Startsida / Inlägg

Kimi Räikkönen i Sauber – och svensk talang testar i Abu Dhabi

av Anna Andersson

I söndags avslutades F1 2018.

I dag startade F1 2019.

Med Kimi Räikkönen i Sauber. Efter 17 år är han tillbaka där han startade och även om han avslutade dagen med ett tekniskt problem såg han ut att ha rätt roligt.

 

Kimi Räikkönen i Sauber

Annars kan vi konstatera att Sebastian Vettel var snabbast under det första däcktestet inför 2019, hans 1.36,812 var mer än två sekunder långsammare än den tid som Lewis Hamilton körde in på under kvalet.

– Jag tycker inte att det är någon större skillnad på de här däcken och de vi körde med 2018, man har de i rätt bra minne eftersom vi körde med dem i förrgår, sa Vettel efteråt.

– Pirelli säger att hypersoft nästa år ligger lite närmare de andra varianterna, precis som det hårdaste däcket, men det körde vi inte alls med.

Däremot kom han med en annan intressant iaktagelse:

– Det kan mycket väl vara så att det däckvalet som man gör på de olika banorna påverkar oss betydlgit mer än skillnande på däcken för 2018 och 2019.

Valtteri Bottas var näst snabbast i Abu Dhabi (+0,419), Lance Stroll som körde för Force India trea (+0,603) och Max Verstapppen fyra (+ 1,135).

Stroll är dock inte bekräftad för Force India än.

Pirelli fortsätter i F1

Pirelli fortsätter som ensam däckleverantör till F1, till och med 2023.

– Pirelli har varit en viktig och skattad partner till Formel 1 sedan 2011. De är ledande när det kommer till att tillhandahålla toppmodern, innovativ teknik. De är ett premiummärke, en given global ledare inom motorsport. Vårt pågående partnerskap är ett ytterligare bevis på vår strävan att föra samman F1 med det bästa inom och bortom motorsport. Vi är väldigt glada över att ha nått det här avtalet som säkerställer en långsiktig och stabil framtid för en så avgörande komponent i Formel 1, säger Chase Carey, ordförande och vd för Formel 1.

Tillsammans med FOM, Formula One Group, ska Pirelli jobba mot nya tekniska regler med bland annat 18-tumsdäck som väntas införas 2021.

– Det är fantastiska nyheter att Pirelli fortsätter sitt partnerskap med Formel 1 till 2023. Det här nya avtalet innebär att vi förlänger vår närvaro inom Formel 1 till sammanlagt 13 säsonger i modern tid, samtidigt som Pirelli även var med 1950 när världsmästerskapet ägde rum för första gången. Formel 1 är och kommer att fortsätta att vara höjden av motorsport: en perfekt miljö för Pirelli, som alltid sett motorsport som en testmiljö för sin mest avancerade tekniska forskning och utveckling. Formel 1 förser oss med en perfekt scen för att visa upp våra Ultra High Performance-däck som sitter på världens mest eftertraktade bilar inom prestige- och premiumsegmenten, där de garanterar högsta standard inom prestanda, hållbarhet och säkerhet, säger Marco Tronchetti Provera, vice ordförande och vd för Pirelli.

Linus testar för  GP3

Linus SVEI går noterade vi att Toro Rosso gjort klart med en ny förare, Alexander Albon, som tidigare kört bland annat Formel 2. Han bildar par med Daniil Kvyatt nästa år.

I dag kom sedan beskedet att Linus Lundqvist ska testa för GP3 i Abu Dhabi den här veckan. Svensken vann brittiska F3 2018 och hoppas på att få köra FIA:s nya F3 mästerskap som avgörs i samband med F1.

– Det är ingen hemlighet att den nya Formel 3-serien finns med i tankarna i vår planering inför nästa säsong, och GP3-bilen är den som mest liknar hur den nya F3-bilen kommer att bli. Det är ingenting klart ännu, men oavsett hur det blir känns det här som en bra chans att få lite körtid i ett relevant sammanhang.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB