor sedan när han fick reda på att Scuderia inte skulle förlänga hans kontrakt. Beskedet fick han innan loppet på Monza. Sedan gick det snabbt och Iceman skrev på ett två års kontrakt med det schweziska teamet.

– Ni vet alla att det var inte mitt beslut att lämna Ferrari. Sedan var det jag som tog ett beslut. Hos Sauber känner människor som var där tidigre men jag tror inte att önskan att återvända alltid funnits. Men man vet aldrig vad som kan hända.

Varför han skrev på för Sauber ville han inte svara på trots många frågor.

– Varför inte? Vet inte vad ni mer vill veta, var den korta kommentaren.

Journalisterna på presskonferensen gav sig inte och Kimi svarade igen.

– För att jag ville. Varför försöker ni göra det så svårt?

Om Sauber.

– Jag vet inte mer än ni än deras resultat. Och jag vet inte vad som kommer att hända och ingen vet vad som kommer att hända nästa år. Bryr mig inte om vad andra tänker och så länge jag är nöjd med mina egna skäl så räcker det.

– Vet självklart inte vilka resultat jag kommer att få men jag har mina skäl och det räcker för mig. Och som sagt. Struntar i vad andra tänker och säger.

– Varför jag skrev under? För att jag ville förvirra er och jag kommer att vara olycklig i två år.

Fortfarande en passion för att tävla?

– Det är det handlar om. Bästa tiden på hela helgen. Jag har alltid sagt att jag kommer att sluta när det känns att det är dags. Behöver inte komma till banan om jag inte har den känslan. Racing är vad jag gillar bäst och det är därför som jag är här. Allt det andra tillhör arbetet. Tyvärr kan man inte bara plocka ut godbitarna.

Kimi förnekar bestämt att han skall på ett eller annat sätt få en managent roll.

– Har vi aldrig diskuterat. Jag skrev på kontraktet som förare och hoppas stanna där som förare. Vad som händer om två år vet ingen. Vet att det spekuleras om management men har inget kontrakt om den positionen.

Du har tidigare sagt att Ferrari är det sista team i f1. Är Sauber nu det sista?

– Mycket möjligt.

Om Iceman kör alla loppen de två kommande säsongerna kommer han att slå Rubens Barichellosrekord vem som har kört flest. Brasilianaren har 323. Kimi hitills 285.

– Rekord intresserar mig inte. Vad jag känner är viktigt.

Innan Iceman lämnar Maranello är det sju lopp, inklusive Singapore på söndag, att köra. Hur kommer Kimis roll att vara i kampen mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel. Regerande mästaren har Valtteri Bottas till hjälp. Kommer Kimi att vara samma teamplayer? Hjälper det Lewis om du inte är det?

– Har jag inte tänkt på. De kör mot varandra och det har inget med mig att göra. Ser inte att det gör mitt liv enklare.

Kommer du att hjälpa Sebastian?

– Jag kan bra köra en bil. Vi känner våra regler och de är ganska enkla, blir svaret.

Slutledningar får man själv dra.

Mika Salo tror att det finns flera anledningar till varför Kimi Räikkönen återvänder till fadershuset Sauber där han startade sin f1 karriär 2001.

– F1 är business och Kimis namn drar till sig sponsorer. Så det handlar nog lika mycket om finanser som bara att köra. Det är något mycket stort för Sauber.

För Kimi som racerförare tror landsmannen att det bara är positivt. Ingen räknar med några segrar.

– Han kan köra utan att ha något press på sig och kan kanske köra lite mer avslappnat. Ryktet säger också att Kimi vill köpa in sig i stallet.

Stallets grundare Peter Sauber säger till den schweiziska tidningen Blick att det här något stort för teamet och deras fans.

Sedan drygt ett år har det schweiziska teamet genomgått en stor förvandling. Frederic Vasseur, en fransmann med stor erfarenhet av motorsport på högsta nivå, är den nye stallchefen. Alfa Romeo som huvudsponsor och det betydde en kraftig förstärkning av budgeten.

Singapores GP är berömt för två saker.

Daniel Ricciardos bil stannade ute på banan med ett elektriskt fel. Man förklarade det med att under banan höll man på att bygga en tunnelbana och att elektroniska signaler hade slagit ut elen i australiensarens Red Bull.

Men den mest berömde händelsen för 10 år sedan är också lika med en av de största skandalerna i formel 1.

Crashgate.

Vad handlar det om?

En avsiktlig krasch. Nelson Piquet jr, som körde för Renault, kör på 14:e varvet med avsikt in i muren för att stallkamraten Fernando Alonso skall få en chans att vinna loppet.Varför just i kurva nr 17? För att det var det enda stället på hela banan att om något händer just där kommer tävlingsledaren tvingas skicka ut säkerhetsbilen.

Året efter kom skandalen.

Inte för att Nelson hade gasen i botten när han körde in i muren utan för att han fått en order om att krascha.

2009 fick brasilianaren sparken efter en dålig säsong. Som hämnd gick pappa och son nämligen till Fia och avslöjande vad som verkligen hade hänt ett år tidigare. De sa att teamchefen Flavio Briatore och tekniska chefen Pat Symonds hade ett samtal om en konstgjord krasch. En annan informant, dock ej bekräftad, sa att man hade satt press på Nelson jr att om han ville ha ett kontrakt för 2009 skulle han göra som han blev tillsagd. Renault anklagade pappa och son för att ljuga och att det handlade om utpressning så att sonen skulle få stanna kvar.

Junior beskrev i detalj hur han hade blivit ombedd att offra sitt lopp för teamet genom att krascha så att säkerhets-bilen kom ut. Han pekade ut kurvan där det kunde ske för där fanns ingen kran eller nödutgång som man kunde putta ut bilen genom och då skulle man automatisk tvingas skicka ut säkerhetsbilen.

Briatore och Symonds förnekade att samtalet hade ägt rum. Fia ansåg att Renault hade gjort sig skyldig till att ha fixat resultatet. Det blev inga böter men licensen skulle dras in för två år. Något som aldrig skedde.

Den extravagnata teamchefen Flavio Briatore fick sparken av Renault och av Fia ett arbetsförbud på livstid inom motorsport. Men en civil domstol i Paris upphävde arbetsförbudet och reducerade det till fem år. Förutom den här skandalen blev han också välkänd för att han var Michael Schumachers chef när tysken vann två av sina sju vm titlar. Italienaren har också varit mycket aktiv när det gäller Fernando Alonsos karriär.

Pat Symonds fick också fem års arbetsförbud som minskades till tre. I ett brev till Fia skrev han att det var en missriktad hängivenhet till mitt team.

När han avtjänat straffet sa han att han hade "unfinished business with the sport". Williams var snabbt framme och han blev teamets tekniska chef.

Sedan dess har Pat också arbetat för Renault och McLaren. Idag är han anställd av FOM, Formula One Management, och är assistent till Ross Brawn och tillsammans planerar de framtiden för f1.

Nelson Piquet jr försvann från F1.

Brasilianaren vill heller inte prata om vad som hände.

– Jag har sagt allt som behövs sägas. Det är ju bara något som hände för länge sedan. Kommer alltid att finnas okunniga kommentarer. Som t.ex. at than fick sparken för att han var en dålig förare.

Nelson har dock inte lagt hjälmen på hyllan. Han kör i den nya serien Formula E och blev den förste mästaren 2014 och i andra serier.

Trots skandalen står Fernando Alonso kvar i historieböckerna som vinnare. Och spanjoren är den ende av alla inblandade som inte fick något straff. Fia frikände honom från alla anklagelser men många tror än idag att han måste ha vetat vad som skedde. Ett antagande som är helt fel.

Fia och dess dåvarande president Max Mosley lät en mycket erfaren detektiv från Scotland Yard  och en lika erfaren advokat förhöra Alonso och bägge kom fram till att han inte visste något.

Segern 2008. Är det en äkta?

– Jag tycker att det är en fråga om tolkning för det finns många sätt att vinna på. Kraschen hände tidigt och min bil var riktigt bra. Gjorde inga misstag så jag räknar fortfarande det som en seger.

Fernando Alonso lämnar f1 efter den här säsongn och kommer antagligen att köra den amerikanska IndyCart serien.

Ingen glömmer väl loppet 2015.

– Äh det är en man på banan, sa Sebastian Vettel.

En rejält berusad man gick tvärs över banan och hoppade över muren och försvann genom ett hål i staketet. Men stegen var vingliga och långsamma och det dröjde inte länge innan Yogvitam Pravin Dhokia blev arresterad. Han hade gått ut på banan för att filma bilarna och druckit mycket för att samla mod. Engelsmannen dömdes till sex veckors fängelse och dryga böter.