Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Ett viktigt datum”

I vanliga fall skall man inte blanda ihop sport och politik, även om vissa länder gör det i alla fall. Men den 11 december är ett viktigt datum för sporten i allmänhet och F1 i synnerhet.

Då ska parlamentet i London rösta om Brexit. Om det blir nej så lämnar England EU den 29 mars 2019 utan något avtal.

Om det blir ett ja kan det slå hårt mot de team som är baserade i England. Det är bara Ferrari och Toro Rosso, bägge i Italien, och Sauber i Schweiz, som inte finns på ön.

Enligt Mercedes stallchef Toto Wolff så är 1 800 anställda inom Mercedes Motorsport i Brackley och Brixworth, och många är inte engelsmän utan kommer från andra länder inom EU.

– En hård Brexit vore katastrofal för hela Formel-1, säger Wolff, och fortsätter:

– Vad händer med alla anställda som kommer från Europa och deras arbetsrätt? Och kommer det nya tullar och importbarriärer?

– Personligen försöker jag hålla mig utanför politik men i det här fallet går det inte. Vi glömmer varför vi har EU. 70 år sedan var det ett krig i Europa och tänkandet i Europa var att förhindra det i framtiden. Den senaste tiden har mycket ändrats och nationalismen har ökat, nya allianser knyts och andra försvinner. Min personliga uppfattning, och jag pratar inte för Mercedes, är att vi måste titta mycket noga på sitiationen och inte riskera ekonomin för ett helt land.

– Överhuvudtaget inte en särskilt trevlig utveckling.

Tullar är också något som oroar Renault. Bilen byggs i England i Louts gamla fabrik i Enstone, som man investerar mycket pengar i, men motorn tillverkas i Viry i Frankrike. Om det blir en hård Brexit tvingas man då betala tull för motorn när den kommer till England?

Något som oroar Renault

En bil består av ca 14.000 delar och det är bara ca 10% som finns i den nya modellen för säsongen 2019. Många delar kommer från leverantörer från hela Europa och de korsar många gränser innan de kommer till teamens fabriker. Risken är stor att det blir mycket pappersarbete och långa väntetider som kan dra med sig förseningar och extra kostnader.

Nio lopp körs nästa säsong i Europa. Hur kommer transporterna mellan de länderna och England påverkas?

– En av de viktigaste frågorna om det blir nej är hur effektiv arbetet blir vid gränsen, säger Jonathan Neale, chief operating officer hos McLaren, och fortsätter:

– Vi tar 40 ton och 100 människor till varje lopp varannan vecka i 20 länder på fem kontinenter, och hittills har allt fungerat perfekt tack vare väl utvecklade rutiner med tullen och vid gränserna. Tillsammans med de transportföretag som finns i F1 försöker vi förutse vad som kan hända och vad vi kan göra så att vi kan arbeta lika effektivt som alltid.

Neale säger att McLaren har hittat de viktigaste områdena som kan bli svåra om det inte blir något avtal.

– Talanger. Vår ingenjörsgrupp består av experter från inte mindre än 23 länder och vad vi vill undvika är kostnader och det tar lång tid för att förlänga eller att få ett arbetsvisu, säger han, och tillägger:

– Vi vill ha möjligheten att anställa talanger för att de är rätt person för arbetet.

– Annat som också oroar är försörjningskedjan och exporten av våra produkter, administrativa kostnader i samband med icke effektiva gränsövergångar och förseningar. Vi springer inte runt och överdramatiserar situationen men vi är mycket väl medvetna om den.

En som inte är orolig, utan snarare tvärtom, är Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene. Scuderia kan kanske till och med tjäna på situationen om det blir ett nej.

– Självklart är situationen inte ideal för F1.

Inte det bästa scenariot

– Om jag ser det från Ferraris synpunkt, om det går som det ser ut just nu, så misstänker jag att snart kommer många att knacka på dörren i Maranello. Men det är inte det bästa scenariot för F1 i helhet så jag hoppas man hittar en lösning.

Den ende som inte tycks oroa sig är Christian Horner, Red Bulls teamchef.

– Theresa May försöker göra det bästa hon kan med inte de bästa möjligheterna. Det är en komplex situation men jag tror att till syvende och sist vill alla fortsätta att göra affärer med England om vi är konkurrenskraftiga och fortsätter att vara bra med det vi gör. Och F1 är något som vi har gjort riktigt bra så det är ingen tillfällighet att så många team är baserade i England.

Över till något helt annat.

För några veckor senare lanserade bland annat den före detta F1-föraren David Coulhtard en serie enbart för kvinnor. Meningarna var milt sagt delade. Några kvinnor sa att det var ett stort steg tillbaka för det har ju funnits och finns kvinnor i motorsport. De som inte tyckte att det var något fel pekade på att i nästan alla sporter tävlar kvinnor och män för sig. Ett undantag är mixed i tennis.

Trots kritiken så är intresset stort. Inte undra på, för det är helt gratis för de som blir utvalda och prispotten är 1,5 miljoner dollar. Drygt 100 flickor från 26 länder, bland annat Kina, Indien, Venezuela, Japan, USA, Sydafrika och Malaysia anmälde sig. Plus självklart anmälningar från de flesta länderna i Europa. Från Norden Danmark, Norge och Finland men tyvärr ingen från Sverige.

Målet är helt klart: En kvinna i Formel-1

Drygt 50 har blivit utvalda att få vara med i den första utgallringen. Efter hårda tester – både verkliga och virtuella – fitnesstester och tekniska kunskaper kommer 18 att kvalificera sig till serien. Första loppet körs den 3 maj på Hockenheim Ring och den som vinner serien kommer att få hjälp att ta steget upp till F2. Målet är helt klart:

En kvinna i Formel-1.