Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Mitsubishi Motors tävlingshistoria - Framgång föder framgång


Det är över 40 år sedan Mitsubishi Motors för första gången tävlande i världssammanhang inom motorsporten. Då, 1962, startade en Mitsubishi 500 i Macau Grand Prix. Sedan dess har den japanska biltillverkaren fokuserat på rallysporten och på off-road tävlingar och blivit en av de stora i dessa tävlingskategorier.

Mellan 1996 och 1999 tog Mitsubishi hem fyra raka världsmästartitlar med Lancer Evolution och Tommi Mäkinen. 1998 vann man dessutom Märkes-VM. Från 1974 fram till 2002 vann Mitsubishi inte mindre än 34 VM-rallyn och är det sjätte mest framgångsrika märket.

I Grupp N är Mitsubishis rekord i det närmaste oslagbart, sju raka titlar från 1995 fram till 2001 med Lancer Evolution. Under 2004 års säsong vann Mitsubishi sex av sju deltävlingar.

Mitsubishi har visat samma styrka och pålitlighet när det gäller "Cross-Country" rallyn. Vid fyra tillfällen har Mitsubishi Motors stått som totalsegrare av "FIA World Cup for Cross-Country Rallies", åren 1998-2000 samt 2003, samtidigt är Mitsubishi ett av de mest framgångsrika märkena i det tuffa Dakar-rallyt, med inte mindre än nio totalsegrar. 2005 satsar Mitsubishi mot sin femte raka triumf i denna tuffa och krävande tävling.

Efter Macau Grand Prix 1965 ställde Mitsubishi upp med en Colt 1100 i 1967 års upplaga av Australian Southern Cross Rally. Därmed tog man definitivt steget in i rallycirkusen. Den första internationella triumfen lät emellertid vänta på sig fram till 1972 då britten Andrew Cowan vann samma tävling i en Galant. Mitsubishi valde sedan att debutera i Australien med Lancer 1600 GSR och det blev en succé redan från start, med tre raka segrar 1973-1975, fortfarande med Andrew Cowan vid ratten. 1974 ställde Mitsubishi för första gången upp i Safari Rallyt och tog hem totalsegern, då hette vinnarkonceptet Lancer och Joginder Singh. Mitsubishi teamet stod för en imponerande uppvisning under 1976 års upplaga av Safari Rallyt, då teamet lade beslag på första-, andra- och tredjeplatserna.

Liksom många andra tillverkare, var Mitsubishi tvungen att dra ner på aktiviteterna under den stora oljekrisen, men kom tillbaka till rallycirkusen 1981 med nya Lancer EX2000 Turbo, en modell som tävlade framgångsrikt under tre år.

1983 startade Andrew Cowan Ralliart Europe för att skapa en bas för tävlingsverksamheten i Europa. I Australien tog Cowan´s stallkamrat, Doug Stewart, samma initiativ och Ralliart Australia föddes. Båda har varit viktiga personer i Mitsubishis framgångar genom åren.
1993 startade en fantastisk karriär. Då återkom Lancer till rallybanorna efter tio års frånvaro och idag med facit i hand vet vi vilken succé det har varit. Lancer Evolution III tog hem både förar- och märkestiteln i 1995 års upplaga av Asia-Pacific Rally Championship. I händerna på Tommi Mäkinen och Richard Burns vann Mitsubishi fem VM-rallyn 1996, bland annat Safari Rallyt och Finska Rallyt. Samtidigt startade en ny era, Tommi Mäkinen eran.

1997 ändrade FIA reglementet och WRC bilarna såg dagen ljus. Mitsubishi valde emellertid att fortsätta med sina Grupp A bilar och Tommi Mäkinen tog sin andra världsmästartitel.

Ytterligare regeländringar ägde rum 1998. Nya Lancer Evolution V debuterade i Rallye Catalunya och tog direkt en pallplats, Tommi Mäkinen slutade trea och Richard Burns fyra. Bilen var bredare och utnyttjade maximalt de nya reglerna. Även aerodynamiken var avsevärt förbättrad. Mäkinen´s fem segrar, säkrade hans tredje världsmästartitel och två delsegrar för Burns betydde att Mitsubishi bärgat hem märkes-VM för första gången i märkets historia.

Mitsubishi teamet tog sin femte raka VM-delseger i Monte Carlo 1999 och la till ytterligare en vinst då teamet vann Svenska Rallyt med en modifierad Lancer Evolution VI, för första gången klassad som en WRC bil. Totalt vann Mitsubishis förare sju av säsongens fjorton deltävlingar och Tommi Mäkinen tog sin historiska fjärde raka VM-titel.

Utvecklingen av den nya bilen, även kallad Lancer Evolution 6,5 fortsatte under år 2000, bilen debuterade i Finland samma år. Efter seger i Monte Carlo blev säsongen tuffare för teamet, även om 2001 startad bra var konkurrensen stenhård. Lagom till San Remo Rallyt kunde Mitsubishi för första gången ställa upp med en riktig WRC bil. Mäkinen tog hem fyra vinster men fick se sig slagen av sin tidigare stallkamrat Richard Burns som blev världsmästare med Subaru. Mäkinen slutade trea totalt.

2002 var ett svårt år för Mitsubishi och det beslutades att teamet skulle dra sig tillbaka från rallycirkusen under 2003. Ett år av förändringar och omorganiseringar följde. Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) bildades för att ansvara för den globala satsningen på motorsporten.

2004 innebar också många prövningar för Mitsubishi stallet vilket till slut ledde till att teamet drog sig tillbaka från tävlandet efter Rallye Deutschland i augusti. Efter månader av tester och utvecklingsarbete startade teamet I Rallye Catalunya och lyckades kamma hem en sjätte- och sjundeplats.

Motorsportåret 2005 startar med Dakar rallyt där Mitsubishi siktar på att hem sin tionde titel. Teamet ställer upp med totalt fem bilar. Vid samma tidpunkt återvänder Mitsubishi på allvar till rallycirkusen och ställer upp med två Lancer WRC05 i Rallye Monte Carlo. Siktet är inställt på att åter stå på prispallen för att 2006 göra en alvarlig attack på världsmästartiteln.


Spånga 041214
Mitsubishi Motors Sverige
Joachim Wennergren/jw@mmss.se