Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Brabham klar för gatan och siktar på Le Mans

Sportbilstillverkaren Brabham erbjuder nu sina kunder en bil för gatan, samtidigt siktar man in sig på Le Mans 24-timmarslopp.

Förra året visade Brabham upp sin första bil efter att ha återuppstått som tillverkare. 70 exemplar planerades att byggas av modell BT62, alla skräddarsydda för bankörning. Snabbt började det florera rykten, eller snarare önskemål, om en gatlegal version men tillverkaren teg som muren.

Nu erbjuder sig dock Brabham att anpassa bilen för gatbruk, detta efter att kunder uttryckt önskemål om att kunna köra sin bil inte bara på banan utan även till och från den.

Europeiska ägare kan få jobbet utfört i märkets filial i Storbritannien för den nätta summan av 150 000 pund, cirka 1,7 miljoner kronor. Bilen som sådan är prissatt till en miljon pund före skatt, ungefär 11,3 miljoner kronor. En liknande konvertering utförs även i Australien.

Bland de justeringar som görs märks höjd markfrigång, ändrat styrutslag, montering av luftkonditionering, dörrlås, larm och lyxigare inredning. V8-motorn på 5,4 liter och 700 hästkrafter rör man dock inte.

Köparen kan själv välja när han vill anpassa sin bil för gatan, före eller efter det förarprogram som ingår i bilköpet. Första gatlegala bilen levereras sommaren 2019.

Foto: Fivesphere

Brabham har också gjort klart att man ska ställa upp i Le Mans 24-timmarslopp och sportvagns-VM säsongen 2021/2022. Det ska ske med en bil baserad på chassit från BT62 och man ska delta i GTE-klassen.

Tillverkarens vd David Brabham vann Le Mans 24-timmarslopp 2009 tillsammans med Marc Gené och Alexander Wurz i en Peugeot 908 HDi FAP. Hans far Jack, grundare av märket, kom som bäst på 15:e plats i loppet. Året var 1957 och bilen i fråga en Cooper T39.