Honda firar att det har gått hela 50 år sedan Montesa Cota började tillverkas. Cota är den enda mc-modellen som har sålts utan avbrott sedan 1968 i Spanien.

Trialmodellens framgångar beror enligt Honda på att tillverkaren hela tiden har satsat på utveckling, hög teknisk kvalitet och anpassning till marknadens behov. Därför är Montesa Cota den mest långlivade mc-modellen i tillverkning i Spanien, och den enda motorcykeln (frånsett skotrar) som tillverkats kontinuerligt i Europa under fem årtionden. Sedan modellen lanserades har den sålts i över 160 000 exemplar.

Montesa tillverkas i Hondas fabrik i Santa Perpètua de Mogoda utanför Barcelona och exporteras över hela världen. I dagsläget tillverkas fem modeller i fabriken: Montesa Cota 4RT, Race Replica, 300RR, 4Ride och Honda RTL300R. Förutom kompletta motorcyklar tillverkar fabriken även komponenter till Honda-koncernens tre affärsområden (bilar, mc och övriga motorprodukter).

Honda firade jubileet med en konferens i utbildningsanläggningen Honda Safety Institute utanför Barcelona. På plats fanns personer med stor betydelse för utvecklingen av den ikoniska Montesa-modellen, som Joan Cañellas (tidigare vd) och Francesc Xavier Permanyer (son till Montesa-grundaren). Efter konferensen visade Toni Bou – världens främste trialförare genom tiderna – upp en specialversion av Cota som tagits fram för 50-årsjubileet. Jubileumsversionen är en hyllning till en av mc-världens mest långlivade och framgångsrika modeller.

ENGELSKA TRADITIONER INSPIRERADE

På 1960-talet blev trial väldigt populärt i Storbritannien, där tävlingarna drog igång på hösten när säsongen för roadracing och motocross tog slut. Tävlingsförarna körde trial under vintermånaderna för att hålla formen och ha kul samtidigt.

Montesa märkte att trial blev allt populärare i slutet av 60-talet och började satsa på trialhojar med motorn från tillverkarens framgångsrika landsvägsmodell Impala som utgångspunkt. Montesa utvecklade flera prototyper som till slut resulterade i den banbrytande Cota 247. Modellen blev snabbt en storsäljare tack vare fina prestanda och en nyskapande och smal design med rena linjer. Det mest utmärkande var att bränsletanken och sadeln hängde ihop i en enda konstruktion, vilket bidrog till att modellen belönades med ett industridesignpris 1968.

Framgångarna både försäljnings- och tävlingsmässigt gav Cota 247 legendstatus och tillverkningen fortsatte i 12 år utan större förändringar. Med Cota 247 skapade Montesa ett designspråk som levde vidare i märkets efterföljande storsäljare, som de mindre modellerna Cota 25 och Cota 49. Detsamma gällde de större trialhojarna Cota 348, 123 och 172.

I närmare 15 år såldes massor av Cota-modeller runt om i världen, men i början av 1980-talet kom en tuff ekonomisk period för mc-branschen som även drabbade Montesa. Lösningen blev att Montesa började samarbeta med Honda för att tillverka det japanska märkets modeller i Montesa-fabriken i Esplugues de Llobregat utanför Barcelona. 1986 skapades organisationen Montesa Honda, en stark sammanslagning som gjorde att utveckling och tillverkning av kvalitetsmotorcyklar i Katalonien kunde fortsätta. På samma gång var samarbetet ett utmärkt sätt att få in Hondas enorma mc-erfarenhet i trialvärlden, i kombination med den senaste tekniken från Montesas utvecklingsteam.

Tack vare sammanslagningen fortsatte Montesas framgångar och tillverkaren utvecklade Cota 304, 307, 310 och Cota 311. Den sistnämnda modellen hade en modern och lätt aluminiumram och för första gången använde Montesa en vätskekyld tvåtaktsmotor.

JAPANSK TEKNIK BÖRJAR ANVÄNDAS

Cota 314R var den första gemensamma trialhojen från Montesa och Honda. Modellen blev början på ett koncept där Honda levererade en motor som hade utvecklats tillsammans med HRC. Efterföljaren Cota 315R radade upp segrar med stora namn som Marc Colomer, Dougie Lampkin, Takahisa Fujinami och Laia Sanz bakom styret. Efter många framgångsrika år lanserade Montesa den helt nya modellen Cota 4RT 2004. Det var den första trialhojen med aluminiumram och en avancerad fyrtaktsmotor med fyra ventiler och elektronisk bränsleinsprutning. Modellen innebar stora tekniska framsteg, både prestandamässigt och tack vare renare avgaser än tvåtaktsmotorer.

Ända sedan Cota 4RT lanserades och fram till idag bygger alla Montesa-modeller på den senaste generationens fyrtaktsmotorer med låga utsläppsnivåer.

Cota 300RR är den senaste modellen i serien och även den är en modern fyrtaktare med elektronisk insprutning. Resultaten visar tydligt modellens imponerande prestanda: Montesa lade beslag på hela den totala prispallen i TR2-klassen av trial-VM 2018.

Under Cota-seriens 50-åriga historia, från Cota 247 till Cota 300RR, har det funnits hela 43 varianter av modellen. Det är ett tecken på Montesas höga utvecklings- och tillverkningskapacitet, som speglas i 1 276 000 tillverkade enheter (441 000 Montesa och 835 000 Honda) mellan 1945 och 2017.

MONTESA COTA HAR FLEST SEGRAR I TRIAL-VM

I maj 1968 debuterade Montesa med Cota 247 i den mest prestigefyllda internationella trialtävlingen Six Days i Skottland, där föraren Don Smith kom trea. Samma år vann Pere Pi det första spanska trialmästerskapet. Pere var testförare för Montesa och hade själv varit med och utvecklat modellen. Framgångarna fortsatte året efter med vinst i Six Days lagtävling i Skottland. 1980 vann Ulf Karlsson trial-VM på en Cota 348 samtidigt som Montesa tog hem märkestiteln. Efter Ulf följde en lång rad världsmästare på Montesas trialhojar: Dougie Lampkin, Takahisa Fujinami, Laia Sanz, Alfredo Gómez och Toni Bou. Störst av alla genom tiderna är dock Toni Bou med 24 VM-titlar i följd från 2007 till 2018 (12 inomhus och 12 utomhus).

Sedan 1980 har Montesa totalt vunnit 65 VM-titlar (21 märkestitlar och 44 förartitlar), och sedan 2000 har Montesa dominerat trial-VM med 18 märkestitlar av 19 möjliga.

SPECIALVERSION FÖR MONTESA COTAS 50-ÅRSJUBILEUM

För att hylla Cotas 50-åriga historia visar Montesa upp en exklusiv specialversion i begränsad upplaga som heter ”50 Aniversario”. Jubileumsversionen bygger på nya Cota 300RR som har specialdesignats för att fira den pigga 50-åringen.

Det första man lägger märke till på jubileumsversionen är den guldfärgade ramen och svingarmen. Guldfärgen matchas med svarta och vita inslag och jubileumsdekaler på resten av hojen. Dessutom har skärmarna och övrig plast en speciallack. Fälgarna är svarta med vita jubileumsdekaler.

Specialversionen av Cota tillverkas endast i 50 numrerade exemplar. Motorcyklarnas nummer i den begränsade serien är lasergraverat på ramen. Köparen får även med ett särskilt intyg med exemplarets nummer i serien. Det ingår också ett depåstöd som är tillverkat i Montesa Honda-fabriken och en exklusiv bok ”Montesa, The Art Gallery” som är signerad av Toni Bou.

Teknikmässigt bygger jubileumsversionen på nya Cota 300RR. Under motorn sitter en ny hasplåt med samma design och lätta men starka material som på Toni Bous världsmästarhoj. Både nya Cota 300RR och jubileumsversionen har uppdaterade bromsok med bättre kraft och känsla. Dessutom har bromshandtaget en ny konstruktion och justeras nu utan verktyg. Andra nyheter är invändiga uppdateringar av koppling och bromscylinder för ökad hållbarhet. Det nya sidostödet av aluminium är 200 gram lättare än föregående modell.