Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

27: e upplagan av Dakar Rallyt - Mitsubishi Motors siktar på femte raka segern


- Försvarande mästaren Peterhansel och dubbla vinnaren Masuoka till start
- 2004 års vinnare i mc-klassen och fransmannen Alphand nya i teamet
- Andrea Mayer viktig roll tillsammans med ny andreförare

Team Mitsubishi Motors Repsol ATS Studios har till 2005 års upplaga av Dakar Rally anmält fem bilar och siktar på att bli det första märket i rallyts historia att vinna fem år i rad samtidigt som man då tar sin tionde totalseger.
Konkurrenterna har inte lyckats besegra Mitsubishi teamet under detta århundrade. 2005 satsar man hårdare än någonsin. Med fem fabriksbilar på startlinjen, fyra Mitsubishi Pajero Evolution och en Mitsubishi L200 Pick-up, är teamet redo för den 16 dagar långa utmaningen som startar från Barcelona på nyårsdagen.

Favoriterna är naturligtvis den försvarande mästaren, fransmannen Stephane Peterhansel och japanen Hiroshi Masuoka, som vunnit tävlingen två gånger tidigare. Peterhansel har som tidigare Jean-Paul Cottret med sig som andreförare medan Masuoka nu återförenas med sin andreförare från 2003, tysken Andreas Schulz.

Spanjoren Joan "Nani" Roma, fransmannen Luc Alphand och tyskan Andrea Mayer kompletterar teamet tillsammans med sina andreförare Henri Magne, Gilles Picard och Jean-Michel Polato.

Stephane Peterhansel har inte mindre än sex Dakar titlar från sin karriär som motorcykelförare, han är en av två som kan stoltsera med att vunnit både mc klassen och bil klassen.

"Vi har genomfört ett digert testprogram sedan senaste tävlingen", säger Peterhansel. "Jag vann både i Tunisien och Marocko med Pajero Evolution MPR10 och vi är mycket tillfredsställda med prestanda och körbarhet för den nya MPR11 som vi testade nyligen i samband med UAE Desert Challenge. Den modifierade bilen är stabilare både i sanddynerna och på fasta underlag, vridmomentet är bättre och totalt känns den mycket mer konkurrentkraftig jämfört med MPR10".

"Det har varit ett tämligen lugnt år för mig sedan senaste Dakar rallyt", säger Masuoka. "Ett av mina mål var att vinna UAE Desert Challenge och jag lyckades vid mitt sjätte försök nu i oktober. Det var nyttigt för mitt självförtroende. Teamet har testat den modifierade bilen i Marocko och en del radikala förbättringar har gjorts. Jag är övertygad om att jag har möjlighet att ta hem min tredje Dakar titel".

Teamet nykomling Joan Roma vann förra årets Dakar rally, då i motorcykelklassen. Han kör för första gången för Mitsubishi teamet tillsammans med Henri Magne, en av de mest erfarna andreförarna när det gäller cross-country och vinnare av förra årets FIA world Cup samt årets FIA European Baja Cup.

Roma satt bakom ratten på en Pajero Evolution för första gången i samband med testerna i Marocko under september månad och fortsatte sina tester i mellanöstern efter UAE Desert Challenge. För att få så mycket erfarenhet som möjligt inför Dakar äventyret, deltog han även i Qatar Baja nu i november. Han har kört Dakar ett flertal gånger tidigare, då på motorcykel. Hans start nu i Barcelona är andra gången han rattar en Mitsubishi och första gången han får tillfälligheten att köra en Mitsubishi Pajero Evolution.


"Det är en otroligt spännande möjlighet för mig att få vara en av förarna i Mitsubishi teamet", säger Roma. "Jag har ju sett hur Stephane och Andrea har lyckats nå framgångar genom att gå från motorcykel till fyrhjulsdrivet och hoppas att jag kan uppnå samma fina resultat".

Luc Alphand var mästare i störtlopp innan han sadlade om till cross-country rally. Fransmannen var den första föraren i historien som lyckades vinna en specialsträcka i Dakar rallyt med en dieseldriven bil. Efter hans vinster i förra årets upplagor av Baja Spain och Baja Germany är han ett välkommet tillskott i Mitsubishi teamet. Han slutade på fjärde plats totalt i 2004 års Dakar rally, då tillsammans med Henri Magne som andreförare.

"Mitsubishi Motors har alltid varit det team jag jagat och försökt slå i tidigare tävlingar", säger Alphand. Jag känner mig mycket stolt över att nu vara en i teamet och är övertygad om att jag har chansen till en tätplacering i Dakar".

Tyskan Andrea Mayer kom med i Mitsubishis fabriksstall 2003 och slutade totalfemma i en Pajero Evolution i Dakar 2004. Nu sitter hon bakom ratten på en L200 Pick-up, samma bil som hon slutade tia med i Rally of Marocco i år.

Mayer kör för första gången ihop med fransmannen Jean-Michel Polato. Polato har tidigare erfarenhet från Mitsubishi då han var andreförare till portugisen Carlos Sousa under Dakar rallyt 2001 och 2003 körde han tillsammans med Nicolas Misslin i en Pajero Evolution MPR9.

"Det har varit ett lärorikt år för mig. Säsongen har löpt på bra och jag har jobbat ihop med teamet under 2004. L200 är en konkurrenskraftig bil och jag hoppas på ett bra resultat i Dakar. Jag har en viktig roll som stöd för de övriga i teamet och det viktigaste för mig är att det fungerar", säger Mayer.

Mitsubishi teamet tekniske chef, Dominique Serieys kan bekräfta att enormt mycket arbete lagts ned på att Pajeron verkligen skall vara konkurrenskraftig. Teamets sammansättning är en klok kombination av erfarenhet, fart och styrka och ambitionen att ta sin tionde Dakar triumf är en realistisk målsättning.

Spanien härbärgerar Dakar deltagarna för fjärde gången. 95, 96 och 99 startade tävlingen från Granada. Nu är startarenan belägen i Spaniens näst stad, Barcelona där deltagarna förövrigt passerade 87 och 89.

Besiktningen äger rum i Barcelona den 28: e och 29: e december. På nyårsafton är det så dags för prologen och på nyårsafton är det dags för ekipagen att ge sig iväg på det långa äventyret mot Senegals huvudstad, Dakar. Starten går från Plaza de Espana och därifrån styr man kosan söderut mot Granada.

Följande 16 dagar kör man bland annat genom Marocko, Mauretanska Sahara. Efter en vilodag i staden Atar fortsätter man genom det vilda Mauretanien, Republiken Mali och mot den traditionella finishen vid Lac Rose i närheten av Dakar. Där ekipagen passerar mållinjen den 16: e januari.

Endast ett begränsat antal GPS punkter kommer att finnas tillgängliga för deltagarna, en eller fler sträckor helt utan GPS och två riktiga maratonsträckor där serviceassistans inte är tillåtet.

MITSUBISHI MOTORS REPSOL ATS STUDIOS TEAM 2005 DAKAR RALLY:

Stephane Peterhansel (F)/Jean-Paul Cottret (F) Mitsubishi Pajero Evolution
Hiroshi Masuoka (J)/Andreas Schulz (D) Mitsubishi Pajero Evolution
Luc Alphand (F)/Gilles Picard (F) Mitsubishi Pajero Evolution
Joan Roma (E)/Henri Magne (F) Mitsubishi Pajero Evolution
Andrea Mayer (D)/Jean-Michel Polato (F) Mitsubishi L200 Pick-up
------------------

Spånga 041214
Mitsubishi Motors Sverige
Joachim Wennergren/jw@mmss.se