Historien om BMW M
Premium I början av 1970-talet bestämde sig BMW för att bli bäst på motorsport. Sedan dess har BMW-bilarna varit att räkna med på tävlingsbanorna men också ute på gatorna där M-försedda bilar har representerat det allra yttersta uttrycket för BMW:s filosofi.
En kväll i januari 1972 ringde det i Jochen Neerpaschs telefon. I andra änden fanns
Bob Lutz som hade lyckats få tag i Neerpaschs privata telefonnummer. Lutz var vid den här tiden försäljningschef på BMW och hade redan skapat sig ett namn inom bilindustrin genom sin kometkarriär hos GM, dit han senare skulle återvända. Jochen Neerpasch hade å sin sida avslutat en framgångsrik karriär som racerförare med en förstaplats i 1968 års 24-timmarslopp på Daytona i en Porsche 907 som främsta merit.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld. Efter kampanjperioden övergår prenumerationen till ordinarie pris 89 kr/mån tillsvidare.
Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Expressen Premium
Få tillgång till hela Expressens digitala värld. Efter kampanjperioden övergår prenumerationen till ordinarie pris 89 kr/mån tillsvidare.
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se