Thed Björk rastar Lynk & Co 03 TCR på bana

Nu har Thed Björk och Yvan Muller fått känna på hur nya bilen är att ratta på bana.

Förra månaden drog Lynk & Co Cyan Racing skynket av Lynk & Co 03 TCR, bilen som Thed Björk, nyvärvade Yvan Muller och ytterligare en ännu okänd förare ska försvara ”Sveriges” färger med i nästa års säsong av World Touring Car Cup, eller WTCR som mästerskapet förkortas till (efterföljaren till WTCC).

Nu har Björk och Muller fått chansen att känna hur nya bilen gör ifrån sig på asfalt, både på portugisiska Estoril och på svenska Mantorp Park.

– Känslan att avverka de första varven i en helt ny bil är fantastisk och jag måste säga att Lynk & Co 03 TCR har levt upp till förväntningarna. Geely Group Motorsport har hittills gjort ett bra jobb med utvecklingen och vi kan inte vänta med att komma igång då vi utan tvivel står inför en av de tuffaste säsongerna i standardvagnsracingens historia, säger Thed Björk.

Thed Björk i Lynk & Co 03 TCR.
Thed Björk i Lynk & Co 03 TCR.

Även Geelys motorsportchef Alexander Murdzevski Schedvin är nöjd men medger att det återstår en hel del för att kunna tampas mot konkurrenterna nästa säsong.

– Vi är nöjda med framstegen hittills och bilen har varit pålitlig i de första testerna. Utvärderingsprogrammet går enligt plan och vi har ett par intensiva månader framför oss för att säkra en konkurrenskraftig bil för våra kundteam, säger han.

Yvan Muller har precis anslutit till teamet och är därmed Thed Björks teamkamrat i nästa år WTCR.
Yvan Muller har precis anslutit till teamet och är därmed Thed Björks teamkamrat i nästa år WTCR.

Tävlingskärran Lynk & Co 03 TCR baseras på sedanmodellen Lynk & Co 03 som presenterades i somras. En 500 hästkrafter stark modellversion vid namn Lynk & Co 03 Cyan, som är laglig för körning på gatan, planeras också.