Porsche Carrera Cup Scandinavia med formstarkt besked inför säsongen

Det är ingen självklarhet att fylla ett startfält i racing – allra minst på elitnivå. Därför är det ett styrkebesked att Carrera Cup Scandinavia har 20 förare och bilar klara redan nu.

Foto: PCCS

När finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia, PCCS, kördes på Mantorp i fjol stod 24 bilar på startlinjen. Förvisso medräknat Porsche Sveriges båda gästbilar med undertecknad i den ena, men det spelar ingen roll. Deltagar-, tävlings- och arrangörsmässigt var Carrera Cup 2018 en stor framgång och Lukas Sundahl en synnerligen värdig mästare. Men han kommer att få hårt motstånd av Carrera Cup-återvändaren Robin Hansson samt 2018 års Approved Cup-vinnare Anton Marklund som nu tar steget över till en 991 gen II-bil och därmed utmanar om totalsegern.

På torsdagskvällen var det informationsmöte inför den kommande Carrera Cup-säsongen och att döma av antalet besökare är intresset för mästerskapet ännu större än i fjol vid samma tidpunkt.

Redan nu är 20 förare bekräftade till start där den regerande mästaren kommer tillbaka för att försvara sin titel. Mästerskapet kommer att bestå av sju tävlingshelger med premiär på Knutstorp första helgen i maj. Två tävlingar kommer att köras på Rudskogen i Norge och resten i Sverige där det blir debut för Midnattssolsloppet i Skellefteå.

Men tävlingen på tyska Nürburgring faller bort. Däremot poängterar Porsche Sveriges vd Raine Wermelin att inga tävlingsdatum kolliderar med Mobil1 Supercup som körs tillsammans med Formel 1, om någon eller några skulle vilja göra inhopp där.

Utan STCC men parallellt

Efter 2018 löpte promotoravtalet med STCC ut och Porsche Sverige har valt att gå vidare på eget spår – men kommer fortfarande, som det presenterades, att köra fem av mästerskapets sju tävlingshelger tillsammans med TCR-bilar som det heter. Vad detta kommer att innebära i praktiken återstår att se, men Carrera Cup Scandinavia hade extremt bra ordning på torpet 2018 i alla led. Med största sannolikhet kommer upplevelsen för både tävlande och publik att framstå som oförändrad, men vi noterar att det än så länge inte är något klart med TV-sändningar från tävlingarna.

I torsdags kväll var det informationsmöte inför den kommande Carrera Cup-säsongen.
I torsdags kväll var det informationsmöte inför den kommande Carrera Cup-säsongen. Foto: Linus Pröjtz

Vad vi också har noterat är att STCC just nu har en förare och två team bekräftade anmälda inför 2019 på sin hemsida. Visst, det är långt kvar till premiären men samtidigt är det omöjligt att betrakta intresset för Carrera Cup Scandinavia utan att samtidigt notera avsaknaden av bekräftade startande i STCC. Ingen inom svensk racing gynnas av ett svagt STCC, men frågorna hopar sig onekligen.

– Vi kommer att köra TCR internationellt, berättar teamchefen Dick Jönsson-Wigroth när vi träffas vid PCCS-introduktionen.

Dessutom, vilket kommunicerades tidigare i veckan, kommer WestCoast Racing att kliva in i Carrera Cup med Hugo Nerman som förare – som körde STCC 2018. Men det blir inget TCR i Sverige (STCC) för WestCoast?

– Nej, inget i Sverige, säger Dick Jönsson-Wigroth.

Ny juniorsatsning

En riktigt stor positiv nyhet inför 2019 är den nyinstiftade juniorsatsningen PCCS Porsche Carrera Cup Scandinavia Driver Development Programme. Till årets säsong kommer sex utvalda lovande förare att få stöd bland annat via förarcoachning av Björn Wirdheim, teknik- och dataanalyshjälp av rutinerade raceingenjör Marcus Fasth, personlig coachning och mental träning av Thomas Fogdö. Vidare ingår stöd i form av medieträning, diet och fysisk träning samt uttalade kontaktpersoner både från PCCS och från tyska Porsche Motorsport. Förarna, som ska vara 23 år gamla, väljs ut av organisationen bakom PCCS och målbilden är att vaska fram en vinnare av Porsches internationella Motorsport shoot-out till 2020 och att 1-2 stycken av juniorprogrammets förare kör i Porsche Mobil1 Supercup under säsongen 2021.

– Med den här satsningen, som vi genomför i samarbete med Porsche Motorsport, vill vi bland annat utveckla unga förartalanger och förbereda dem för en internationell karriär på elitnivå. Vi vill även erbjuda ett lokalt alternativ för de mest ambitiösa unga skandinaviska förarna, och hitta kandidater inför den årliga uttagning Porsche Motorsport bjuder in till, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

De sex utvalda inför 2019 är fjolårsmästaren Lukas Sundahl, Pontus Fredricsson, Ole William Naersnes, Hugo Andersson, Robin Hansson och Hugo Nerman.

PCCS bakom ny GT4-klass

Värt att notera är att organisationen bakom PCCS även kommer att hjälpa till att driva den nyinstiftade GT4-klassen i Sverige. Leif Lindström är ytterst ansvarig för klassen som lyder helt och fullt under det internationella GT4-reglementet och till mitten av december hade klassen fått in 14 skriftliga anmälningar. Under de senaste säsongerna har den svenska GT-klassen bestått av bilar från en rad olika reglementen vilket har varit förvirrande och gett märkliga konkurrenssituationer. Men det är slut med det nu, vilket är synnerligen positivt då det ger en chans till långsiktig utveckling för svensk GT-racing. Dessutom med bilar som kan tävla runt om i hela världen.

PCCS Kalender 2019

3-4 maj Knutstorp

18-19 maj Rudskogen, Norge

1-2 juni Anderstorp Scandinavian Raceway

14-15 juni Skellefteå

17-18 augusti Gelleråsen

13-14 september Rudskogen, Norge

4-5 oktober Mantorp Park