STCC i konkurs – identitetskris för svensk racing

Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport (skymd) går i mål som, totalsegrare under STCC-finalen 2018

STCC AB har begärts i konkurs.

Men mästerskapet körs vidare ändå.

Nu står svensk racing inför en identitetskris - och den måste lösas.

Det har inte gått ett halvår sedan Johan Kristoffersson körde hem segern i STCC 2018 och det är mindre än tre månader kvar innan årets säsong startar.

Då begärs bolaget som driver STCC i konkurs.

Även om mästerskapet rullar vidare med hjälp av Svenska Bilsportförbundet (SBF), TCR Scandinavian Series AB och arrangörerna är det viktigt att man tar detta på största allvar och hittar rätt väg för framtiden. STCC är grunden inom svensk banracing, ett mästerskap som fostrar förare, skapar idoler och utvecklar svensk bilsport.

Inblandat i flera bråk

Det är också ett mästerskap som sedan starten 1996 har varit iblandat i flera bråk, hotats av utbrytarserier, har haft problem med publiktillströmningen och bytt reglemente.

Inför säsongen 2017 gjorde STCC en regeländring för att anpassa sig till det internationella TCR reglementet, samma regler också används av det internationella mästerskapet WTCR (FIA World Touring Car Cup,) där Thed Björk körde 2018 och där han i år ställs mot Johan Kristoffersson. Det var en internationell satsning för att göra STCC ännu mer attraktivt och under förra säsongen fick publiken se fyra välkända fabrikstillverkare tävla mot varandra och en spännande kamp där Kristoffersson vann titeln och körde till sig en plats i det WTCR.

En enormt viktig fråga

Men ekonomiskt gick säsongen 2018 inte lite bra, den slutade på plus minus noll vilket inte räckte för att täcka det stora underskott som STCC AB kämpat med de senaste åren. Därför har företaget STCC AB gått i konkurs och därför måste svensk banracing lösa den identitetskris som man nu ställts inför.

Det är en enormt viktig fråga för en sport som lever i en mycket föränderlig värld där elbilsracingen vill ta en plats - men en annan typ av bränsle fortfarande ger liv åt sporten.

Nu drivs STCC vidare under ytterligare en säsong, så ta vara på den möjligheten och hitta en hållbar strategi för framtiden.

Svensk banracing behöver ett starkt mästerskapt.

Följ ämnen i artikeln