Fredrik af Petersens summerar F1-året

Formel 1-fans från hela världen har valt vilket lopp de tyckte var det bästa 2018. Svaret är överraskande, menar expert Fredrik af Petersens.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Inte det när Lewis Hamilton vann sin femte titel i Mexiko utan när Kimi Räikkönen vann i USA. Omröstningen visar återigen hur populär Iceman är.

4 093 305 åskådare kom till minst ett av 21 lopp 2018 och det gav ett snitt på 194 919 per helg – en ökning med 2,7 procent jämfört med 2017.

Sju lopp hade mer än 200 000 åskådare. Etta på den listan var England med 340 000. Fyra lopp hade en ökning med mer än 10 procent och bäst var det i Baku, +31,6 procent.

Antalet åskådare bara på söndagen var 1 702 959, ett snitt på 81 093. Till Silverstone kom 140 500. Sex lopp ökade med dubbla procent siffror. Om man justerar att 2018 kördes 21 lopp och 2017 20 ökade antalet åskådare i år i alla fall med 7,83 procent. Liberty Media jämför siffrorna med årets viktigaste sportevenemang: VM i fotboll, som drog i snitt 47 371 åskådare per match. Finalen i Moskva sågs av 78 011.

Sajten Motorsporttotal har med en panel med bland annat den före detta F1-föraren Marc Surer analyserat den gångna säsongen inklusive konspirationsteorier.

Börjar med Fernando Alonso. Slutade han frivilligt eller blev han mer eller mindre tvingad?

Spanjoren själv säger att han tröttnat på F1 i dess nuvarande form och hade ingen lust längre att köra en bil som han inte hade en chans att vinna med. Är det verkligen sanningen?

Panelen, och de är inte ensam, tror däremot att sanningen är att inget av de stora teamen ville ha honom. Fernando sa att Red Bull tog kontakt med dem. Något som stallchefen Christian Horner flera gånger förnekat.

Hade han kört en annan bil så att han kunde blanda sig i toppstriden hade spanjoren stannat kvar. Att han hoppar av säger Surer är bara ett självförsvar för att inget av de bästa teamen ville skriva kontrakt med honom men att Fernando vill inte erkänna det.

Är anledningen att det kanske ligger en ”förbannelse” över stallchefen för det team han kör för?

Flavio Briatore fick sparken efter den så kallade Crashgate i Singapore 2008. Nelson Piquet jr fick order om att krascha på ett visst ställe så att säkerhetsbilen skulle komma ut. Alonso vann. Han hade varvet innan varit inne och bytt däck och kunde stanna ute medan de andra körde in i depån för byte. Hos Ferrari försvann Stefano Domenicali, Ron Dennis, hans efterträdare Martin Whitmarsh, bägge involverade i Spygate 2007, och Eric Boullier, i somras, alla McLaren. Av någon underlig anledning var det nästan alltid en skandal som stod i centrum.

Varför har inte McLaren eller Williams vunnit på flera år?

Panelen tror sig veta varför. Man har inte koncentrerat sig på F1 utan splittrat sig. McLaren tillverkade cyklar för Tour de France, enhetselektronik för NASCAR, solpaneler och den svindyra sportbil mellan 1993 och 1997 och under de åren vann man inte ett enda lopp. Fram till 1997 lämnade 106 bilar fabriken, 72 registrerades som gatubilar och 28 som sportvagnar i Fia mästerskapet GT1. Samma år vann äntligen David Coulthard igen.

Williams beslöt att starta Williams Advanced Engineering, Williams Hybrid Power och Williams Heritage med samma dåliga tävlingsresultat. När man stängde fabriken Qatar vann Pastor Maldonado direkt i Spanien.

En annan faktor som försvagat de två teamen är en svag ledning. Frank Williams var en perfekt chef men är sedan länge sjuk och har dragit sig tillbaka. Hans dotter Claire har tagit över men är inte samma starka personlighet. Och två amerikanske chefer hos McLaren. Zak Brown och Gil de Ferran. Många tvivlar på att de är de rätta på posterna.

Red Bull klagade ofta över att sedan teamet beslöt att byta till Honda motorer har man fått en sämre motor av Renault. Och att det skulle förklara varför Daniel Ricciardo och Max Verstappen hade vissa problem.

Men panelen är inte helt övertygad om det för det finns faktiskt en regel som säger att ett kundteam skall få samma motor som ett fabriksteam. Om inte teamet ber om något annat. Vad som kan ha varit ett problem är att Red Bull beslöt själva när de ville ha en uppdaterad motor. Surer säger att kanske teamet också gjort något fel när de installerade motorn för det var ju ofta olika saker som inte skulle ha gått sönder som gick sönder.

F1-motorerna är mycket känsliga och en annan anledning kan också vara att Red Bull valde bensin och olja från Exxon Mobil medan BP var Renaults leverantör. Så panelen kommer fram till den slutledningen att det är fel att skylla allt på Renault.

Vad man också diskuterade var vilken inverkan pappa Jos och managern Raymond Vermeulen hade och har på Max. Duon saknades ganska ofta i andra halvan av säsongen och då gick det också mycket bättre för Max.

En annan förare som fick rubriker var Esteban Ocon. I år körde han för Force India men fick inte stanna kvar när Lance Strolls pappa köpte teamet. Men fransmannen verkar inte vara alltför deppad och Surer och hans kollegor är mer eller mindre övertygad om att Esteban, som är en Mercedes junior, har ett kontrakt och kommer att köra för teamet 2020. I år är han reservförare. Förloraren skulle vara Valtteri Bottas. Om han inte nästa år börjar vinna igen.

Ferrari. Går inte en säsong utan att det legendariska teamet toppar listan över de team som det cirkulerar mest rykten om.

En experter i panelen säger att han tror inte att Maurizio Arrivabene kommer att vara teamchef länge till. Och om högste chefen Sergio Marchionne inte hade gått bort i somras hade man helt och hållet koncentrerat sig på Sebastian Vettel och därmed haft en större chans att äntligen vinna en vm titel. Marchionne ville helst av allt ha en världsmästare i teamet.

Att man inte till 100 procent stöttade tysken såg man i Monza. Först talade man om för Kimi Räikkönen att man skulle inte förlänga hans kontrakt. Iceman svarade med att köra sitt eget kval och tog pole position från Sebastian. I sin iver att komma upp i ledningen krockade tysken redan på första varvet med Lewis Hamilton. Att de som satt på kommandobryggan ibland inte visste vad de skulle göra såg man många gånger. I Hockenheim frågade Kimi hur han skulle reagera. Skulle han släppa förbi sin stallkamrat eller inte? Något riktigt svar fick Iceman aldrig.

Med Marchionnes bortgång försvann också den starka ledaren som Ferrari behövde. Alla var hade stor respekt  för honom och var rädda att få sparken. Märkvärdigt. Men efter hans bortgång började mycket gå snett. Intrycket som både panelen och den italienska tidningarna har är att ingen är rädd för Arrivabene och att man är på väg att trilla in i samma kaotiska mönster som förr. Alla skyller på alla och ingen vill ta ansvar när inget fungerar men är snabba att klappa sig på bröstet när det går bra.

– Om det var strategin eller i den tekniska utvecklingen vet jag inte men jag är helt säker på att Marchionne hade pekat finger och frågat vad händer och varför är Mercedes helt plötsligt snabbare, säger Surer.

– Men det verkar som ingen har ställt den frågan.

Hade Ferrari hittat en lucka i reglerna för motorn?

Teorin är att ingenjörerna hittade och utnyttjade den. Ett par team bad Fia om en tolkning men det hela slutade med att Scuderia antagligen träffade en hemlig överenskommelse med de styrande för att undvika en skandal. Det handlade om energi management.

Antagligen hoppade man över en sensor och manipulerade också det elektriska motståndet i strömledningar för att från en andra utgång från batteriet under en kort tid plocka ut mer än de tillåtna fyra megajoule från hybridsystemet per varv. Vilket är det detsamma som max 20 extra hästkrafter. Panelen tror dock inte att man kunde utnyttja det varje varv utan bara då och då som t.ex. i tredje kvalet när man körde om pole position. Eller vid en omkörning.

I flera veckor kollade Jo Bauer, Fia:s besiktningschef, men officiellt anklagade man inte Ferrari för att ha brutit mot någon regel. Men Scuderia la till en andra sensor för att mäta strömmen. Och plötsligt var Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen inte lika snabba längre.

Måste dock tillägga att Ferrari inte är så desperata att man medvetet fuskar och riskerar att bli diskade för att vinna en titel. Scuderia som alla andra team letar hela tiden efter luckor och då hamnar man lätt i grå zonen och Fia måste rycka in.

Ett annat diskussionsämne var att Mercedes bättre kan acceptera, glömma och reagera på ett nederlag än Ferrari. I depån säger man ett System Toto Wolff fungerar betydligt bättre än Maurizio Arrivabenes och därmed är österrikaren den bästa teamchefen av de två. Experterna går så långt att hos Scuderia kunde man överhuvudtaget inte hitta något system.

– Toto har inga problem med att ta konsekventa beslut och förklara de för teamet så att ingen blir arg eller be-sviken, anser Surer.

Panelen är också överens om när det sitter chefer, som inte har en aning om motorsport, i toppen finns det ingen klar struktur. Och man anser att Arrivabene tillhör den här gruppen. Han och Louis Camilleri, den nye Ferrari presidenten, kommer bägge från teamets största sponsor. Gruppen säger också att de fel som Vettel gjorde kanske också hände för att man inte klart och tydligt sagt att du är nr 1 och vi stöttar och gör allt för dig. Säg bara vad du vill och vi gör det.

Hos Mercedes är det precis tvärtom.

Under Enzo Ferrari härskade oro i stallet. När Jean Todt tog över vände han på det negativa tänkandet och förbjöd bland annat vinet till mekanikernas lunch. Resultatet vet vi alla. Man vann titel efter titel. Men nu säger insiders har det vänt igen och interna intriger har högkonjunktur. Ett rykte är att Arrivabene åker ut och ersättas av den tekniska chefen Mattia Binotto. Något som Arrivabene kallar för fake news och spridits av motståndare till Scuderia för att skapa oro.

Liberty Media äger de kommersiella rättigheterna sedan två år men enligt experterna har man inte tagit några jättekliv för sporten. Dessutom drog man in mer pengar när Bernie Ecclestone var chef.

Amerikanerna investerar för att vidareutveckla formel 1 men än så länge ser man inget resultat. Man tjänar mindre och det drabbar teamen som får mindre betalt ur prispotten. Enligt uppgift 4 procent mindre per kvartal än under Ecclestones regi. Och i Brasilien tjänar man inget på grund av de ansvariga inte såg ett formfel i kontraktet. Finns de som tror att Ecclestone gjorde det med flit som en hämnd på Liberty för att man erbjöd honom ett arbete utan att han skulle ha något att säga till om och att de visste att han skulle tacka nej. Med andra ord man sparkade ut honom.

Det enda som verkligen har förändrats är att teamen får nu spela in sina egna videos och lägga ut dem på social media.

Liberty skryter med att man har ett nytt lopp på kalendern och att ett annat kommit tillbaka. Men det var Bernie Ecclestone som förhandlade både med Hanoi och Le Castellet på Rivieran. För Liberty var det bara att skriva under de mer eller mindre färdiga kontrakten. Länge skröt man också om ett lopp i Miami men än så länge har det inte blivit något kontrakt. Något race blir det inte heller i Köpenhamn.

– Man måste dock ge Liberty mer tid. Det kommer ju fler åskådare, avslutar Marc Surer.

Önskar alla läsare Gott Nytt År.