Teamorder har varit en del av formel 1 sedan sportens början. I Sverige är det svårt att inte tänka på Ronnie Peterson, som aldrig fick någon riktig chans att utmana om mästerskapstiteln efter att ha tvingats spela andrafiolen bakom Mario Andretti.
På senare år är det här dock något som blivit allt mindre vanligt. I alla fall i början av säsongerna.
Anledningen är enkel. Formel 1 är i grunden en sport, där både de som deltar och de som ser på vill att den som i slutändan står högst upp på prispallen ska ha gjort det välförtjänt.
Samtidigt är det en sport där resultatet i slutändan kan få en enorm ekonomisk betydelse, vilket lett till att teamen många gånger – trots att det är kontroversiellt – går in och påverkar resultaten.
För svenske Marcus Ericsson är det här ingenting konstigt.
– Man är anställd av teamet och måste göra vad teamet bestämmer, säger han.
Kan avgöra mästerskapet
Årets säsong har bjudit på två uppmärksammade fall. Det första var när Force India-förarna Sergio Perez och Esteban Ocon kolliderade med varandra på det första varvet i Singapores Grand Prix.
Det var inte första gången som förarna förstörde för varandra – och blev den sista droppen för teamet, vilket ledde till att förarna sedan dess förbjudits att köra mot varandra.
– Det är oacceptabelt för två teamkamrater att krascha med varandra, och det har kostat oss dyrt, rasade Force Indias teamchef Otmar Szafnauer efteråt.
Säsongens mest kontroversiella beslut kom dock vid Rysslands GP för en vecka sedan.
Valtteri Bottas tog pole position och ledde loppet igenom – tills dess att han på varv 25 fick order från Mercedes att släppa förbi teamkamraten Lewis Hamilton.
Detta eftersom Hamilton slåss om titeln i förarmästerskapet, något som inte Bottas gör.
Den finländske föraren var märkbart nedstämd efter loppet och Hamilton valde att inte fira vinsten på det sätt han normalt brukar göra, eftersom "Valtteri förtjänade den".
– Från teamets perspektiv var det ett perfekt resultat i dag. Men inte för mig, sa Bottas efter loppet.
Resultatet kan få stor påverkan på slutresultatet i mästerskapet, där Hamilton nu dragit ifrån rejält.
Ericsson: ”Var inte glad”
För Marcus Ericsson är teamorder ingenting nytt. Vid Österrikes GP tidigare i år låg svensken på en niondeplats – men fick släppa lagkamraten Charles Leclerc förbi sig på det sista varvet.
– Det kändes surt, men det var som det var. Det är så det fungerar. Teamet tänker alltid på vad som är bäst för teamet, säger Ericsson.
Han säger att det är något som tillhör sporten, men att han samtidigt har förståelse för Bottas reaktion efter loppet i Sotji.
– Jag förstår att Bottas inte tyckte det var så roligt senast, jag träffade honom efter loppet och han var inte glad, det kan jag säga. Men han vet också att det är spelets regler.
Det måste vara extra surt för Bottas att ge bort en seger i ett lopp?
– Ja, det är klart att det inte är roligt.