Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Världens enda Alfa Romeo 155 GTA Stradale är till salu

BMW hade M3, Mercedes hade 190E 2,5-16, Alfa Romeo hade… ingen. Det förhållandet tänkte italienarna ändra på, så de tog fram 155 GTA Stradale. Ett exemplar blev det och just denna unika bil ska nu säljas.

Världens Alfisti börjar förmodligen dregla just nu. Många andra börjar sannolikt göra detsamma, för i detta fall behöver man inte vara en Alfista för att avsöndra saliv. En väldigt speciell Alfa Romeo ska nämligen säljas på auktion i slutet av månaden. Men låt oss ta det hela från början…

Under 1992 började Alfa Romeo tillverka 155:an som även fanns i en banversion kallad 155 GTA. Redan under debutsäsongen 1992 lyckades 155 GTA vinna det italienska standardvagnsmästerskapet Campionato Italiano Superturismo med Nicola Larini bakom ratten.

Vinsten sådde ett frö hos Alfa Romeo-ledningen som såg hur framför allt BMW och Mercedes under 1980-talet hade lyckats skapa två ikoner i M3 (E30) och 190E 2,3-16 som senare blev 190E 2,5-16 (även Audi hade en motsvarighet i S4, den kom 1991. S2 kom för övrigt 1990). Alfa Romeo skulle helt enkelt bygga en konkurrent. Bygga en gjorde de också, två år innan 155 GTA gick och vann både BTCC och DTM (1994), förstnämnda med Gabriele Tarquini som förare och sistnämnda med Nicola Larini, han som vann i Italien 1992.

En gatversion av 155 GTA skulle självklart få namnet 155 GTA Stradale. Det italienska ordet stradale betyder just ”(för) gata/väg”.

Ansvarig för projektet blev Abarth-ingenjören Sergio Limone som bland annat skapat den smått legendariska rallybilen Lancia Rally 037 som dock inte blev lika framgångsrik som sin efterträdare Lancia Delta S4.

Som grund använde Sergio Limone 155 Q4, det vill säga den fyrhjulsdrivna toppversionen av 155:an. Det innebar att många av drivlinans komponenter var desamma som i ikonen Lancia Delta HF Integrale, dock med en bakre diff i gjutjärn i stället för aluminium för att få till den rätta balansen i bilen. Den turbomatade tvålitersfyran preparerades enligt Grupp N-specifikationer och karossen gjordes om för att efterlikna banbilen, bland annat monterades en stor bakvinge.

Hjulupphängningen byttes ut till doningar som var väldigt lika de som satt i nämnda Delta Integrale och interiören gjordes sportigare med bland annat stolar med mer stöd, racingratt med markering för klockan 12, och en röd huvudströmbrytare, precis som på en tävlingsbil.

F1-läkaren Sid Watkins i främre passagerarsätet i världens enda Alfa Romeo 155 GTA Stradale under Italiens Grand Prix på Monza 1994, drygt fyra månader efter Ayrton Sennas dödliga krasch på Imola.
F1-läkaren Sid Watkins i främre passagerarsätet i världens enda Alfa Romeo 155 GTA Stradale under Italiens Grand Prix på Monza 1994, drygt fyra månader efter Ayrton Sennas dödliga krasch på Imola.

När prototypen stod klar imponerades förmodligen Fiat-cheferna av det mesta, men inte av motorn. De ansåg nämligen att en turbomatad tvålitersfyra var för klen, det behövdes en kraftfullare sexa. Kruxet var att en sexa inte fick plats tillsammans med övriga drivlinan.

Ett annat problem som cheferna såg var att för att få igång produktion av Alfa Romeo 155 GTA Stradale var man tvungen att starta upp en helt ny produktionslina, och en sådan process var på tok för kostsam. Projektet fick alltså aldrig grönt ljus av cheferna och prototypen som byggdes fick aldrig sällskap av fler.

Men Alfa Romeo visade gärna upp bilen, bland annat på Bolognas bilsalong 1994 och under Italiens Grand Prix på Monza samma år där den fungerade som läkarbil. I bilen satt ingen mindre än Formel 1-läkaren Sid Watkins som gick bort vid 84 års ålder i september 2012.

Banbilen Alfa Romeo 155 GTA i DTM 1994, ett lyckosamt år för Alfa Romeo med vinst i både DTM och BTCC.
Banbilen Alfa Romeo 155 GTA i DTM 1994, ett lyckosamt år för Alfa Romeo med vinst i både DTM och BTCC.

Bilen hamnade ganska kort därefter hos rallyföraren Tony Fassina. Efter fyra år i hans verkstad köpte hans kompis bilen och tog med den till Tyskland där den gjordes gatlegal. 1999 återvände bilen till Italien och ingick i en samlares kollektion. Alldeles nyligen bytte den ägare och nu är det dags för ägarbyte igen.

Denna enda Alfa Romeo 155 GTA Stradale uppges vara i absolut originalskick och i god kondition. Den har rullat ungefär 4 000 mil och ska säljas vid Bonhams auktion i italienska Padua (Padova) den 27 oktober i år. Bilen värderas till mellan 1,9 och 2,3 miljoner kronor.

LÄS MER: Fler fantastiska bilar till salu