Teslas nya trick: Model 3 förvandlas till driftingbil med Track Mode

En ny uppdatering av programvaran gör Tesla Model 3 Performance till en riktig kul bil på bana. Nu går det att drifta med full kontroll.

Annons
Annons

Tesla Model 3 finns i två fyrhjulsdrivna versioner, Dual Motor och Dual Motor Performance. Den sistnämnda är riktigt kraftfull och klarar 0–60 mph (0–96 km/h) på endast 3,5 sekunder.

I senaste programuppdateringen av Tesla Model 3 Dual Motor Performance ingår ett nytt körprogram, döpt till ”Track Mode”. Tesla betonar att detta program är avsett för bankörning, men det lär väl inte hindra vissa ägare att aktivera Track Mode även vid landsvägskörning.

När föraren väljer Track Mode på sin Tesla Model 3 Dual Motor Performance blir bilen nästan helt bakhjulsdriven. Det gör det lättare att bryta ut bakänden och drifta genom kurvorna. Bilen känner av vilken vinkel som uppnås och framhjulsdriften används för att stötta föraren, även bromsarna aktiveras individuellt vid behov. Hur det fungerar ser man i filmen längst ner på sidan.

Track Mode innebär inte enbart att man kan åka på sladd med Tesla Model 3 Dual Motor Performance. Det finns fyra grupper av finesser inbakade i körprogrammet:

Motor Torque for Rotation

Med en reaktionstid på bara några millisekunder kan bilen avgöra sladdvinkeln och styra momentet på bakaxel och framaxel.

Increased Regenerative Braking

Funktionen att regenerera bromskraften finns på alla elbilar, inklusive Tesla Model 3. Men när föraren väljer Track Mode används en mycket kraftig regenerering, något som skulle upplevas obekvämt mycket under vanlig körning. Men det hjälper bilen att ladda upp batteripaketet samtidigt som föraren kan köra med en pedal i vissa lägen. En tredje fördel är att belastningen och temperaturen på de fysiska bromsarna kan hållas nere.

Track Focused Powertrain Cooling

Med Track Mode aktiverat ökas kyleffekten på batteripaketet. Temperaturen sänks men kommer givetvis att öka på grund av effektuttaget. Enligt Tesla så ”överklockar” man också AC-kompressorn för att ge maximal kylning till batteripaketet.

Enhanced Cornering Power

Genom att aktivera bromsarna individuellt på varje hjul går det att bättre styra kraften mellan inner- och ytterhjul. Vid kurvtagning ”lättar” innerhjulet vilket ökar risken för att spinna bort kraften och tappa fäste. Men genom att lägga på lagom mycket broms på innerhjulen styrs drivkraften till ytterhjulen, där greppet är bäst. Därmed styr bilen in bättre i kurvorna och får mer grepp ut ur kurvorna.

 

Mer information från Tesla: How Track Mode Works

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen