Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Mitsubishi maximerar nya Pajero Evolution inför Dakar Rallyt 2005


De senaste årens segrare i Dakar rallyt, Mitsubishi Pajero Evolution, utvecklades från "Super Production Car" reglementet, som infördes 2002. I klassen finns vissa begränsningar som till exempel max bredd på 2 000 mm och max fjädringsväg på 250 mm. Den ursprungliga Pajero Evolution MPR10 uppfyllde detta reglemente fullt ut, men trots detta har Mitsubishi utvecklat en ny version Pajero Evolution MPR11 under sommarens intensiva test- och utvecklingsarbete i Marocko.

Sommaren 2003, under de då pågående testerna inför 2004 års tävling, gjordes ett flertal större modifieringar på den ursprungliga Pajero Evolution bilen. Den kanske viktigaste förändringen var på motorsidan, där den 3.5-liters V6 motorn framgångsrikt modifierades och fick en större cylindervolym, upp till 4.0-liter. Det tekniska reglementet för FIA Cross-Country tillåter nämligen en ökning av cylindervolymen på maximala 500 cc.

Vridmomentet ökades märkbart, från 360 Nm till 430 Nm vid 3 500 varv/min. en ökning på hela 19 %. Man lyckades också göra motorn 100 mm lägre och placerade den 300 mm längre bak i bilen, allt för att få en så låg tyngdpunkt som möjligt.
Man behöll den sekventiella sexväxlade växellådan från den tidigare modellen, medan ett nytt kinetisk och hydrauliskt system för krängningshämmarna testades intensivt i Marocko och användes för första gången i tävlingssammanhang vid 2003 års upplaga av UAE Desert Challenge.

"Testerna i Marocko användes huvudsakligen till för att förbättra och utveckla motorn, transmissionen och olika kylsystem. Modifieringarna vi kom fram till fastslogs i samband med UAE i oktober strax innan Dakar rallyt. Vi ändrade form och storlek på kylaren, förbättrade anslutningar, rör och slangar samt ett antal andra mindre modifieringar". Berättar Thierry Viardot, en av de tekniskt ansvariga från Mitsubishi teamet.

Även hjulupphängning och fjädring har modifierats. Bromsarna är av märket Brembo, tanken på 500 liter är av samma typ som på tidigare tävlingsbil. Minimum vikten har ökats från 1 750 kg till 1 825 enligt FIA reglementet. Skyddsburen har förstärkts runt vindruta och upp över taket.

Mitsubishi teamet var medvetna om att för att fortsatt kunna vara konkurrenskraftiga måste MPR10 modifieras och utvecklas ytterligare. MPR11 versionen är resultatet av många och långa månaders hårt slit av teamets tekniker. För att testa bilarna under realistiska förhållanden ställde man upp med en Pajero Evolution MPR11 med Stephane Peterhansel bakom ratten i 2004 UAE Desert Challenge. Stallkamraten Hiroshi Masuoka körde den gamla MPR10 bilen.

Nya Pajero Evolution MPR11 har ett mycket bättre vridmoment, speciellt vid låga motorvarvtal, effekten är jämförbar med den tidigare bilen. Fjädring och hjulupphängning är märkbart bättre än föregångaren och tack vare en bättre viktfördelning har vägegenskaperna förbättrats markant.

"Ställer du upp bilarna bredvid varandra är det svårt att se någon större skillnad", säger Peterhansel. Men du märker klara skillnader bara efter kort stund bakom ratten på nya MPR11, den är mer lättkörd och känns mer som en vanlig bil, samtidigt är vridmomentet mycket bättre, fortsätter han.

MITSUBISHI PAJERO EVOLUTION 2005 DAKAR RALLY

(T2 Cross-Country bilar) Tekniska data

Längd: 4 222 mm
Bredd 1 978 mm
Hjulbas 2 775 mm
Spårvidd, fram 1 750 mm
Spårvidd, bak 1 736 mm

Motor 6 cylindrar, 24 ventiler, DOHC, baserad på Mitsubishis MIVEC motor
Bränslesystem ECI multi-point injection
Cylindervolym 3 997 cc
Max. effekt 270 hk/5 500 varv/min

Transmission 6-växlad, Ricardo-typ, sekventiell låda
4WD system Konstant, mekanisk centrumdifferential
Främre diff. Xtrac, självlåsande differential
Bakre diff. Xtrac, självlåsande differential

Hjulupphängning
Fram Individuell, dubbla triangellänkar, spiralfjädrar
Bak Individuell, dubbla triangellänkar, spiralfjädrar
Stötdämpare 2 stötdämpare per hjul, justerbara

Styrning Servostyrning, kuggstång
Fjädringsväg 250 mm fram och bak
Bromsar Fram och bak: Ventilerade Brembo skivor med 6-kolvars Brembo ok
Hjul Magnesium fälgar, 7 x 16
Däck BF Goodrich 235/85 16

Minimum vikt 1 825 kg

Övrigt Flerrörs ram i specialstål, förstärkt karossgolv, kolfiberkaross

Bränsletank 500 liter


MITSUBISHI L200 Pick-Up 2005 DAKAR RALLY

(T2 Cross-Country bilar) Tekniska data

Längd: 4 220 mm
Bredd 1 978 mm
Hjulbas 2 700 mm
Spårvidd, fram 1 750 mm
Spårvidd, bak 1 736 mm

Motor 6 cylindrar, 24 ventiler, DOHC, baserad på Mitsubishis MIVEC motor
Bränslesystem ECI multi-point injection
Cylindervolym 3 997 cc
Max. effekt 270 hk/5 500 varv/min

Transmission 6-växlad, Xtrac-typ
4WD system Konstant, mekanisk centrumdifferential
Främre diff. MMC, självlåsande differential
Bakre diff. Xtrac, självlåsande differential

Hjulupphängning
Fram Individuell, dubbla triangellänkar, spiralfjädrar
Bak Individuell, dubbla triangellänkar, spiralfjädrar
Stötdämpare 2 stötdämpare per hjul, justerbara

Styrning Servostyrning, kuggstång
Fjädringsväg 250 mm fram och bak
Bromsar Fram och bak: Ventilerade Brembo skivor med 6-kolvars Brembo ok
Hjul Magnesium fälgar, 7 x 16
Däck BF Goodrich 235/85 16

Minimum vikt 1 825 kg

Övrigt Flerrörs ram i specialstål

Bränsletank 480 liter

Spånga 041214
Mitsubishi Motors Sverige
Joachim Wennergren/jw@mmss.se