Formel 1-bloggen: Löjlig förklaring efter missen

Lewis Hamilton vann Japans GP före Valtteri Bottas och Max Verstappen.

Men det var inte regerande mästaren som spelade huvudrollen. Det gjorde Max, Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Det började med att holländaren Max Verstappen missade en bromspunkt, körde av och snabbt upp på banan igen. Men han hade så mycket fart att han kom över på andra sidan och tvingade Kimi att köra av. Och Sebastian Vettel kom förbi.

Maxs förklaring är löjlig.

– Kimi kunde han släppt upp och väntat tills jag var ute på banan igen. Så jag förstår överhuvudtaget inte varför jag fick ett straff. Det är lite dumt för Kimi hade valt fel linje i chikanen.

Några varv senare drog Valtteri Bottas rakt genom chikanen.

Skillnaden mellan de två var att finländaren var mer eller mindre ensam och hade ingen bredvid sig.

Iceman har självklart en helt annan uppfattning.

– Ingen tvekan om att Max gjorde ett fel. I nästa kurva la jag mig på yttern och lämnade plats men han visste att jag var där och ändå körde han bara på mig och puttade av mig. Förstår inte varför han inte fick ett hårdare straff för jag förlorade ju mer än fem sekunder.

Smällen var avgörande för placeringarna på pallen och kanske även för VM-tabellen mellan Max och Sebastian.

Och den här gången är alla överens om att tysken var för ivrig. Hans stallkamrat kallas för Iceman för att han är så cool och lugn men det har inte smittat av sig på Sebastian.

– Det var helt och hållet Maxs fel, anser han.

Seb startade bara som åtta efter ett urdåligt kval på grund av fel taktik. Perfekt start och redan på första varvet efter att säkerhetsbilen kört tillbaka till depån attackerade han Max i Spoon-kurvan om tredjeplatsen.

– Jag körde hårt för att komma om men var inte desperat. Men om jag inte försöker kan jag lika bra stanna hemma.

– Jag visste att han hade fått ett straff men jag var snabbare. Luckan var där men när han såg mig så försvarade han sig, men jag låg på innern och vi var jämsides så jag hade kommit först genom kurvan.

– Varje gång som Max märker märker att någon ligger nära honom tycker jag att han blockerar när man inte skall göra det. Och inte på ett sådant sätt.

En detalj som gjorde att Sebastian försökte var att en lampa på Red Bull-bilen blinkade och det betyder att batteriet är tomt och att bilen framför kör lite långsammare. Alltså drar den bakom på lite extra.

– Missförstå mig inte för det är en del av racing och jag ångrar inte att jag försökte och i det ögonblicket var det inte fel. Men i efterhand är det lätt att säga att med det resultat som det blev skulle man gjort det på ett annat sätt

Kommer du i framtiden att attackera Max på samma sätt?

– Ja, och fråga honom om han kommer att tänka två gånger när han försvarar sig. Att han kan fortsätta är inte rätt och att jag är den som snurrar är inte heller rätt. Alltid ett problem med Max. Otroligt vad han hittar på.

Sebastian var ensam om sin kritik.

– Är också lätt att kritisera för när man ser det på tv ser det alltid annorlunda ut.

Max hade en helt annan version av vad som hände. Domarna hade samma uppfattning och den här gången ansåg man att holländaren inte hade gjort något fel. Det kallas för racingincident. Den som fick ett straff var Sebastian som efter piruetten snällt fick vänta tills alla hade passerat och han kunde fortsätta som siste man.

– Sebastian körde på mig. Så enkelt är det. Inte första gången. Jag gav honom plats men i den kurvan kan man inte köra om. Han kunde ha väntat ett par varv för han var utan tvekan snabbare.

Att det går att köra om i Spoon visade Sebastian i slutet av loppet när han drog förbi Romain Grosjean utan problem. Finns dock en viss skillnad. Fransmannen ville inte ligga i vägen. Romain är inte Max och kör en Haas och inte en Red Bull.

Skulle Sebastian också fått ett straff? Max pekar på krocken mellan de två i Kina men den gången var det holländarens fel. Han körde rakt in i sidan på Ferrarin och bägge snurrade och fick ett tidsstraff på 10 sekunder.

– Tyvärr är det inte jag som skriver reglerna för F1. Om jag hade gjort hade det blivit mycket färre straff.

När Max korsade linjen, som trea, fick han en kommentar från sin chef Christian Horner.

– Du kommer inte att vara särskilt poppis hos Ferrari eller italienarna.

Svaret var typiskt Max.

– Inte mitt problem. Kimi och Sebastian var alldeles för aggressiva.

Har Red Bull och Christian Horner medlidande med Vettel?

– Bra att det inte blev något straff efter krocken mellan Max och Sebastian. Attacken kom lite sent och dessutom lite vild. Alla vet ju att Max inte ger bort något. Tyvärr var det nog avgörande för kampen om VM.

Smällen med Kimi?

– Straffet var lite hårt. Max gjorde helt klart ett fel och blockade hjulen och körde av. När han kom ut på banan igen fanns det ingen plats så hur skall man då kunna köra åt sidan?

Maurizio Arrivabene, Ferraris stallchef, hade också sin uppfattning.

– Racing incident. Sådant som händer. Man kan varken skylla på Sebastian eller Max.

Alltså motsatsen till vad hans förare Sebastian Vettel säger.

Scuderia hade kunnat ge en stallorder på något av de sista varven. Kimi låg femma och Sebastian sexa. Kanske lät man bli för tysken låg 40 sekunder efter sin stallkamrat och ville man ändra på rangordningen hade Kimi tvingats stanna och det hade verkligen sett löjligt ut.

Lewis Hamilton hade ett enkelt lopp. Ledde från start till mål.

– Jag njöt av varje varv och varje gång jag drog genom kurvorna.

Den här gången var det aldrig någon diskussion om stallorder. Men Valtteri fick inte heller någon present av varken stallkamraten eller teamet. Den får han inte förrän Lewis har vunnit sin femte titel och det kan han göra redan i nästa lopp om han vinner och Sebastian blir trea eller sämre.

– Vi tar inga risker och jag berättar alltid vad som hände 2007. Lewis ledde med 45 poäng men förlorade ändå titeln. Ferrari är fortfarande en svår motståndare.

Det året vann Kimi, som körde en Ferrari, kronan med en poängs försprång. Lewis gjorde ett misstag i sista loppet i Brasilien och blev bara sjua.

– När Lewis har pressen på sig blir han bara bättre och bättre. Han befinner sig på en punkt i sitt liv som han stortrivs med och han njuter av att köra bilen och tävla. Och den kombinationen gör honom så bra.

Man kan alltså säga att det är Lewis styrka och inte Sebastians svagheter som gör att engelsmannen nu leder VM-tabellen med 67 poäng.

Vad säger Maurizio Arrivabene om situationen?

– Vårt arbete är nu att göra det omöjliga möjligt i de fyra lopp som är kvar.

Efter några lopp under sitt första år i Formel 1 fick Max Verstappen ganska hård kritik av de andra förarna, som tyckte att han körde farligt och utsatte dem för en onödig fara. Idag har man accepterat hans tuffa körstil och vet att det är svårt, mycket svårt att köra om honom för frivilligt lämnar han inte en millimeter av banan till någon. Kritiken har mer eller mindre tystat och de gånger som någon är sur på honom är det som bortblåst några timmar senare. Ayrton Senna och Michael Schumacher fick också massor av kritik. En förare som dock verkligen förtjänar det är Kevin Magnussen. Dansken har en gång sagt att han är beredd att dö på banan. Men det är inte de andra och i Suzuka körde han fult igen. Han drar ut till höger när Charles är på väg om.

Vad jag inte förstår är att om domarna nu skall utdela straff så varför fick inte Kevin ett efter ha blockerat Charles.

– Om vi skall köra lopp som han gör kan jag också göra det men jag anser att det är helt fel.

Marcus Ericsson gjorde vad han kunde och blev 12:a.

– Startar man sist och blir 12:a så är det helt ok. Helt ok var det dock inte.

I omstarten körde han på sin stallkamrat Charles Leclerc och det måste man kalla för ett rejält misstag. Kanske hade han glömt att däcken var kalla och hade dåligt grepp.

Anledningen till att han stod längst bak var att man tvingades byta växellådan efter kraschen i kvalet.

Ett fel gjorde Mercedes. När Lewis korsade linjen gratulerade hans racingingenjör Peter Bonnington honom till grand slam; pole, seger och snabbaste varv. Men under tiden som han sa det så körde Sebastian ett ännu snabbare.