Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Oroligt i svensk motorsport

Det borde se bra ut för svensk motorsport. Vi har en regerande världsmästare i rallycross, Johan Kristoffersson. Thed Björk kör för Cyan Racing i WTCR. Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson tävlar i IndyCar. Linus Lundkvist är brittisk Formel 3-mästare. Men jag ser mörka moln på himmelen.

Foto: STCC

Rallycross-VM har upplevt det största dråpslaget 2018 som serien skådat sedan starten 2014. Tre fabriksteam drar sig ur liksom svenska OMSE. Ford försvann tidigare. Det innebär att sex svenska förare i dag inte har styrningar för 2019. Finns VM överhuvudtaget kvar 2019? Jag är skeptisk.

Problemet ligger i att rallycross-VM vill bli elektriskt. Men det måste till minst tre fabrikanter med fyra bilar vardera. Så länge inte någon säger att ”Ja vi kommer” avvaktar de andra.

Foto: Audi

STCC, vårt främsta racingmästerskap, har fått massor av skit, med all rätt, för behandlingen av ljuddämparärendet med PWR. Nu är frågan vilka team som är intresserade av att köra STCC, utom PWR som är de enda som presenterat en förare: Robert Dahlgren. Så här tyst i december brukar det inte vara.

Inga andra team har sagt något och, ja jag vet inte, men att norrländska syskonparet Jessica och Andreas Bäckman lämnar WestCoast Racing för ett italienskt team och TCR Europe kanske säger något.

Att den nya banan i Skellefteå, Fällforsen, verkar vara på fallrepet redan innan start efter en miljon i böter för missade byggnadslov hjälper inte situationen för STCC. Och de ska till Danmark också, för dyra fraktkostnader.

Jag tror STCC kan tappa halva startfältet till 2019, så negativ känner jag mig. Tyvärr. Om så är STCC dött.

Foto: STCC

Att rallycrossteamet PSRX tar ett sabbatsår från rallcrossen (säger de) betyder att Johan Kristoffersson står utan jobb 2019. Hoppas jag får fel.

Men här börjar det finnas ljusglimtar. Det snackas om att Johan får köra WTCR i stället, i en Volkswagen med lönen betald från tyskarna. Inget är säkert, men kom ihåg var du hörde det först.

Thed Björk sitter i ”svenska” Lynk & Cos nya WTCR-racer som drivs av Cyan Racing i Göteborg. Tror det blir Thed som rankas som försteförare med sina 38 år och kommer att backas upp av de äldre, men snabba, Yvan Muller och Andy Priaulx. Med andra ord tre världsmästare i Lynk & Co. Vad kan gå fel?

Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson i IndyCar är ju också fantastiskt roligt, bara vi får se det på någon svensk tevekanal. Att Felix kan vet vi redan och det här kan bli Marcus återkomst i vinnarcirkeln.

Rally-VM däremot verkar dystert ut ur svensk synvinkel. Pontus Tidemand har inte längre kontrakt med Skoda så vart bär det hän? Emil Bergkvist vann juniorklassen WRC3 2018 och ska få köra WRC2 som pris. Men finns Malcolm Wilsons M-Sport kvar 2019 med sina Ford-bilar? De kämpar för överlevnad enligt rapporter. Det är M-Sport som ska förse Emil med en Fiesta RS5, fria däck och bränsle för 2019.

Ja, många frågetecken inför 2019 och jag tror att det inte blir så lugna juldagar för många av våra framgångsrika utövare. Budgetböckerna för 2019 stänger snart, om de inte redan gjort det, och utan pengar, ingen motorsport.