Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Nya Mitsubishi Lancer WRC05



Mitsubishis tävlingsbil Lancer WRC har genomgått en rad modifieringar under de senaste månadernas intensiva utvecklingsarbete och Mitsubishi teamets senaste utmaning nya Lancer WRC05 kommer att visas upp i samband med första deltävlingen, Rallye Monte Carlo 2005.

Reglementet inför kommande säsong har ändrats på en rad punkter och Mitsubishi teamet har tagit chansen att ytterligare förbättra nyckelegenskaperna på Lancer WRC05. En av ändringarna är att reglementet tillåter tillverkarna att öka karossbredden med 30 mm, från 1 770 mm till 1 800 mm. För att ta till vara på dessa fördelar har nya Lancer WRC05 nydesignade spoilers fram och bak samt ett modifierat bakparti för ytterligare ökad stabilitet.

Dessa modifieringar kräver också stora förändringar rörande hjulupphängning och drivaxlar som också har utvecklats för optimal fjädringsgeometri. Med andra ord har hela hjulupphängningen genomgått en radikal modifiering, ett arbete som påbörjades inför Catalunya-Rally de Espana 2004, där konfigurationen för asfaltstävlingar växte fram, samma utvecklingsarbete har sedan dess även lagts ned för inställningar för tävlingar på andra underlag som snö och grus. Ytterligare modifieringar är planerade för att ge ökad möjlighet till finjusteringar.

Motorn har också genomgått en del modifieringar inför Monte Carlo Rallyt. En ny förbättrad waste-gate ventil samt modifierade och förbättrade ventilfjädrar är några viktiga detaljer. Detta tillsammans med en förbättrad motorkontroll ger märkbart förbättrade prestanda och bättre möjligheter till justeringar.

"Detta innebär att vi kan utnyttja motorerna maximalt, oavsett yttre förhållanden", säger Mitsubishi teamets chefstekniker Mario Fornaris. "Vi kan nu fintrimma inställningarna till den absoluta gränsen.

Mitsubishi har också tittat på förbättringar rörande turbon för att ytterligare öka effektiviteten och om testerna faller väl ut kommer dessa modifieringar inkluderas i decembers WRC homologisering.


Lancer WRC05´s automatiskt manövrerade koppling och nya växelföring har i tidigare tester redan visat sig fungera mycket bra, systemet kommer dock att utvecklas ytterligare under säsongen vilket i förlängningen innebär att föraren inte behöver använda kopplingen.

Utvecklingsarbetet fortsätter med centerdifferentialen och även om målsättningen är att få det klart till Monte Carlo Rallyt, är det mest sannolika att det blir klart först till Rally Mexico i mars. Nya aktiva diffar fram och bak är på prototypstadiet och beroende på hur testerna går får vi se om dessa komponenter implementeras i nya bilen. Denna typ av diffar kommer dock att förbjudas till säsongen 2006.


Ett idogt arbete pågår även med att förbättra och anpassa växellådan och växlarnas utväxlingsförhållande.

"Vår målsättning är att allt utvecklings- och modifieringsarbete skall vara avslutat under de första sex månaderna av säsongen. Därefter kan vi fokusera på resultat och pallplatser som en bra förberedelse inför vår attack på världsmästartiteln 2006", fortsätter Fornaris.

En annan stor nyhet är att för första gången någonsin kommer Mitsubishi teamet köra på Pirelli däck.

"Vi har påbörjat tester tillsammans med Pirelli och är mycket imponerade av deras professionalism och de resurser som satsas på Mitsubishi teamet", tillägger Fornaris".

Vi bekantar oss nu med deras produktutbud och testar för fullt för att optimera bilen och dess prestanda och vi ser att det finns goda möjligheter till bra resultat med våra nya partner. Vi vill naturligtvis dra fördel av Pirellis styrka och samtidigt stötta med våra kunskaper. Samarbetet på däcksidan är mycket viktigt för oss.

Spånga 041214
Mitsubishi Motors Sverige
Joachim Wennergren/jw@mmss.se