"Flash" om konkursen: En era går i graven
Jan Nilsson var den som drog igång och byggde upp STCC vid starten 1996. Han vann mästerskapet de första två åren och är en de mest vinstrika förarna genom åren. Han tar beskedet om konkurs hårt.
””
STCC har varit den främsta racingserien i Sverige sedan starten 1996. Men bolaget har under flera år haft svårt att hitta finansiärer. Inte minst satsningar på tillfälliga banor, som Solvalla och Skövde har kostat mycket pengar.
Stora underskott
Och även om säsongen 2018 gick plus minus noll dras STCC AB med så stora underskott att de inte längre ser någon möjlighet att fortsätta.
””
Men mästerskapet kommer att fortsätta. Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavia och de arrangerande banorna går samman för att säkra att det blir en racingsäsong även 2019.
””
Han säger att de stora satsningarna handlar om 2020 och framåt.
””
Frågan om varumärket
Enda osäkerheten är loppet på Jyllandsringen då danskarna inte har varit med i samtalen på samma sätt som de svenska arrangörerna.
Men frågan är vad mästerskapet kommer att heta. För STCC är ett registrerat varumärke som nu tillhör konkursbolaget. Det kommer att bli en uppgift för en konkursförvaltare att hantera.
””
Svenska Bilsportförbundet går nu in som en av arrangörerna.
””
Rädda mästerskapet
””
Redan innan besked om konkurs hade två stora av de stora teamen, Volkswagen Dealer Team med mästaren Johan Kristoffersson och West Coast Racing med Fredrik Ekblom deklarerat att de hoppar av årets säsong.
””
TT