Gå direkt till sidans innehåll

Hård kritik: ”En sorglig dag för motorsporten”

Nästa år har den nya serien W Series, som endast tillåter kvinnliga tävlanden, premiär.

Mästerskapet har som mål att få fler kvinnor till formel 1 – men har kritiserats av flera aktiva förare.

Pippa Mann.
Foto: DARRON CUMMINGS / AP
Lewis Hamilton.
Foto: PIXATHLON/REX / PIXATHLON/REX/IBL REX FEATURES

Motorsporten är en av få sporter där män och kvinnor tävlar mot varandra på lika villkor. Trots det så är det nu 26 år sedan en kvinnlig förare körde i formel 1, och genom sportens historia har endast två kvinnor funnits med på startlinjen under ett lopp.

Nu vill man se en förändring.

I ett försök att ge kvinnliga förare större möjligheter att nå formel 1 har en ny serie startats: W Series. 

– Om du vill se en fundamental skillnad i resultat så behöver du en fundamental skillnad i processen, säger David Coulthard, som själv vunnit 13 F1-lopp, till BBC och fortsätter:

– Kan de bli lika bra som Lewis Hamilton? Det vet jag inte. Men jag vet att det finns många som kör f1 nu som inte är lika bra som Lewis.

W Series är endast öppen för kvinnliga förare och kommer att dra i gång våren 2019. Under första året kommer man att köra totalt sex lopp på några av Europas största banor, med målet att expandera serien till att inkludera lopp i Asien, Nord- och Sydamerika samt Australien framöver.

Totalt kommer serien att ha 18-20 förare som väljs ut baserat på en serie av olika tester, däribland testar både på bana och i simulator. Alla kommer att köra identiska formel 3-bilar och totalt kommer en prissumma på cirka 13,5 miljoner svenska kronor att fördelas mellan deltagarna. 

”En sorglig dag för motorsporten”

Mästerskapsvinnaren har chansen att ta hem en tredjedel, cirka 4,5 miljoner kronor, som ska hjälpa till att finansiera en framtida satsning.

Alla är dock inte lika förtjusta i idén av en serie bara för kvinnor. En av de som tydligt uttryckt sin åsikt om det nya mästerskapet är IndyCar-föraren Pippa Mann.

”En sorglig dag för motorsporten. De med resurser att hjälpa kvinnliga förare väljer att segregera dem i stället för att stödja dem. Jag är djupt besviken över att få se ett sådant historiskt steg bakåt tas under min livstid”, skriver hon i ett inlägg på Twitter.

Hon får medhåll av brittiske Charlie Martin, som har som mål att bli den första transexuella föraren att tävla i Le Mans 24-timmarlopp.

– Sport diskriminerar inte längre människor för deras hudfärg, så det är skrämmande att vi år 2018 ändå tycker att det är okej att göra det när det handlar om könstillhörighet, säger hon till CNN.

”Bra att unga tjejer blir introducerade för formelbilar”

Tatiana Calderon är en av de kvinnliga förare som varit närmast en plats i formel 1 de senaste åren, och blev tidigare i veckan under ett test med Sauber den första kvinnliga föraren på tre år att köra en formel 1-bil i officiella sammanhang. 

Hon menar att all hjälp som kvinnliga förare kan få är en bra sak.

– Det är definitivt bra att unga tjejer blir introducerade för formelbilar. För mig personligen, däremot, vore det att ta ett steg tillbaka, säger hon till Bild.


LÄS MER: Allt du behöver veta om formel 1-säsongen 2018

LÄS MER: Här finns svaret på Schumacher-gåtan

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.